dagsmeja
06-06-2012, 21:16
Hej!
Jag behöver hjälp att reda ut vad som drabbar mina tomatplantor. Det är än så länge bara två av plantorna som på några få blad fått mörka fläckar på bladen. Tomaterna har stått ute på min altan den senaste månaden i stora krukor under tak och ej i direkt sol. De senaste veckorna har det varit ganska kallt och därför hoppas jag att det det beror på det. Jag är dock inte säker på orsak och därför orolig att det ska smitta mina andra tomatplantor. Någon som känner igen det här och kan hjälpa mig med åtgärd om det behövs någon?
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2012, 21:33
Det är kylan, vid låga temperaturer kan inte tomatplantan ta upp fosfor och fosforbristen visar sig som lila mönstring på bladen, det är inget som påverkar plantan så värst mycket och när det blir varmare kan plantan ta upp fosfor igen.
dagsmeja
06-06-2012, 21:47
Tusentack för ditt snabba svar! Skönt att inte behöva riva upp plantorna och slänga dem. Jag har en tomatplanta som inte fått mörka fläckar utan istället nästan genomskinliga små prickar över bladen. När jag håller upp bladet mot ljuset syns det tydligast. Tyvärr gick det inte att bifoga bild på bladet här men frågan är om det beror på kylan också? / Linda
Ravishing
17-06-2012, 18:12
Om bladet blir tunnare kan det handla om blås/solskador.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.