Full version: Håravfall
ryss_борис
Undrar hur många här som lider av håravall, och vid vilken ålder det började. Diskutera även hår rent allmänt här!
Huggorm
Jag har ännu vid 31 allt hår kvar, trots att både far och farfar haft mer eller mindre flint vid den åldern. Men det kommer väll snart fear.gif
Aqvakul
Fick djupa vikar redan i tonåren och började bli allt kalare på hjässan i 30-årsåldern. Har klippt mig mycket kort sen dess, tacksam för att det snarare är moderiktigt än avvikande.
Eva i Skåne
Mina yngsta söner, som är 22 och 24, har mycket djupa flikar/ högt hårfäste, så det kan börja redan i 20årsåldern. Min man har också tappat hår tidigt. Äldste sonen (samma pappa) har däremot en jättekalufs och jag tror aldrig han blir tunnhårig. Det finns andra män i släkten som i 80-årsåldern fortfarande har sådant hår.
Helt klart handlar det om arvsanlag, liksom vad gäller när/om man blir gråhårig.
mamamaggan
Min man har varit väldigt tunnhårig framtill sedan 20-årsåldern men det har inte blivit så mycket värre , han är 62 nu.

Det fascinerar mig att det är så , så ni som är unga och börjar blli tunnhåriga behöver inte bli helt kala om 10 - 20 år.
Uggi
Jag är 78 år och har hår kvar, inte som i 50 årsåldern men ändå. Mitt hår är nästan vitt och hårstråna är tunna så det ser inte ut att vara så mycket. tummenupp.gif
ryss_борис
CITAT (Huggorm @ 08-06-2012, 06:54) *
Jag har ännu vid 31 allt hår kvar, trots att både far och farfar haft mer eller mindre flint vid den åldern. Men det kommer väll snart fear.gif

Då kan du nog vara rätt lugn. Eftersom känslighet mot hormonet DHT verkar spela en betydande roll, och du vid 30 års ålder inte märkt av något, så minskar ju risken rejält.

Själv går väl mitt hår upp på sidorna, vilket det visserligen alltid gjort mer eller mindre, men verkar ha blivit lite värre de sista 5 åren. Dock har jag stressat extremt, samt ätit olika mediciner, så vet ej hur det har inverkat. Dock känns det ju inte så kul om det skulle fortsätta, speciellt inte när man hela tiden varit inställd på att sånt inte kan hända, då ingen i familjen är drabbad.
merlin68
Jag tror mig har hört nånstans att håravfall ärvs från moderns sida ?
ryss_борис
CITAT (Gossen Rudа @ 09-06-2012, 12:31) *
Man kan ju tappa mycket hår om man har b-vitaminbrist. Jag rekomenderar att inta havgregrynsgröt varje morgon och färsk spenat MINST en gång/dag.

Funkar inte om det är ärftligt man lider av.

CITAT (merlin68 @ 09-06-2012, 12:23) *

Fel, nyare rön visar att man kan ärva från båda, och att det inte är en gen utan flera inblandade.
Huggorm
CITAT (Gossen Rudа @ 09-06-2012, 12:31) *
Man kan ju tappa mycket hår om man har b-vitaminbrist. Jag rekomenderar att inta havgregrynsgröt varje morgon och färsk spenat MINST en gång/dag.

Eller öl, man får välja själv vilket man föredrar
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (merlin68 @ 09-06-2012, 12:23) *

Att det inte stämmer ser jag hos min sambo. Han har samm hårfäste som hans far hade och nu är det hans sons tur
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon