6 buskar i min häck dog efter att jag flyttat dem. Visst kan jag konstatera det nu 6 juni när inget grönt alls syns än på dem?
Jag har inte lust att köpa nya utan tänkte föröka dem & känns som stickling är bästa sättet, eller?
Hur ska jag isf göra?
Var ska jag ta skotten & hur ska jag behandla dem?
Läste ngnstans att man bör ha dem i kruka ett par år först innan utplantering men det orkar jag helst inte, el iaf tänkte jag testa både och. Har tänkt beskära häcken nu så testar både sticklingar i kruka & direkt i marken där de ska stå.
Finns inga direkta rotskott att ta & inga fröskott. Sett ett par sådana tidigare men har nog klippt bort dem med gräsklipparen.
Sticker upp skott direkt vid stammen men de lär bli tråckliga att ta & få med ngn bot rot men kan de vara störst chans att lyckas med kanske?
El ska jag ta vanliga toppsticklingar?
Ja hjälp mig gärna för just nu är inte häckn snygg. ´Jag vet att idegran inte växer så fort men det får bli såhär & den övriga häcken kanske täpper igen delar av luckorna förhoppningsvis.
Hur ska jag gå till väga?
Att de dog de förra berodde nog på väldigt tuff hantering & beskurning av rötter samt att vi dränerade marken med mkt sten där de sedan ställdes tillbaka. Jag hade nämligen en mur som rasat som byggdes upp pånytt.