Full version: anpassad kruka...
Jopeidi
En sak som jag alltid undrat över, är just varför man ska ta små steg uppåt i krukstorlek?
Kan plantan verkligen agera så olika om man tar en ordentlig kruka från början?
Använder att par små drivhus till mina kryddväxter, men är ändå nyfiken på VARFÖR man gör så.
Ina
Jag har för mej att det är stor risk att det blir för blött om man tar för stor kruka. Då mår inte små bebis-rotsystem bra...
Eivor på Väddö
Jag har för mig att det handlar om rotsystemets utveckling. Alltså om man tar för stor kruka i förhållande till plantans storlek, så lägger plantan all växtkraft i rotsystemet på bekostnad av blad och blom. Fler förslag? Eivor på Väddö
Jopeidi
Mm, tycker det är lite kul iaf, att vi gör saker som vi fått för oss att man ska göra, men inte riktigt vet varför=)
Sollan
Det är säkert bara för att man ska få mer jobb.... wink.gif
/sollan
Ella
eller köpa fler krukor tongue.gif wink.gif
yla
tja,ifall man tänker på hur det går till i naturen så skulle de ju inte behövas små krukor,,,,,,eller hur
men de beror väl på att vi ofta inte ska ha blomman inne o därför börjar med en liten
KANSKE wub.gif
*Felix matte*
Jag har fått lärt mig att alltför stor kruka ger blad men dålig blom.
Kanske gäller det bara krukväxter (blommor)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon