Mylady
Vi har massor med myror i vårt växthus.
Svarta små.

Har tänkte köpa såna myrdosor att testa med. Men vet inte när jag kan komma iväg till stan o fixa det.

Så jag söker lite tips tills dess.

Just nu är det mest sand under plattorna.

Funderar om jag ska gräva upp en del av sanden.
Sen lägga fiberduk och grus ovanpå och sen plattor.
myror trivs kanske mindre i gruset?

kanske borde jag vattna ordentligt innan jag lägger dit fiberduk o gruset.

har också läst om kanel, kryddnejlika och hjorthornssalt
ska jag he det innan jag vattnar? eller under fiberduken sen eller i gruset?

några andra tips?

kommer nog texta Myrr eller myrrnix runt huset sen när man kanske fått bort en del. (vill inte stänga in alla i växthuset)

Vet inte alls hur man ska bekämpa myror och det mest då vi precis blivit med hus och trädgård. (tursamt nog med ett växthus på gården, otursamt följde en massa myror med på köpet )
Red Top
Mitt tips är att vattna golvet rejält, flera gånger om dagen i kanske en vecka. Myrorna gillar inte när det är blött. Kanske kan du lyfta bort några av plattorna, så det verkligen blir blött.

Myror trivs i de flesta material och släpar gärna dit sådant de vill ha för att det ska bli torrt.
Mylady
ok tack.

ska börja med att vattna ett bra tag då först o främst.
LottaJo
Jag upptäckte för några veckor sen att jag plötsligt hade fått hundratals små, svarta myror i mitt växthus. Ingen aning hur de kunde dyka upp så snabbt men följde kanske med någon kruka in. De hade bosatt sig i krukan till min vinranka som stod och väntade på plantering, och hade krafsat ut massor av jord ur botten på krukan och sprang skytteltrafik ut och in. Ställde in en enda Myrr-dosa bredvid och det tog inte ens en vecka så var alla borta, så ur den aspekten kan jag verkligen rekommendera det. Blev dock lite paranoid efteråt om huruvida giftet ligger kvar i krukan och riskerar att hamna i vindruvorna eller om det bryts ner snabbt, så jag får nog ringa nån Myrr-expert och fråga (om ingen här vet)...

Annars sa min mamma att hon läst en artikel för nåt år sedan om att outspädd Fun Light (japp, du läste rätt) är ett utmärkt myrbekämpningsmedel... (http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...ticle249135.ece) Där låter det som om det beror på den höga dosen aspartam per myra, men på Svd.se stod det att "Nils-Gunnar Ilbäck, toxikolog på Livmedelsverket hade svårt att se att aspartamet skulle vara avgörande och tror snarare på att det är den trögflytande vätskan som är hemligheten. Det hade nog gått lika bra med diskmedel, tror han. Han får medhåll av Dag Jenssen, professor vid institutionen för geneteik, mikrobiologi och toxikologi vid Stockholms universitet."

Oavsett anledning kommer jag nog att fundera lite extra innan jag håller i mig några större mängder Fun Light framöver... sick.gif
Anki på Öland
CITAT (LottaJo @ 10-06-2012, 15:19) *
........Annars sa min mamma att hon läst en artikel för nåt år sedan om att outspädd Fun Light (japp, du läste rätt) är ett utmärkt myrbekämpningsmedel... (http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...ticle249135.ece) Där låter det som om det beror på den höga dosen aspartam per myra, men på Svd.se stod det att "Nils-Gunnar Ilbäck, toxikolog på Livmedelsverket hade svårt att se att aspartamet skulle vara avgörande och tror snarare på att det är den trögflytande vätskan som är hemligheten. Det hade nog gått lika bra med diskmedel, tror han. Han får medhåll av Dag Jenssen, professor vid institutionen för geneteik, mikrobiologi och toxikologi vid Stockholms universitet."

Oavsett anledning kommer jag nog att fundera lite extra innan jag håller i mig några större mängder Fun Light framöver... sick.gif

Fun Light funkar väldigt bra. Jag har haft problem med myror i växthuset som ätit upp vartenda fruktanlag till mina druvor - i år skvätte jag ut lite Fun Light på gräset och inte en myra har jag haft. Tror jag har läst någonstans att aspartan först uppfanns som insektsbekämpningsmedel innan man upptäckte att det var sött.... crying.gif
Mylady
ja det här med att vattna funkade si så där.
Visst inte lika stora mängder som innan.
Men trots att jag dränkt marken flera gånger om dan i några dar är det fortfarande myror som kryper. Hur gör dom?!

Fun light. ja... känns ju kanske mindre kul om man nu ska odla i växthuset sen.
men kanske får köpa en flaske o he runt växthuset i alla fall.

nu hoppas jag att myrkaka/myrdosa ska funka.
försöka köpa en eller några i veckan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon