Jag kliar skalpen av mig snart! Jag har en vxt (flera fina exemplar) som doftar underbart, en spearmintdoftande buske. Jag beskr den flera gnger om ret fr den vxer s det knakar.
Jag har lnge trott att den hette Lippia, sedan fick jag hra att den tillhr verbena/citronverbenorna. Men ingenstans hittar jag bilder eller namn eller info som sger nt. Blir nog besk p Botaniska snart fr att f klarhet i detta, om inte ngon hr vet. O, jo, jag sljer flera stycken av dessa, som r 3 r gamla, fina och kraftiga. De mste vara inne p sen hst, vinter och tidig vr. De gillar vrme och mycket sol p sommaren. Men jag lgger ut en annons under kp/slj snart.
varghem
06-06-2012, 17:13
Lter intressant men jag har heller ingen aning vad det r
r intresserad av att kpa vad det n visar sig vara.
Eva i Skne
06-06-2012, 20:20
Du kan vl beskriva hur den ser ut! Blommar den?
n s lnge har den inte blommat hos mig, tror att den varma perioden r fr kort fr den. Hrt att ven denna ska vara en sydamerikanare, som Aloysia triphyllan, citronverbenan, som jag ocks har. Den doftar ljuvligt i bladen nr man tar i den. Den har elliptiska blad, ganska tunna sdana och vxer som sjutton. Vet att den kan vxa till sig som ett trd p 2-3 meter men jag fredrar att ha min som en buske, lttare att hantera nr den ska in p hsten. De plantor jag har tog jag som sticklingar fr 3 r sen och de r kraftiga i stammen. Ska ta bilder imorgon p dom.
OK, nu har jag bilderna. Bladen r viktiga fr de r tunnbladiga men tliga och s doftar s otroligt gott spearmint.
Nu har jag lagt ut dessa underbart doftande mintabuskar till frsljning under kp & slj ifall nn r intresserad.

Kan det mjligen vara nn i Eucalyptusslktet?
mari_tres
10-07-2012, 21:19
Spnnande! Gissar ocks p nn eucalyptusslkting.
Finns Aloysia arter som r mint doftande. Tycker inte stammarna stmmer med Eucalyptus.
Nn sorts Aloysia r det nog men de lnkar du la upp flaxss stmmer inte med bladen. Bladen p de jag har r tunna men klarar nd gassande sol utan vidare. terstr att se allts... Men de r till salu iaf :-)