Full version: Ngon som vet arten?
Champis_Sanna
Fr ett tag sedan beskte jag min mormor som kom med en frga som jag inte kunde svara p. Hon undrar nmligen vad det r fr vxt hon har hemma. Den r kpt fr ngra r sedan i en vanlig matbutik men hon fick aldrig med ngon namnetikett. Nu har den blivit rejlt stor (vxt sedan jag tog bilderna ocks). Hon brukar klippa ner den till vintern.
Finns det ngon som vet vad det r fr vxt? Den har inte blommat dr den str.
Champis_Sanna
Den luktade ngot (kan det ha varit lakrits?), det kndes tydligt. Det kan ha varit nr den var trstig som den gjorde det.
batski
Den ser ut som en Polyscias filicifolia eller ormbunksaralia p svenska.

Eller s r den en Polyscias fruticosa (mingaralia).

Jag vet, de r ju sjukt lika, men vad jag frsttt s har ormbunksaralian ngot lngre blad och blir inte riktigt lika kompakt.

Men wow vad fin och stor den r! Din mormor mste ha riktigt grna fingrar. Jag tycker jag r rtt bra med vxter men min har inte vxt alls s mycket. Var har hon den och hur skter hon den? Jag vill ocks att min ska bli lika fin tongue.gif

De blommar nog inte i Sverige, men blommorna r inte s frgglada nd.
Champis_Sanna
Men h tack! Underbart smile.gif

Ja de var vldigt lika, jag kan inte riktigt se vilken den r mest lik fr den r ju lik bda men nu har jag iaf ett svar att ge till gamla mormor smile.gif
Hon har den stendes innanfr fnstret dr hon har mest sol men vilket vderstreck det r har jag inte riktigt koll p. Den fr vatten frst nr den r riktigt torr, nu hade hon sdana problem d den vxt mycket att den snart inte fr plats.

Blommorna sg inte s jttehftiga ut sad.gif Kanske att det r den frsta nd, den var kanske inte s jttett i bladen.
Tack nnu en gng fr ditt svar!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon