Qtec
Jag har problem med bladlöss på mitt plommonträd och min pilhäck. Jag ser att svartmyror flitigt "mjölkar" lössen. Min granne säger att allt är myrornas "fel". Han har satt dubbelhäftande tejp runt stammen på ett körsbärsträd och påstår att lössen uteblir pga. att myrorna aldrig når upp i trädet för att "mjölka". Kan detta stämma?

Jag har provat att spruta såpavatten på lössen utan någon större framgång. Någon som har något annat förslag på ett effektivt sätt att bli av med dom?

Mvh Kristian
CillaM
CITAT (Qtec @ 06-06-2012, 20:48) *
Jag har problem med bladlöss på mitt plommonträd och min pilhäck. Jag ser att svartmyror flitigt "mjölkar" lössen. Min granne säger att allt är myrornas "fel". Han har satt dubbelhäftande tejp runt stammen på ett körsbärsträd och påstår att lössen uteblir pga. att myrorna aldrig når upp i trädet för att "mjölka". Kan detta stämma?

Jag har provat att spruta såpavatten på lössen utan någon större framgång. Någon som har något annat förslag på ett effektivt sätt att bli av med dom?

Mvh Kristian

Det är INTE myrornas fel! Hälsa din granne det och säg också att han ska ta bort den dumma dubbelhäftande tejpen runt stammen, vilket gör mer skada än nån som helst nytta! Myrorna tar bara chansen att mjölka lössen. Plommon o körsbär drar till sig löss helt naturligt, finns säkert nån orsak varför. Men löss och myror lever i symbios med varandra tack vare dessa träd. Inga löss, inga myror men så kommer aldrig ske. Lössen har en uppgift, fråga mig inte vilken bara, och myrorna vill åt sockret som lössen avger.
Bassam
Hej

Jag använde sprayen Ajax som lukten Citron och gav goda resultat. löss

Tycker inte citron lukt.

H.Bassam
Red Top
Enklaste sättet att bli av med bladlössen är att använda vattenslangen. Spruta med hård stråle på lössen; använd munstycket. Upprepa efter fem minuter. Lössen lossnar lättare då. Upprepa två gånger i veckan i c:a tre veckor, så tröttnar lössen och myrorna försvinner. Använd så hård stråle, som möjligt utan att nya skott tar skada. [attachment=70465:ja2.gif]

Börja gärna den här behandlingen tidigt på våren, när löven precis har spruckit ut. Det gör bäst nytta då.

Säger som Cilla: Hälsa grannen att hans hemsnickrade teori om myrorna är helt fel. Myrorna är bara smarta nog att untnyttja lössen som boskap. I gengäld skyddar myrorna lössen mot diverse rovdjur. Nyckelpigor t ex.
Gröna mormor
CITAT (Bassam @ 07-06-2012, 00:11) *
Hej

Jag använde sprayen Ajax som lukten Citron och gav goda resultat. löss

Tycker inte citron lukt.

H.Bassam

Det var ett bra tips, det skall jag testa. Kan man använda det på rosor också?
Garden bliss
Hm... intressant. Det där med att myrorna bär upp bladlössen i träden (till maten) har jag också hört.
CillaM
giggle.gif Varför skulle myrorna göra det när bladlöss har vingar??? Det skulle i så fall vara tvärtom med den logiken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon