Full version: Gjuta i cement
inglan
Hej!
Fick lust att prova att gjuta i betong, fågelbad mm, nu när rabarberbladen är så fina. Var handlar man så lite cement och sand det är frågan om, vill inte ha en 25 kg säck precis...
Inglan
kerstin z5-6
25 kg är inte mkt ..typ två krukor i bra size och ett par fågelbad ..köp
Gossen Ruda
Observera också skillnaden mellan cement och färdigblandat cementbruk. Det förra måste blandas med sand innan man tillsätter vattnet.
Rosrup
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2012, 17:45) *
Observera också skillnaden mellan cement och färdigblandat cementbruk. Det förra måste blandas med sand innan man tillsätter vattnet.

Eller varför inte säga cement och betong? wink.gif
Betong är en blandning av cement och sand,sten,grus eller vad man vill kalla det.
Finbetong har mindre sten, grovbetong har större sten.
Bengalow
25 kg finbetong, som du skall använda, blir ca 10 liter färdig betong, och det är inte så mycket som du tror.
MurCement blandat med vatten och sand blir "murbruk", den har ingen hållfasthet alls. Blandar du in fyllmedel (sten), så får du betong. Sten armerar blandningen, och det går plötsligt att gjuta med detta. Du kan inte gjuta med murbruk...Det blir 1 m²­­ med 1 cm tjocklek ( ½ m² med 2 cm, osv...)
Det lilla du ev. får över, finns det alltid håligheter, som man kan fylla, en trasig sten, ett krukunderlägg eller något annat. Eller släng det på tippen...(men fråga grannen först!)
Rosrup
Finns ju även "husfix" och annat vad dom nu kallar det i mindre förpackningar.
Hur bra det är till sånt här vet jag inte men som rent spackel så är det kanon.
Huggorm
CITAT (Rosrup @ 07-06-2012, 23:02) *
Finns ju även "husfix" och annat vad dom nu kallar det i mindre förpackningar.
Hur bra det är till sånt här vet jag inte men som rent spackel så är det kanon.

Det låter som ett dyrt substitut. På byggmax kostar 25kg finbetong 40kr, så enda problemet är väll kanske logistiken. Inget man tar i handväskan på bussen direkt wink.gif
Rosrup
CITAT (Huggorm @ 07-06-2012, 23:32) *
Det låter som ett dyrt substitut. På byggmax kostar 25kg finbetong 40kr, så enda problemet är väll kanske logistiken. Inget man tar i handväskan på bussen direkt wink.gif

Husfix är mer spackelbenäget och nog enklare att jobba med.
Inbillar mig det då jag köpte ett antal såna i början av mitt husinnehav.
Minns inte riktigt varför men det var bra smile.gif
kerstin z5-6

Tror enbart denna tog minst 5 liter finbetong dvs halva 25 kg påsen ...Byggd på plats förstås o står ute året runt smile.gif

Bengalow
Jättesnyggt!!! Är den armerad?
Peztis
Den var snygg, Kerstin!
kerstin z5-6
Ja den är armerad med både hönsnät och ett antal "smalare armeringsjärn"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon