Full version: Namn p vxt
CillaM
Jag kliar skalpen av mig snart! Jag har en vxt (flera fina exemplar) som doftar underbart, en spearmintdoftande buske. Jag beskr den flera gnger om ret fr den vxer s det knakar.

Jag har lnge trott att den hette Lippia, sedan fick jag hra att den tillhr verbena/citronverbenorna. Men ingenstans hittar jag bilder eller namn eller info som sger nt. Blir nog besk p Botaniska snart fr att f klarhet i detta, om inte ngon hr vet. O, jo, jag sljer flera stycken av dessa, som r 3 r gamla, fina och kraftiga. De mste vara inne p sen hst, vinter och tidig vr. De gillar vrme och mycket sol p sommaren. Men jag lgger ut en annons under kp/slj snart.
varghem
Lter intressant men jag har heller ingen aning vad det r unsure.gif
r intresserad av att kpa vad det n visar sig vara.
Eva i Skne
Du kan vl beskriva hur den ser ut! Blommar den?
CillaM
n s lnge har den inte blommat hos mig, tror att den varma perioden r fr kort fr den. Hrt att ven denna ska vara en sydamerikanare, som Aloysia triphyllan, citronverbenan, som jag ocks har. Den doftar ljuvligt i bladen nr man tar i den. Den har elliptiska blad, ganska tunna sdana och vxer som sjutton. Vet att den kan vxa till sig som ett trd p 2-3 meter men jag fredrar att ha min som en buske, lttare att hantera nr den ska in p hsten. De plantor jag har tog jag som sticklingar fr 3 r sen och de r kraftiga i stammen. Ska ta bilder imorgon p dom.
CillaM
OK, nu har jag bilderna. Bladen r viktiga fr de r tunnbladiga men tliga och s doftar s otroligt gott spearmint.
CillaM
Nu har jag lagt ut dessa underbart doftande mintabuskar till frsljning under kp & slj ifall nn r intresserad.
Lokan
g.gif Kan det mjligen vara nn i Eucalyptusslktet?
mari_tres
Spnnande! Gissar ocks p nn eucalyptusslkting.
flaxss
Finns Aloysia arter som r mint doftande. Tycker inte stammarna stmmer med Eucalyptus.
CillaM
Nn sorts Aloysia r det nog men de lnkar du la upp flaxss stmmer inte med bladen. Bladen p de jag har r tunna men klarar nd gassande sol utan vidare. terstr att se allts... Men de r till salu iaf :-)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon