CillaM
Som rubriken säger så är den här i bladen och sitt sätt att växa väldigt lik rutorna. Men det är en krukväxt, väldigt tunna blad, går att kapa ner hårt. Nån som vet vad det är?

Eva i Skåne
Nån typ av adiantum kanske?
CillaM
ja det skulle det nog kunna vara. Idag när jag var nere på komposten vid växthuset ser jag nåt liknande, o jo då, det var en annan sådan som min mamma slängde förra våren. Mer konfunderad är jag nu
Alexander-VG-zon3
Tycker det liknar Thalictrum aquilegifolium i bladen, aklejruta såfall är den härdig ute.
CillaM
jag tycker så också o jag har några stycken i rabatten men denna kommer inte från mig utan från mamma och hon fick den i sin tur av nån. Stjälkarna är tunna, väldigt tunna, bladen tunna de också o har inte samma känsla mellan fingrarna. Men det lutar åt att det nog är en ruta - eller Thalictrum iaf. Ska hålla koll på den plantan i komposten ifall den blommar
Alexander-VG-zon3
Om det är en ute växt och den växt inne så kan den ju bli extra tunn jämfört med dom ute som måste stå emot svala nätter, intensiv sol, vind, hårt regn m.m.

Den inne står i samma miljö med skydd från skadliga strålar.

Jag är dock inte säker men det var det första som kom upp när jag såg bladen. Men blommar den så vet du säkert eller alt lättare att gissa på nytt.
Kryddan03
CITAT (CillaM @ 09-06-2012, 23:22) *
jag tycker så också o jag har några stycken i rabatten men denna kommer inte från mig utan från mamma och hon fick den i sin tur av nån. Stjälkarna är tunna, väldigt tunna, bladen tunna de också o har inte samma känsla mellan fingrarna. Men det lutar åt att det nog är en ruta - eller Thalictrum iaf. Ska hålla koll på den plantan i komposten ifall den blommar

Det kan inte vara så att stjälkar och blad känns tunna för att den har stått inne (Tänker att den stått inne i o m att du i första inlägget kallar den för krukväxt, men det kanske den inte har)? Mina pellisar kan ju få små och tunna blad på tunna stjälkar efter vinterförvaringen t ex. Fast om det är aklejruta borde den väl inte ha stått hela året utan vissnat ner på vintern även inomhus eller är de städsegröna i varmare klimat?
varghem
violrutans blad är avlånga och aklejrutans precis som aklejans.... dom här bladen påminner mer pelargonens eller??
CillaM
"min" växt har väldigt tunna blad, blir inte hög alls, plantan som jag hittade på komposten och som överlevt iaf 1 år där, är i samma höjd som plantan jag har inne. laden påminner mer om rispapperkänsla eller silke kanske är en bättre liknelse i sin tunnhet.
Peztis
Tycker inte alls att det ser ut som en aklejruta... Inte som mina, i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon