Garden bliss
08-06-2012, 12:01
Förra året anlade jag för första gången ett rätt stort pallkrageland. I två pallkragar har vi jordgubbar. I juni förra året började det bli hål, ofta avlånga sådana, i bladen på jordgubbsplantorna. Kollade bladens undersidor och där satt det larver. Dessa är ljusgröna och upp till dryga centimetern långa. Kanske ett par-tre mm breda som mest. Om man tittar noga undertill så har de nog en lång rad fötter men detta är jag lite osäker på. Liksom lite genomskinliga i färgen. Inget svart huvud eller kroppsdelar i någon annan färg.
Under resten av säsongen gav de sig även på ett par rosor och smultron. Hos grannen hade de fått härja fritt och repat nästan alla blad på deras smultronplantor. Jag klämde sönder alla larver jag hittade, men det var ett fasligt arbete. I år är plantorna mycket större och larverna är redan där, fasar för att hålla på och leta i dessa bladmassor efter larver ... äckligt att klämma dem också, även om jag gör det mellan gamla trasiga löv.
Vad är det för något jag har? Någon slags vivel? Och hur utrotar jag den redan idag och för all framtid?
Garden bliss
08-06-2012, 21:09
Någon som har någon idé? =)
Garden bliss
09-06-2012, 20:09
Kom på att de faktiskt gick på både de röda vinbären och krusbären också förra året. Ser verkligen inte fram emot det igen.
Hej
Du kan lägga lakan under träd och skakar träd sen du kan lägga maskar i hinken s
om innehåller T sprit och tvål, du kan spreja och vattning växter på vatten som
blandad med tvål och T sprit.
H.Bassam
Garden bliss
10-06-2012, 14:25
De har inte förekommit i några träd hos mig, men jag försökte att skaka dem ur buskarna förra året. Tyvärr så satt de allra minst larverna "säkert" på bladen, de föll inte ned. Så jag fortsatte att mosa dem istället.
Är det såpa och t-sprit du menar man ska blanda? Vilka proportioner? Försvinner larverna för alltid då?
Åsa, mälardalen zon 2
10-06-2012, 15:36
Låter som stekellarver och det finns många olika, de ser ungefär lika ut men de har olika växter de lever av ex. går krusbärsstekeln bara på krusbär och svarta vinbär, klematisbladstekeln går bara på klematis, spireabladstekeln går bara på vissa sorters spirea etc. Skaka och mosa tycker jag har mest effekt + ofta så kan man få stora angrepp några år och sedan kan det hända de försvinner ifall de naturliga fienderna förökar upp sig.
Tycker inte såpa och sånt har så stor effekt på stekellarver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.