Jag och min hustru håller just på att köpa ett litet hus och behöver därför en gräsklippare. Jag skulle vilja ha litet råd inför vårt inköp.
Jag är uppvuxen med villaträdgård och vad jag kunde se på Granngården är gräsklipparna väldigt lika den jag hade som liten (på 80-talet). Det förvånar mig litet, men här är i alla fall min önskelista:
Vi är båda litet allergiska mot gräs och därför vore det bra om vi SLAPP RÄFSA gräset. Enligt försäljaren är gräsuppsamlande klippare fortfarande besvärliga att hantera och måste tömmas ofta så hon tyckte att vi skulle ha en "vanlig" Klippo för runt 6000:- och i stället använda en sådan där finklipp-tillsats för att finfördela och trycka ner gräset i gräsmattan.
Min hustru vill att klipparen ska vara LÄTTKÖRD, alltså inte tung att dra runt på. Bra ergonomi och bra rull alltså.
Jag läste någon gång om hur mycket gräsklippare smutsar ned MILJÖN i förhållande till en bil. Jag vill därför gärna ha en eldriven klippare, men de verkar fortfarande lida av tunga och dåliga batterier (tomten är på 1500 m2 och hälften är naturtomt och ska kanske inte klippas alls, möjligen slås). Har läst om akrylatbensin och det kanske är "tillräckligt bra"?
Vi kan tänka oss att lägga runt sex tusen max på en klippare. Vi vill INTE ha en robot eller åkgräsklippare (i och för sig bra mycket dyrare i alla händelser). Min hustru är en förståndig kvinna och vill ha maskiner som inte går sönder utan håller i många år. Jag förstår att Klippo är det som gäller enligt andra trådar, men finns det en batteridriven maskin som klarar vår tomtstorlek och håller länge?
Alla förslag är varmt välkomna!
Petter