PeterOlson69
Hej, snubblade in här av ett bananskal men det var bra för det står mycket bra här. Men iaf så har jag sedan några år från och till ett hummande ljud(rätt högt)speciellt när jag är stressad och öm i nacken. Det låter som en humla ungefär. Det lustiga är att detta ljud hör inte bara jag utan även andra som lägger örat mot mitt öra. När ljudet kommer och jag exempelvis spänner magen så ökar ljudet i intensitet? Gissar att det har med spänningar att göra...men jag blir tokig för nätterna är inga bra och vardags livet suger och är mörkt när det är som värst. Någon som har något liknande och isf har ni stött på nån gehandling som verkar fungera(massage, avlappning eller något).

/Peter
Cacki
Har tyvärr inga bra råd att komma med, men undrar lite om du har kollat upp att det verkligen är tinnitus du lider av?
Oljud i öronen kan ju ha andra orsaker också, menar jag. T.ex något vajsing med genomströmningen i närliggande blodkärl, eller liknande...
Bara en speklation.
merlin68
Kan det vara något slags undertryck i bihålorna/käkhålorna som ger ett ljud liknande tinnitus? Hade käkhåleinflammation en gång och då liksom pep det därifrån unsure.gif Kolla upp det med in husläkare, finns nog troligtvis en enkel förklaring.
Azur
Min första tanke var ett bråck på en stor pulsåder. -fear-.gif

Om du inte varit till läkare bör du defintivt gå, vad det än är så är det inte tinnitus du har.
mamamaggan
Kolla hos läkare säger jag också !!!

Har tinnitus själv och visst kan det vara problem när man ska sova. Prova med att ha t ex radion på lite svagt , det kan " störa " ut ljudet från tinnitusen .

Försök också med avslappningsövningar , finns på band , för att få ner ljudnivån.
Gossen Ruda
Det hörs ända hit. Måste vara något trolleri inblandat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (mamamaggan @ 08-06-2012, 08:45) *
Kolla hos läkare säger jag också !!!
Har tinnitus själv och visst kan det vara problem när man ska sova. Prova med att ha t ex radion på lite svagt , det kan " störa " ut ljudet från tinnitusen .

Försök också med avslappningsövningar , finns på band , för att få ner ljudnivån.

Jag hat tinnitus sedan många år tillbaka men jag lyssnar också på radion. Har alltid min gamla walkman i sängen och en hörsnäcka i örat. I början gjorde jag det efter en svår OP men då märkte jag att även oljudet blev mindre. Så mig hjälper det mycket
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2012, 08:46) *

Stackars Gossen Ruda du har visst fått troll i dina öron rotfl.gif
Ugglemormor
Säkert att det med troll har nu platsat i Gossens öron. giggle.gif

De som har tinnitus kan ha det jobbigt, har jag hört vad de har berättat. Själv hör jag inga ljud, helt tyst. Får man nog vara tacksam i så fall.
Om det börjar på en gång så då ska man nog ta en koll hos doktorn, det kan finnas en enkel sak som går att åtgärdas.
silos
CITAT (Ugglemormor @ 08-06-2012, 09:31) *
Säkert att det med troll har nu platsat i Gossens öron. giggle.gif
De som har tinnitus kan ha det jobbigt, har jag hört vad de har berättat. Själv hör jag inga ljud, helt tyst. Får man nog vara tacksam i så fall.
Om det börjar på en gång så då ska man nog ta en koll hos doktorn, det kan finnas en enkel sak som går att åtgärdas.

Ja tinnitus är hemskt!!!!

Jag har bara en låg susande brummande som pågår ständigt och under nätterna hör jag ju det mest.Ibland har det försvunnit när jag har bedjat till Jesus.....
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 08-06-2012, 09:18) *
Stackars Gossen Ruda du har visst fått troll i dina öron rotfl.gif

Bättre ett troll i örat än tio på forumet. Nygammalt ordstäv. rolleyes.gif
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2012, 09:48) *
Bättre ett troll i örat än tio på forumet. Nygammalt ordstäv. rolleyes.gif

JA!!! Den var bra!!! bravo.gif
Huggorm
Också min tanke, men jag var inte säker och vågade inte skriva något
Ugglemormor
Silos,
Har du haft det länge? Kollat dig hos doktorn?
Maken började klaga över det ett tag sedan och jag skickade honom till doktorn och det var för mycket vax och vatten i Mellanöstern, så han blev bra efter att de hjälpte honom med dessa besvär.

Min mor hade svår tinnitus i bägge öron ca. 30 år. Det som hon gnällde över var att hon upplevde det som en hel orkester, men det hördes av henne att det var inte samma takt på eländet. Låter myssko men det plågade henne.

Fattar nu att slipper man det så får man vara tacksam...... kompiskram.gif
gnon49

Bättre fälla än fria menar du. naughty.gif
Eva-Helene
Har man tinnitus så ska man uppsöka läkare och få remiss till öhn-mottagningen. Om (o)ljudet hörs även av andra så ska man helst inte vänta... En väninna hade så och hon hade lite vajsing på en blodåder och det kunde rättas till men tog lite tid. Så hasta iväg till hälso-/vårdcentralen!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Eva-Helene @ 08-06-2012, 21:01) *
Har man tinnitus så ska man uppsöka läkare och få remiss till öhn-mottagningen. Om (o)ljudet hörs även av andra så ska man helst inte vänta... En väninna hade så och hon hade lite vajsing på en blodåder och det kunde rättas till men tog lite tid. Så hasta iväg till hälso-/vårdcentralen!

Jag har min tinnitus i minst 14-15 år och inte har jag fått någon hjälp på vårdcentralen
mamamaggan
Någon hjälp mot " vanlig " tinnitus finns sällan att få. Däremot kan man få tips hur man ska uthärda .

Har haft tinnitus i snart 30 år , den blev bättre när man opererade min näsa för att få bätre luftgenomströmning men kom snart tillbaka igen, tyvärr.
Eva-Helene
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-06-2012, 21:05) *
Jag har min tinnitus i minst 14-15 år och inte har jag fått någon hjälp på vårdcentralen

Det beror ju helt på orsaken till tinnitusen. I vissa fall - som min vänninas - går det att hitta en orsak som kan åtgärdas. Jag har haft min tinnitus i snart 41 år men det var först för ca 12 år sedan som jag träffade en läkare som gjorde nåt mer än att titta på trumhinnorna... Han skrev en remiss till önh-mottagningen. Vid första besöket undersöktes jag av läkaren, sedan fick jag gå till hörcentralen och göra ett hörseltest och efter det traska tillbaks till doktorn. Han remitterade mig till hörsel-habiliteringen där jag bl.a. fick vara en hel dag tillsammans med andra drabbade och vi fick lära oss mycket om tinnitus, avslappning och om olika hjälpmedel.
Eftersom min hörsel stadigt försämras så får jag göra nya hörseltester med 2-3 års mellanrum. Det lär inte dröja länge innan det är dags för första hörapparaten...
ryss_борис
Då är det inte tinnitus.
Eva-Helene
CITAT (ryss_бори @ 12-06-2012, 17:36) *
Då är det inte tinnitus.

Vilket/vems då? TS? Nej, men det är klart att TS upplever ljuden besvärande. Bl.a. här kan man läsa om tinnitus.
Gossen Ruda
CITAT (Eva-Helene @ 14-06-2012, 01:09) *
Vilket/vems då? TS? Nej, men det är klart att TS upplever ljuden besvärande. Bl.a. här kan man läsa om tinnitus.

Mata inte trollen.
johanlotta
Hmmm.....jag har bara hört om fenomenet en gång tidigare- alltså att man kan höra andras tinnitus, fast då har det handlat hästar. Det är tydligen rättså vanligt att man kan höra deras öronsus. Om det är kartlagt att just det är tinnitus vet jag dock inte.
Själv har jag haft tinnitus i ca 20 år...och till en början var det ett rent helvete. Har nog provat alla metoder som finns tror jag för att stävja det, men det enda som jag tycker fungerar är andra störande ljud. Hoppas att du inte har tinnitus...men man lär sig att leva med det såsmåningom.
Gå till doktorn!
Lycka till!
/Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon