Full version: Stickling Idegran
BigDaddy
6 buskar i min häck dog efter att jag flyttat dem. Visst kan jag konstatera det nu 6 juni när inget grönt alls syns än på dem?

Jag har inte lust att köpa nya utan tänkte föröka dem & känns som stickling är bästa sättet, eller?
Hur ska jag isf göra?
Var ska jag ta skotten & hur ska jag behandla dem?
Läste ngnstans att man bör ha dem i kruka ett par år först innan utplantering men det orkar jag helst inte, el iaf tänkte jag testa både och. Har tänkt beskära häcken nu så testar både sticklingar i kruka & direkt i marken där de ska stå.

Finns inga direkta rotskott att ta & inga fröskott. Sett ett par sådana tidigare men har nog klippt bort dem med gräsklipparen.
Sticker upp skott direkt vid stammen men de lär bli tråckliga att ta & få med ngn bot rot men kan de vara störst chans att lyckas med kanske?
El ska jag ta vanliga toppsticklingar?

Ja hjälp mig gärna för just nu är inte häckn snygg. ´Jag vet att idegran inte växer så fort men det får bli såhär & den övriga häcken kanske täpper igen delar av luckorna förhoppningsvis.

Hur ska jag gå till väga?

Att de dog de förra berodde nog på väldigt tuff hantering & beskurning av rötter samt att vi dränerade marken med mkt sten där de sedan ställdes tillbaka. Jag hade nämligen en mur som rasat som byggdes upp pånytt.
Bassam
Hej

Man behöver före planteringen vet allt om vilka skötsel växter behöver, skötsel betyder ( ljus , jord, näring, och vattning), eller man ska förlorar pengar och tiden, i alla fall är du som straffas. men för att rotning sticklingar:
Man kan göra det i huset, du ska lägga dem i krukor Fylld med vatten, men måste bli fukt omkring dem hela tiden, du kan planerar detta genom att Täcker med en plastpåse med att den ska lyfta Från tid till annan för att förnya luften.

Obs

Sticklingar är 15cm läng. med max 6 blad på toppen, du kan använda rötter hormon.

H.Bassam
kerstinbern
Sätt sticklingar i sanblandad jord i krukor, sticklingen skall sitta i kanten på krukan 3/4 under jord. Gräv ned krukorna så att de får jämn fuktighet
BigDaddy
CITAT (kerstinbern @ 07-06-2012, 03:51) *
Sätt sticklingar i sanblandad jord i krukor, sticklingen skall sitta i kanten på krukan 3/4 under jord. Gräv ned krukorna så att de får jämn fuktighet

Ok, hur länge ska de stå i kruka?
Kan de planteras ut denna säsong om de tar sig snabbt?
Huggorm
CITAT (BigDaddy @ 08-06-2012, 23:35) *
Ok, hur länge ska de stå i kruka?
Kan de planteras ut denna säsong om de tar sig snabbt?

Till hösten i såna fall, kanske i augusti när det börjat svalna men ännu är långt till frost och tjäle
merlin68
CITAT (Bassam @ 06-06-2012, 22:36) *
Hej

Man behöver före planteringen vet allt om vilka skötsel växter behöver, skötsel betyder ( ljus , jord, näring, och vattning), eller man ska förlorar pengar och tiden, i alla fall är du som straffas. men för att rotning sticklingar:
Man kan göra det i huset, du ska lägga dem i krukor Fylld med vatten, men måste bli fukt omkring dem hela tiden, du kan planerar detta genom att Täcker med en plastpåse med att den ska lyfta Från tid till annan för att förnya luften.

Obs

Sticklingar är 15cm läng. med max 6 blad på toppen, du kan använda rötter hormon.

H.Bassam

Jag är visserligen inte Big Daddy men tack för tipset Bassam, ska testa ta sticklingar med rotningshormon. Idegran är ju dyrt att köpa så det är bra att kunna föröka den själv för inga pengar alls tummenupp.gif
BigDaddy
CITAT (merlin68 @ 09-06-2012, 12:33) *
Jag är visserligen inte Big Daddy men tack för tipset Bassam, ska testa ta sticklingar med rotningshormon. Idegran är ju dyrt att köpa så det är bra att kunna föröka den själv för inga pengar alls tummenupp.gif

Jag har nu satt sticklingar i både vatten & jord/kruka.
En sak jag glömde fråga innan var hur långa jag borde ta & om det är bättre med årsskott el äldre sticklingar.
Jag testade lite olika dock men kanske inga jättelånga utan de flesta är hyfs korta.

En annan sak jag glömde fråga jag kom på när jag stod & klippte var hur man ska göra med den delen som är under jord/vatten?
Jag skalade dem i princip på skott & barr. Hoppas det är rätt.

Jag har tidigare tagit mkt sticklingar på rosmarin & de tog sig jätteenkelt, speciellt i vatten. Idegran är ju inte samma sak, ganska långt därifrån antar jag, men de känns ju liknande när man donar med dem. Hoppas de tar sig lika enkelt & snabbt.

Bara att vänta & se nu då. Men är det kanske bättre att satsa på nästa mars-april att plantera ut ändetta år tror ni?
Bassam
Hej
1 Det är bättre om man ta sticklingar från mogna årskott, för att de har bra knoppar,

2 Det spelar ingen roll vad gjorde du på under delar på grund att rötter
Kommer från under barken.

3 De kommer snabbare om behandla du dem på rätt sätt, tellexempel:
om du ger dem mera värmefrån botten, hålla fuktighet omkring dem oh om
du behandlar dem med rotning hormon,
M.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon