Full version: Hur lång tid?
Emily
Är så sugen på att koka körsbärssaft! Har fått lov att plocka hos en vän när det är dags. Men hur lång tid tar det? Träden har precis blommat. När kan det bli bär? Har ingen aning om vad det är för sort.

*stampar otåligt*
Åsa, mälardalen zon 2
Mitten på juli är väl ungefär då körsbären mognar här i mälardalen (kan nog variera lite i landet). Man får ofta något godare saft av surkörsbär än av sötkörsbär.
Emily
Tack för svar! Då vet jag när jag ska hålla ögonen öppna. Har planerat att bara ha i hälften med socker så det inte blir så sött.
Huggorm
Mitt träd har blommat över för flera veckor sedan, och det sitter fullt av gröna kart nu. Men det tar nog några veckor till innan de mognar
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska halvera sockermängden frys isåfall in saften, sockret agerar som konserveringsmedel förutom att göra det sött så minskar man sockermängden i saft och sylt så brukar det mögla snabbare.
Emily
Jajemen, den ska frysas, i småflaskor så man inte behöver ta upp så mycket samtidigt. Enligt receptet skulle man ha i natriumbensoat, men det behövdes inte om man skulle frysa.
katah
Jag har inte gjord körsbärssaft, men du kan fundera verkligen hur mycket socker det behöver.
Om du kokar i omgångar kan du testa lite olika mängder av socker.

Jag har gjord vinbärssaft snart 20 år utan någon socker alls.
Jag bara ångar dom med saftmajan och fryser in saften på 2-5 dl byttor.
Ingen av oss saknar socker i saften, men om vi får gäster brukar jag tillsätta socker till den
färdiga saften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon