Full version: Tips om Thuja Brabant
Fru Frö
Har en nyplanterad häck sen två år med T. Brabant och jag undrar om det finns nån som känner till nån magisk behandling man kan ge.... rolleyes.gif rolleyes.gif

Häcken på framsidan fick vi gå på med löss medel i somras, så de glesades ur en hel del, vart bruna och jätte fula (av lössen inte behandlingen). Det mesta av det bruna har jag tagit bort, men skulle gärna vilja hjälpa dem på traven att komma igång i år......

Läste om nån som vattnade sina thujor med varmt, kokande vatten - och de var jätte fina och gröna...? wacko.gif blink.gif

Jag vill ha vackert gröna, kraftiga, täta Thujor.. sleep.gif sleep.gif sleep.gif Jag vill, jag vill!
Lars
Thuja är egentligen en sumpmarksväxt, och behöver således mycket vatten, iallafall mer än vad den får om den står och blir bortglömd längs med tomtgränsen. Mitt tips är att lägga ut en dropp- eller svettslang längs med häcken och vattna, särskilt vid torra perioder. Kan låta overkill att vattna en thuja, men vill man ha den fin så...

I annat fall skulle jag föreslå byte av häck till t.ex. idegran, som sällan blir lika brun och ful och kan beskäras mycket hårt.

Hälsningar Lars
Fru Frö
Idegrans häck går bort då vi har småbarn......
Sen är häcken nyplanterad sen två år och kostade ett antal tusen, så då ska jag se till att skämma bort dem med vatten i stället. rolleyes.gif
Bengt i Särö
CITAT (Fru Frö @ 21-03-2004, 16:15)
Har en nyplanterad häck sen två år med T. Brabant och jag undrar om det finns nån som känner till nån magisk behandling man kan ge.... rolleyes.gif  :rolleyes:

Häcken på framsidan fick vi gå på med löss medel i somras, så de glesades ur en hel del, vart bruna och jätte fula (av lössen inte behandlingen). Det mesta av det bruna har jag tagit bort, men skulle gärna vilja hjälpa dem på traven att komma igång i år......

Läste om nån som vattnade sina thujor med varmt, kokande vatten - och de var jätte fina och gröna...? wacko.gif  :blink:

Jag vill ha vackert gröna, kraftiga, täta Thujor..  -_-  -_-  -_- Jag vill, jag vill!

Hej Fru Frö.
Det var ju synd att thujorna har blivet förstörda särkilt Brabant för det är
en av de vackraste thujorna till häck som fins på marknaden.
Jag tror att det var besprutningen av thujorna som behandlades som
jorde att de blev bruna,mann får vara väldigt försiktig med besprutning av
vintergröna växter,lita inte på innehållet,det är så mycket som skall stämma
Det hade räkt om du spolat av lusen med vatten.
Vattna nu upp häcken när tjälen har gått ur jorden och tillför Blåkorn i lagom mängd.Lycka till.
Bengt i Särö
Fru Frö
Halloj tongue.gif

Det var faktiskt inte besprutningen som gjorde thujorna bruna, utan de bara blev jätte bruna och fula helat plötsligt, och när jag kikade närmare på dem blink.gif så kryllade det av löss ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif . De fulingarna kom väl med från handelsträdgården......

Men jag ska vattna dem och strö på lite blåkorn så får jag väl min gröna mur som jag så längtar efter

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
För övrigt gäller det de flesta nyplanterade häckar o buskar , man får vattna rejält til dess de har etablerat sig , min tuija häck har haft bruna grenar efter frystorka i början men är nu -efter ett par år, så pass djuprotad att det inte verkar bekomma den så mycket smile.gif
johan från Örebro
Hej jag läste tidigare inlägg där du fick tips om att kanske plantera idegran. Du svarade med att det går bort då ni har småbarn.
Ett glatt tips är att det finns idegran som ej har bär som barnen kan äta.
Hälsningar Johan
Ingo
Men också barren är giftiga. Lustigt nog bären det enda som går att äta på en idegran - där är det bara fröna som är giftiga, men de är så hårda att de brukar passera genom kroppen utan att ge ifrån sig gift.

Fast jag har idegran trots att vi har småbarn. Barren inbjuder inte till att äta några farliga mängder, de är inte goda. Jag har för mig att jag har läst att det inte finns några fall av idegransförgiftning dokumenterade i Sverige i modern tid fast den är så vanlig i trädgårdarna.
MimE
Hästar har dock dött av att "gnaga i sig" idegransgrenar.
Lite märkligt tycker jag då djur brukar ha bra pejl på vad som är ätbart.

/Mimmi
Lars
Fru frö!

Gödsla med naturgödsel istället - häst eller koskit, eller hönsgödsel om du vill ha riktig fart på häcken! Det tär inte på jordens resurser, vilket tillverkning av blåkorn gör.

Hälsningar Lars
Fru Frö
Häst och koskit alltså. Då vet jag en som blir glad, förrutom Thujorna och det är vår hund wacko.gif wacko.gif wacko.gif - riktiga läckerheter enligt honom wacko.gif .
Men sätter det fart på Thujorna så får jag väl gå och vakta skiten så den inte äts upp helt enkelt tongue.gif tongue.gif .

/ Fru Frö smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon