Full version: Någon som vet arten?
Champis_Sanna
För ett tag sedan besökte jag min mormor som kom med en fråga som jag inte kunde svara på. Hon undrar nämligen vad det är för växt hon har hemma. Den är köpt för några år sedan i en vanlig matbutik men hon fick aldrig med någon namnetikett. Nu har den blivit rejält stor (växt sedan jag tog bilderna också). Hon brukar klippa ner den till vintern.
Finns det någon som vet vad det är för växt? Den har inte blommat där den står.
Champis_Sanna
Den luktade något (kan det ha varit lakrits?), det kändes tydligt. Det kan ha varit när den var törstig som den gjorde det.
batski
Den ser ut som en Polyscias filicifolia eller ormbunksaralia på svenska.

Eller så är den en Polyscias fruticosa (mingaralia).

Jag vet, de är ju sjukt lika, men vad jag förstått så har ormbunksaralian något längre blad och blir inte riktigt lika kompakt.

Men wow vad fin och stor den är! Din mormor måste ha riktigt gröna fingrar. Jag tycker jag är rätt bra med växter men min har inte växt alls så mycket. Var har hon den och hur sköter hon den? Jag vill också att min ska bli lika fin tongue.gif

De blommar nog inte i Sverige, men blommorna är inte så färgglada ändå.
Champis_Sanna
Men åh tack! Underbart smile.gif

Ja de var väldigt lika, jag kan inte riktigt se vilken den är mest lik för den är ju lik båda men nu har jag iaf ett svar att ge till gamla mormor smile.gif
Hon har den ståendes innanför fönstret där hon har mest sol men vilket väderstreck det är har jag inte riktigt koll på. Den får vatten först när den är riktigt torr, nu hade hon sådana problem då den växt mycket att den snart inte får plats.

Blommorna såg inte så jättehäftiga ut sad.gif Kanske att det är den första ändå, den var kanske inte så jättetät i bladen.
Tack ännu en gång för ditt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon