Millu
Det är ju väldigt dåligt väder för tillfället, klarar sig Chili utomhus i ~9 grader på natten? (Bor i Södermanland om det nu spelar någon roll)
Jubbe063
CITAT (Millu @ 07-06-2012, 12:22) *
Det är ju väldigt dåligt väder för tillfället, klarar sig Chili utomhus i ~9 grader på natten? (Bor i Södermanland om det nu spelar någon roll)

Jag hade satsat på att avhärda chilin ordentligt först, ute på dagen och inne på natten alternativt slänga över en odlingsduk över chilin på natten. men som sagt, skulle helst ha den inne någon eller några veckor till om jag var du.

Chili vill ha över 12 grader för att börja växa och helst över 15 grader för att kunna göra ordentligt med frukt är min erfarenhet, de är ju trots allt semi-tropiska. Men det mesta fungerar trots det, chili är otroligt anpassningsbar.
Rosrup
Mina har stått ute nån månad nu men inte är dom speciellt glada över det....
Piccante
jag har haft chili ute i +4C och förmodligen lägre men då har de varit avhärdade och stått ute ett par veckor. Sen är olika arter olika känsliga.
Monica M zon 4
Det går säkert att ha dem ute i kylan. Men de lär inte trivas. Så det bästa är att låta dem stå kvar inne i värmen och mysa. Chili, paprika och basilika gillar inte kyla.
Anja Danmark
Hvis det er muligt at flytte dem ind, så gør det. De kan sagtens overleve, men væksten vil blive langsommere, og det kan udsætte høsten i sidste ende sad.gif

Chilier skal helst ikke ud før sidst på måneden, hvis de skal have det bedst muligt smile.gif
Jalle123
Dem klarar sig men är inte sig själva sen om man säger så
Alexander-VG-zon3
Varför skulle chilin bli/växa annorlunda sen när den börjar att växa igen efter kyla ?

Sverige är inte varmt nattetid inte ens under sommaren, flesta nätter är under +15c under en svensk sommar. Ska man vara petig går det inte odla chili alls på friland/krukor i Sverige. Är bara dagarna varma skulle jag inte bry mig nämnvärt om 9garder plus nattetid.
Anja Danmark
Problemet er, at de nedsætter væksthastigheden, hvis de bliver udsat for kulde, og så er det ikke sikkert, at de når at sætte moden frugt inden de første frostnætter i høsten sad.gif

Så et par uger mere inde er givet godt ud i sidste ende smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon