Full version: Namn på växt
CillaM
Jag kliar skalpen av mig snart! Jag har en växt (flera fina exemplar) som doftar underbart, en spearmintdoftande buske. Jag beskär den flera gånger om året för den växer så det knakar.

Jag har länge trott att den hette Lippia, sedan fick jag höra att den tillhör verbena/citronverbenorna. Men ingenstans hittar jag bilder eller namn eller info som säger nåt. Blir nog besök på Botaniska snart för att få klarhet i detta, om inte någon här vet. O, jo, jag säljer flera stycken av dessa, som är 3 år gamla, fina och kraftiga. De måste vara inne på sen höst, vinter och tidig vår. De gillar värme och mycket sol på sommaren. Men jag lägger ut en annons under köp/sälj snart.
varghem
Låter intressant men jag har heller ingen aning vad det är unsure.gif
är intresserad av att köpa vad det än visar sig vara.
Eva i Skåne
Du kan väl beskriva hur den ser ut! Blommar den?
CillaM
Än så länge har den inte blommat hos mig, tror att den varma perioden är för kort för den. Hört att även denna ska vara en sydamerikanare, som Aloysia triphyllan, citronverbenan, som jag också har. Den doftar ljuvligt i bladen när man tar i den. Den har elliptiska blad, ganska tunna sådana och växer som sjutton. Vet att den kan växa till sig som ett träd på 2-3 meter men jag föredrar att ha min som en buske, lättare att hantera när den ska in på hösten. De plantor jag har tog jag som sticklingar för 3 år sen och de är kraftiga i stammen. Ska ta bilder imorgon på dom.
CillaM
OK, nu har jag bilderna. Bladen är viktiga för de är tunnbladiga men tåliga och så doftar så otroligt gott spearmint.
CillaM
Nu har jag lagt ut dessa underbart doftande mintabuskar till försäljning under köp & sälj ifall nån är intresserad.
Lokan
g.gif Kan det möjligen vara nån i Eucalyptussläktet?
mari_tres
Spännande! Gissar också på nån eucalyptussläkting.
Alexander-VG-zon3
Finns Aloysia arter som är mint doftande. Tycker inte stammarna stämmer med Eucalyptus.
CillaM
Nån sorts Aloysia är det nog men de länkar du la upp flaxss stämmer inte med bladen. Bladen på de jag har är tunna men klarar ändå gassande sol utan vidare. Återstår att se alltså... Men de är till salu iaf :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon