Full version: Ekologiska gödsel
Cilla
Fick ett mail från en firma som säljer ekologiska gödsel i olika förpackningar.
Ser helt klart intressant ut.

Jag har inget med företaget att göra, visste inte ens att de fanns. Mailet uppmanade till att man kan fråga efter produkterna i den egna trädgårdsbutiken. Jag fick 4 mail av dem med lite olika rabattsatser och hoppande rader - lite charmigt, personligt och knappast gjort av en stor reklamfirma.

Dolagis hemsida - ekologiska gödsel av olika slag

Dolagi Trading AB
Post address : Box 2254 | SE 142 02 | Trångsund | Sweden
Visiting address : Lyftkransvägen 10 | 142 50 | Skogås
T: +46840025906| Dir: +46840025909 | M: +46760906197
F : +46735279288 | E: sales@dolagi.se |W : www.dolagi.se
oliv
Jag hade en tråd på forumet för en tid sedan (organisk citrusgödsel).

I samband med detta letade jag i de olika trädgårdsaffärerna efter organisk citrusgödsel, och blev överraskad hur dåligt eller obefintligt utbudet var. Jag hittade bara på Bauhaus (Effekt Citrusgödsel - Produkten består av naturliga ferment från bearbetning av sockerbetor, verkar vara samma som Dolagi Citrusgödsel - baserad på vinass, vilket är extrakt från sockerbetan). Men jag hittade inte Dolagi i någon affär, bara då jag googlade.

Du får gärna berätta om du handlar från dem. Jag gillar inte locket på Effekt Citrusgödsel, man ska kunna ta locket som mått, men sedan rinner allt ut när man låser flaskan (har inte innerlock). Så alternativen eftersöks.
Cilla
OK och tack för responsen oliv!
Jag använder så sällan något annat än mina egna ihopjockade saker (nässelvatten, hönsgödsel i vatten, kogödsel i mängder) men citrusnäring inser jag att jag behöver nu när plantorna börjar se misstänkt ljust gröna ut.

Ska prova från företaget och återkomma. Men se till att fråga efter dem i handeln allihop - för naturbaserade gödselämnen är precis vad som behövs i våra trädgårdar!
Piccante
Sen finns ju Sneckenströms med http://www.sneckenstrom.se/Hem.asp?pass=
De har olika ekogödsel men de verkar bara vara certifierade i utlandet och inte av KRAV.
ängsvädd
1000 tack för tipset, Cilla biggrin.gif Ska lägga till det i denna artikel om organisk gödning:

http://www.skoldpaddormedmera.se/odlinggodning.html
Cilla
Hej Mimmi,
Se där - du listar ytterligare blandningar och namn på organisk, naturlig köpegödsel som jag inte vetat om.
Ju längre jag hållit på, desto mer basic har jag blivit med att blanda olika typer av gödsel, halm, löv, nässelvatten, sten mm och att applicera detta på olika sätt och att lufta jorden på allehanda sätt.

Det är bra att följa lite mer av det färdigblandade också. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon