Full version: Gamla gräsfrö?
IkE
Hej!

Köpte för ca 1 år sedan Frögårdens "Villa Special". Har massa påsar över och skall nu anlägga en ny gräsmatta till våren/sommaren.
Har förvarat dem mörkt och svalt/kallt. Blir gräsfrö gamla? Kan jag använda dem?

(Även tips eller någon länk där man hittar hur man skall sköta en gräsmatta mottages gärna.)

Mvh Klas Erlandsson
TeliaNet
jag hade gräsfrö i en plast burk och de höll minst ett år.
MRLINDELL
Man kan få tag på färdig fin gräsmatta för 15 sek kvm. Den kan man använda efter en vecka och den blir bara bättre om man trampar ner den (går & trivs på den).
Nysådd, aldrig mera. Det skall till en stor ganska gräsmatta innan arbete/vält/maskiner betalar sig i "komfort" slantar.
Det tar en dag att lägga ut 100 kvm och på eftermiddan sitter man i solen och tar en kaffe på densamma!
Mina gamla gräsfrö har jag haft ett par år i originalpåse, fungerar än vid reperationer eller när man grävt och flyttat planteringar i gräsmattan.
MimE
Jag är också förtjust i "rull"-gräsmatta. Har rullat både hemma och på landet och det har fungerat utmärkt. smile.gif

Det är även mycket billigare än man tror, även om man får ha lite framförhållning med beställningen (speciellt om man ska ha stora ytor). Enligt min "mattleverantör" så blir det ca 25-40% dyrare med rullgräs i förhållande till samma kvalitet sågräs. Jobbet är ungefär detsamma (plus att det är kul att rulla).
Sedan är det gåbart direkt även om det tar ett tag innan det håller för en hel fotbollsmatch.

Tillbaka till din ursprungsfråga:
Jag sådde förra sommaren med 5 år gammalt frö (förvarat i sin påse) och det tog sig jättebra. Skulle personligen dock inte våga chansa om det är en hel gräsplan som ska fixas.

/Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon