Full version: Vad saknar jag?
johan1983
Jag är en van forumanvändare och har haft konto på många forum. Jag försöker alltid att starta breda och givande diskussioner för att dra igång diskussioner som alla kan relatera till. Exempelvis vilka buskar som är bäst. Nu för första gången postar jag ett riktigt egoistiskt inlägg jag vill nämligen ha tips :-)

Jag har köpt hus och går från lägenhet till odlare. Jag vill inte missa något och söker då tips på vad jag kan ha glömt. Mina önskemål är:
- högavkastande. Växten ska producera mycket ätbart. Inte vara vacker (men det kan ju vara ett plus)

Än så länge har jag köpt:

Blåbär: bluecrop, northblue, earliblue, Emil, berkley,
Björnbär: thornless evergreen, tripple crown, satin och jumbo
Vinbär: vit jätte, polar och jonkher
Hallon: diana, allgold, veten, Preussen, mormorshallon, åkerbärshallon
Björnbärshallon
Kiwi: Anna, Oscar, Paula, weikki (hane), kens red
Krusbär: hinnonmäki, invicta
Jordgubbar och smultron: minns ej. En massa sorter
Vindruva: himrod, zilga

Grönsaker: kapkrusbär, tomat, djungelgurka, sockerärtor,

Vad tycker ni att jag borde skaffa mer?

Jag odlar i zon 1
Rosrup
Alla sorters kryddväxter.

Havtorn, bara för att wink.gif

Bondbönor ifall du tycker det är roligare att mecka med bönorna än äta dem.
Majs och solros.Jag tyckte det var en ypperlig idé och sådde bägge i februari.Solrosorna har tittat upp.
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold: Lättodlad, inte så kräsen. Går att skörda skottkärrevis på bara några meter. Smakar spenat och går att använda i alla recept där man använder förvälld spenat. Går utmärkt att frysa in. Brukar inte drabbas av växtskadegörare. Går bra att så fortfarande och växten klarar rätt många minusgrader på hösten så i zon 1 kan det nog tänkas att man kan skörda fram till jul.

Bönor: Ger en hel del och superfärska bönor skördade bara några minuter innan kokni8ng kan inte jämföras med butikens + växten fixar sin egen gödning. Går utmärkt så nu.

Squash/zucchini: Några plantor och man kan försörja även grannarna med squash.
officinalis
Störbönor ger kopiösa mängder om de trivs. Jag är så sjukt trött på wokade infrysta vaxbönor. I år blir det bara buskbönor biggrin.gif
Vad du ska odla beror väl på vad du använder i köket.
Olika rotfrukter, bladgrönsaker, lök m.m. Börjar väl bli lite sent att så mycket, men det går väl att köpa plantor också ifall man vill komma igång ändå.
kerstinh
Rabarber! :-)
malin88
Morötter och rädisor brukar ju vara lättodla och ge en hel del skörd, annars kan det ju vara roligt att odla sådant som kostar lite mer i affären också smile.gif.

Själv testar jag tex salladslök i år och så odlar jag flera sorters chili. Chili är ju för sent för att så själv nu men man kan ju alltid köpa småplantor på plantskolor eller fråga någon i chilitråden om de har plantor över att sälja.
Preussen
Grönkål. Enkelt, nyttig och lång skördeperiod.
Jordärtskocka. Enklast av allt, stor skörd av i affären dyr grönsak samt mycket grönmassa.
Vitlök som du sätter till hösten.
Alexander-VG-zon3
Gojibär, fikon 'brown turkey', persika, aprikos, körsbär, plommon, äpple, päron. blåbärstry, aronia, bärhäggmispel, kvitten, mispel. körsbärskornell, mullbär, valnöt (om man har plats).
merlin68
Storfruktig hasselnöt, tayberry, vinhallon, jostabär (jättegoda stora bär och enligt mig absolut underskattade...), gröna vinbär, ramslök, luftlök, flerårig piplök, björnrot, pimpinell, salvia, lavendel, myntor, humle, trädgårdssyra, flerårig sandsenap (vild ruccola med "ös" i smaken), jordärtsskocka ....
katah
Mitt tips är att du ska lära dig att föröka dina nuvarande växter. ( jo, jag förstår att du egentligen är ute efter tips om flera nya sorter)
Tex ta avläggare av björnbär och vinbär.
Det är busenkelt att bara vända ner i jorden en gren och sätta en stor sten på mitten.
Det växer rötter under stenen och du har en ny planta senast nästa vår, men oftast redan på hösten.
Björnbär kan man få så långa rankor att du kan få flera plantor av samma ranka om du kan sätta dit flera stenar på samma stam.
Rosrup
Aldrig förstått tipset med att leta upp en masa stenar?
Tycker det är enklare med två pinnar från Biltema i kors och det stannar defintivt kvar om man gör rätt smile.gif

För övrigt är väl svartrot rätt dyrt att köpa?
Aldrig ätit såna själv men sått bara för att biggrin.gif
Eva i Västerås
Pinnar från Biltema?! giggle.gif
Det funkar inte med skogspinnar?

Vindruvor måste jag ju göra reklam för, min favorit Sukribe. Underbart goda druvor, och absolut tålig nog för zon 1.

I grönsakslandet har jag efter hand bytt svartrot mot haverrot. Godare och mer lättodlad.
Plocksallat, persilja och dill är väl givna.
fvd
Squash odlar jag olika sorter fungerar bra både som färska och i frysen.
johan1983
Jag vill säga att jag läser alla inlägg och tackar för tipsen. Men jag kan inte skriva tiotals inlägg och tacka var och en även om jag vill det.

Nytt sen sist (samt saker som jag glömt nämna)

Jostakrusbär (blir det en stor buske med riklig skörd?)

Gröna vinbär

Allåkerbär (en enda planta... Ja, det behövs två för att ge bär men plantskolan ryckte på axlarna när jag frågade vilken sort det var)

Vindruvor, en grön och en mörk. Tror att det var suskribe och den där mörka som är härdig och kraftigväxande, vad heter den nu igen?

Frågor...
Jag köper gärna fler plantor men nu är det väl bättre att vänta på rean?

När jag var på plantskolan så fick jag beskedet att ingen planterar vid den här årstiden. Jag frågade om det är skadligt för plantorna, då ryckte dom på axlarna.

Mina krusbär verkar ge 0, 0 och 4 bär. Ingen vidare skörd i år :-)
EKLO
En sak är säker: Det är mycket roligare att handla på en plantskola där de kan sina saker, då kan man få en trevlig pratstund (särskilt om man kommer när det är glest med kunder, förstås) och goda råd. Jag tror det finns flera trådar här på odla där folk kommer med tips på bra planskolor från hela landet...
johan1983
CITAT (EKLO @ 03-08-2012, 09:43) *
En sak är säker: Det är mycket roligare att handla på en plantskola där de kan sina saker, då kan man få en trevlig pratstund (särskilt om man kommer när det är glest med kunder, förstås) och goda råd. Jag tror det finns flera trådar här på odla där folk kommer med tips på bra planskolor från hela landet...

Tyvärr så duggar inte såna plantskolor så tätt idag. Och de som finns har ofta inte bärbuskar av någon anledning.
Det känns som att dom hellre vill sälja holländska snittblommor och har florister anställda som vet mer om färgkombinationer än om härdighet.

När jag köpte minikiwi på blomsterlandet frågade jag om skillnaden på Anna, Paula och Oscar
Jag fick svaret "det finns ingen skillnad, alla får samtidigt och samtliga bär frukt"
Jag frågade om inte Oscar var en hane som inte gav frukt, det kunde hon inte tänka sig
EKLO
Ge inte upp så lätt! Bara för att bra plantskolor inte duggar tätt numera betyder det inte att de inte finns - många här på odla har givit mängder av tips på motsatsen, talar du om i ung vilken trakt du bor kanske du får tips om sådana du missat...
johan1983
CITAT (EKLO @ 04-08-2012, 02:21) *
Ge inte upp så lätt! Bara för att bra plantskolor inte duggar tätt numera betyder det inte att de inte finns - många här på odla har givit mängder av tips på motsatsen, talar du om i ung vilken trakt du bor kanske du får tips om sådana du missat...

Det är inte så hemligt, jag är ändå rätt så anonym här :-)

Jag bor i Halmstad.
kerstin z5-6
En av de mest kunniga i Sverige på detta område gick tyvärr ur tiden pg cancer den 10 juli i år-Jan Lindgren
men hans inlägg finns kvar.Sök på denna site tex
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=136510.0
johan1983
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2012, 01:10) *
En av de mest kunniga i Sverige på detta område gick tyvärr ur tiden pg cancer den 10 juli i år-Jan Lindgren
men hans inlägg finns kvar.Sök på denna site tex
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=136510.0

Då hoppas jag att han vilar i frid i sin stora trädgård i himlen som alltid har skördesäsong.

...men jag förstår inte vad jag ska få ut av länken?
Menar du att jag borde börja odla en fläderavart?
RibesRubusVitis
Bara tryck på den röda rubrikraden, t ex "Frukt & bär", så finns det massor av trådar med värdefulla tips. Eller tryck på "Odling" och välj exempelvis "Grönsaker".
Du kan även söka just Jan Lindgrens inlägg i sökrutan.
johan1983
CITAT (RibesRubusVitis @ 05-08-2012, 02:33) *
Bara tryck på den röda rubrikraden, t ex "Frukt & bär", så finns det massor av trådar med värdefulla tips. Eller tryck på "Odling" och välj exempelvis "Grönsaker".
Du kan även söka just Jan Lindgrens inlägg i sökrutan.

Jag har redan läst en del på det forumet.

Men jag tackar ändå för tipset och ska ta en andra och en tredje titt bland trådarna
johan1983
CITAT (Rosrup @ 08-06-2012, 06:25) *
Alla sorters kryddväxter.

Havtorn, bara för att wink.gif

Bondbönor ifall du tycker det är roligare att mecka med bönorna än äta dem.
Majs och solros.Jag tyckte det var en ypperlig idé och sådde bägge i februari.Solrosorna har tittat upp.

Havtorn... Okej då, om det finns några bra taggfria sorter :-)
niggle
Jag vill slå ett slag för majs. Inte för att det är särskilt högavkastande, vackert eller lättodlat. Men.......!
Belöningen när man lyckas är härlig.
Nyskördad majs är ljuvligt gott.
Bassam
Hej

Det är inte viktigt hur många dem. men det är viktigt att ta hand om dem.

H.Bassam
johan1983
CITAT (niggle @ 08-10-2012, 16:19) *
Jag vill slå ett slag för majs. Inte för att det är särskilt högavkastande, vackert eller lättodlat. Men.......!
Belöningen när man lyckas är härlig.
Nyskördad majs är ljuvligt gott.

Jag tänkte faktiskt på majs igår. Duger med med popcornmajs?
Krolliljan
Bengtssons plantskola kan säkert skaffa fram det du vill ha. smile.gif
niggle
CITAT (johan1983 @ 09-10-2012, 01:05) *
Jag tänkte faktiskt på majs igår. Duger med med popcornmajs?

popcorn?? skojar du?
Ska man ge sig in på något så allvarligt som majsodling, bör man kosta på sig riktiga frön.
johan1983
Nya plantor. Havtorn, fläder,,gojibär / bocktörne, ficus (samma som fikon?), blåbärstry och svartaronia
addo
Köp rabarber för tusan! wink.gif

Den är både otroligt lättodlad och lättlagad. Sparris verkar trevligt, det ska jag skaffa själv i framtiden.
myskmadra
Ögnade igenom tråden, vad mycket du har! Är det stor trädgård? Jag tycker själv att allt växer ohemult snabbt i trädgården och efter ett par år redan så är det gallring som gäller! Är det inte bra som du gjort att köpa olika sorter och prova vad du gillar, ta avläggare, dela mm och ta bort det du inte gillar. Rabarber har jag gjort en smart grej att dela med mig av, jag tycker att det växer för kraftfullt och vill bara äta tidigt på säsongen. Jag har planterat plantan mellan två vinbärsbuskar och där växer den fint och luftigt nu i maj. Sedan när vinbärsbuskarna växer till så får rabarbern mindre utrymme o blir inte jättestor! Try undviker jag eftersom katter gillar dem för mycket för min smak.
Kanske har jag missat det, men har du vindruvor? I zon 1 kan man ju odla häftiga grejer.
En vacker klättrande växt är ju blåregn, dock giftig så det tål att tänka på innan den planteras och växer till.
Peztis
Saknar äppelträd i din lista och har du funderat på plommon och körsbär?

Håller med om att kryddor är det lätt att få mycket av: persilja, gräslök, timjan... Basilika om du har den skyddat och soligt.

Potatis! Bönor!

Undrar också hur stor din trädgård är, det borde vara rätt fullt nu! biggrin.gif
duo2010
När jag köpte minikiwi på blomsterlandet frågade jag om skillnaden på Anna, Paula och Oscar
Jag fick svaret "det finns ingen skillnad, alla får samtidigt och samtliga bär frukt"
Jag frågade om inte Oscar var en hane som inte gav frukt, det kunde hon inte tänka sig
Hm, blomsterlandet o plantagen är enligt min mening inga plantskolor, dålig service och noll kunskap. Synd att du bor i södra Halland här finns en riktig plantskola Kullavik, Nilssons plantskola. Men det finns säkert fler i Halland om du letar. Sparris är härligt det är bara anläggandet av en djupsäng som är det jobbiga!
Lycka till
gunilla
johan1983
Tack för uppmuntrande kommentarer som min samling. Jag har ingen större trädgård, men den är bra för växter och utrymmet kan användas därefter.

Här är en uppdaterad lista på vad jag har:

Blåbär: bluecrop, northblue, earliblue, Emil, berkley, (Emil dog i vintras)
Björnbär: thornless evergreen, tripple crown, satin och jumbo
Vinbär: vit jätte, Svarta (polar och jonkheer), Gröna Vertti, krusvinbär (jostabär)
Hallon: diana, allgold, veten, Preussen, mormorshallon, åkerbärshallon
Björnbärshallon
Kiwi: Anna, Oscar, Paula, weikki (hane), kens red
Krusbär: hinnonmäki grön och röd, invicta
Jordgubbar och smultron: minns ej. En massa sorter
Vindruva: himrod, zilga (dog dessvärre under vintern)
Havtorn: Romeo, Julia, Karl, Sol, Fenja och Klara
Körsbär: Stor svart biggarrå, Van E Planta
Gojibär
Fikon Brown Turkey
Plommon: Reine Claude, Viktoria, Elin, Czar, Opal, Jubileum
Äpple: Golden delicious
Päron: Williamspäron
Svartaronia
Blåbärstry
Fläder

CITAT (Peztis @ 03-05-2013, 15:32) *
Saknar äppelträd i din lista och har du funderat på plommon och körsbär?

Håller med om att kryddor är det lätt att få mycket av: persilja, gräslök, timjan... Basilika om du har den skyddat och soligt.

Potatis! Bönor!

Undrar också hur stor din trädgård är, det borde vara rätt fullt nu! biggrin.gif

Jag har köpt två äppelträd och har fyra sedan tidigare, den enda som jag med säkerhet har identifierat är Säfstaholm, det verkar som att det äpplet har ett unikt utseende och det stämmer in på att det är ett sommaräpple.

Plommon och körsbär? Jo... tanken har som sagt slagit mig men jag tror att det räcker med de jag har ;-)
johan1983
Uppdatering:

Tomat (flera sorter och storlekar), Gurka, Paprika, Physalis och Aubergine.

Kanske dum fråga men grön paprika respektive röd och gul, det är väl mognadsgraden på paprikan? Dvs om jag vill ha grön paprika så plockar jag den tidigt?

Sedan funderar jag på att börja odla sparris, men blir det någon skörd eller typ en sparris per planta?
michel021
CITAT (johan1983 @ 28-05-2013, 23:34) *
Uppdatering:

Tomat (flera sorter och storlekar), Gurka, Paprika, Physalis och Aubergine.

Kanske dum fråga men grön paprika respektive röd och gul, det är väl mognadsgraden på paprikan? Dvs om jag vill ha grön paprika så plockar jag den tidigt?

Sedan funderar jag på att börja odla sparris, men blir det någon skörd eller typ en sparris per planta?

Paprikan börjar alltid som grön och när den senare mognar skiftar den färg till gul, orange eller röd.

Jag har sått sparris i år och frågat alla frågor smile.gif man kan inte skörda första året och ska bara skörda 1v andra året. Det kommer en sparris i taget per planta men när du skördat den första så kommer den andra. Så du borde ganska många plantor beroende på hur mycket/många du äter. Jag har bara 4st men hade önskat att jag haft 10st iaf.
Jag odlar förra året också men då trodde jag att det var dill som såg lite konstig ut och eftersom jag odla dill i kruka så drog jag upp plantorna thumbdown.gif och därför hade jag bara 4st frön kvar
Chili Linkan
Grön paprika är mycket riktigt omogen, men gul och röd kan du inte välja på av samma sort (så vitt jag vet) Finns många olika färger att välja bland som gul, orange, röd, lila, brun och svarta tex. För att inte tala om alla olika former och smaker som skiljer dem åt.
michel021
CITAT (Chili Linkan @ 29-05-2013, 21:10) *
Grön paprika är mycket riktigt omogen, men gul och röd kan du inte välja på av samma sort (så vitt jag vet) Finns många olika färger att välja bland som gul, orange, röd, lila, brun och svarta tex. För att inte tala om alla olika former och smaker som skiljer dem åt.

Det var det jag mena. Jag kanske var otydlig. Alla börjar som grön och sen byter dom till sin mogna färg som kan variera precis som du skrev
Alexander-VG-zon3
CITAT (michel021 @ 29-05-2013, 01:17) *
Paprikan börjar alltid som grön och när den senare mognar skiftar den färg till gul, orange eller röd.

Jag har sått sparris i år och frågat alla frågor smile.gif man kan inte skörda första året och ska bara skörda 1v andra året. Det kommer en sparris i taget per planta men när du skördat den första så kommer den andra. Så du borde ganska många plantor beroende på hur mycket/många du äter. Jag har bara 4st men hade önskat att jag haft 10st iaf.
Jag odlar förra året också men då trodde jag att det var dill som såg lite konstig ut och eftersom jag odla dill i kruka så drog jag upp plantorna thumbdown.gif och därför hade jag bara 4st frön kvar

Vår sparris fick i år 4skott samtidigt (ung planta köpt som delning hösten 2011).
michel021
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 29-05-2013, 23:38) *
Vår sparris fick i år 4skott samtidigt (ung planta köpt som delning hösten 2011).

Okej är det normalt? När jag frågade så fick jag svaret att dom bara skickar upp ett skott i taget. Jag hoppas att mina plantor är som dina. Just nu är det bara ett skott per planta men de är första året.
linusida
Har satt 10 sparris plantor i år och på en del plantor kommer det redan upp flera nya skott. Tyvärr får jag vänta till nästa år med att skörda och då bara en från varje planta.
johan1983
CITAT (linusida @ 30-05-2013, 07:37) *
Har satt 10 sparris plantor i år och på en del plantor kommer det redan upp flera nya skott. Tyvärr får jag vänta till nästa år med att skörda och då bara en från varje planta.

Själv så köpte jag 10 sparris från Maxi för 12.90.
Jag behövde bara vänta tills jag kom hem och satte på grytan ;-)

Men det känns som att sparris knappt är värt att odla om det är så usla skördar?

Då är det skillnad att plantera ett plommon\äpple\päronträd och skörda några hundra kilo frukt på ett år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon