Full version: Vilket träd?
RitRat
Jag vill investera i några nya träd på tomtgränsen, vackra att titta på. Kan inte välja. Gärna blommande. Vad skulle ni föreslå?? Alltså - zon 5.

Jag har tittat på olika trädgårdar jag passerar till vardags, och fastnat för något som jag inte vet vad det heter.

Tyvärr har jag ingen bild just nu.
Det är ett prydnadsträd som har vackra rödbruna stammar, lite glänsande med horisontella linjer, bok-liknande blad och små klasar av vita blommor, nästan som mini-häggklasar. Kronan är ganska bred.

Är det ingen som har någon gissning, så kan jag säkert fixa ett foto inom kort.
RitRat
Ojdå! Jaghar löst det REDAN.
Jag mindes att jag sett den på Arboretum Norr i Umeå. På deras hemsida hittade jag namnet: Näverhägg eller gulbarkig hägg. Prunus maackii. Trivs bäst i zonerna 4-7, inte i södra Sverige. Hehe, DÄR kan vi glänsa över er sörlänningar ;-)))

http://www.odla.nu/artiklar/ute/trad-och-p...-bark-naverhagg

http://www.colour-your-life.se/Artiklar/20...er___kopparlonn

Jag tror jag har min favorit här!!
Huggorm
Varför trivs den bättre i zon 4-7? Hur som helst är jag frestad att prova den ändå, trots risken här i zon 3 wink.gif Det stod i ena artikeln att de slår ut tidigt på våren, och det är ett stort plus. Efter sex månader av snö och mörker brukar jag ha ett stort behov av grönska.
Rebecca
Fantastiskt fint träd!! Stammen utgör dessutom en stor vinterkvalitet. Funkar fint här nere i Skåne - tror man ska ta vissa zonangivelser med en nypa salt smile.gif
RitRat
CITAT (Rebecca @ 07-06-2012, 20:59) *
Fantastiskt fint träd!! Stammen utgör dessutom en stor vinterkvalitet. Funkar fint här nere i Skåne - tror man ska ta vissa zonangivelser med en nypa salt smile.gif

Jo det tror jag också. Jag hittade många olika zonangivelser för den häggen.
Den härstammar från Sibirien (Manchuriet) med hårda vintrar, så den klarar zon 7 här.
Stora estetiska värden; Förutom vackra orange stammar som lyser upp på vintern, får den underbart citrongula enfärgare blad på hösten.

MEN PRISET!! Jag ringde till en välrenommerad plantskola i Umeåtrakten, och de tar 975 kr för ett stort, över 3 meter högt träd, "säckad". Förmodligen värt det. Måste fundera..... Några andra plantskolor hade dem billigare, men de var mindre. BLomsterlandet har den också, men där vill jag inte köpa så speciella saker. De är garanterat inte lokalt uppdrivna.
Huggorm
975kr är faktiskt billigt för ett tre meter högt exemplar. Jag gissar att du får betala 400-500kr för ett som är 120-150cm
RitRat
Men är stora träd svårare att omplantera och få trivas än små?
En "säckad" planta borde väl ändå vara lättare än en barrotad?

Vilken jordblandning är bäst för såna här träd? Tänkte använda ganska tung 'naturell' jord från en kohage upp-lättad med ogödslad torv.
Huggorm
CITAT (RitRat @ 08-06-2012, 22:23) *
Men är stora träd svårare att omplantera och få trivas än små?
En "säckad" planta borde väl ändå vara lättare än en barrotad?

Vilken jordblandning är bäst för såna här träd? Tänkte använda ganska tung 'naturell' jord från en kohage upp-lättad med ogödslad torv.

Jag tror knappt ens du kan få tag på ett prydnadsträd som barrotad, det används mest bara till häckplantor som köpes i mängd. Säck eller kruka är helt klart bättre.

Hägg sägs tolerera nästan vilken jord som helst, men i naturen ser man dem nästan enbart där det är näringsrik och bra jord, gärna intill vattendrag. Din blandning skall säkert funka utmärkt.
hattstugan

Hrm Hägg och vattendrag kan inte stämma Huggorm!! Har många hundra meter till närmaste vattendrag och är omringad av vanlig Hägg!
Näringsrik jord är det nog här då det tidigare varit kohage!
Huggorm
CITAT (hattstugan @ 09-06-2012, 15:53) *
Hrm Hägg och vattendrag kan inte stämma Huggorm!! Har många hundra meter till närmaste vattendrag och är omringad av vanlig Hägg!
Näringsrik jord är det nog här då det tidigare varit kohage!

Intressant, här i mina trakter ser man dem nästan bara intill vatten. Men det kan bero på att jorden brukar vara bäst där, åtminstone i mina trakter
Whiskuchi
CITAT (Huggorm @ 09-06-2012, 16:23) *
Intressant, här i mina trakter ser man dem nästan bara intill vatten. Men det kan bero på att jorden brukar vara bäst där, åtminstone i mina trakter

Kan inte låta bli att undra om du bor i närheten av Häggån, där växer det gott om hägg invid vattnet smile.gif
Huggorm
Nej, hade inte ens hört talas om den smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon