Full version: Buskar i skugga?
Olivia
Skulle vilja plantera några buskar framför ena gaveln av vår altan. Dock är det inte så mycket sol där. Ett par timmar på morgonen och någon timme på kvällen. Helst skulle jag förstås vilja ha något blommande, kanske till och med doftande... I min drömvärld hade jag förstås satt rosor, men jag misstänker att skuggan är lite för kompakt rolleyes.gif . Förslag? Det är en sträcka på ca 4meter skulle jag tro, och de kan få bli runt 1,5 meter höga. Zon 4-5.
merlin68
Paradisbuske är vacker och lättskött, har tyvärr kommit något ur mode så jag slår ett slag för den här. Klarar zon 5. Sedan finns ju olika try, rosen try, blåtry osv men bären är toxiska och kan framkalla kräkningar om små barn får för sig att äta dem, zon 7. Svartplommon är en annan favorit, mörkt rött bladverk och vackra vita blommor och de lite torra plommonen kan man äta som de är eller koka sylt på, zon 5. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon