gitarrmannen
08-06-2012, 14:02
Hej!
Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att identifiera denna lilla växt som är på väg upp lite här och där i rabatten. Denna lilla planta dök upp efter att vi hade grävt om en gammal rabatt och man vet ju aldrig vad som dyker upp efter spaden har gjort sitt. Tacksam för hjälp.
Kan vara ett älggräs men det kan vara en del annat oxå
gitarrmannen
08-06-2012, 15:25
CITAT (CillaM @ 08-06-2012, 15:12)

Kan vara ett älggräs men det kan vara en del annat oxå
Älggräs... En snabb googling verkar älggräs blir mer av den gigantiska sorten, som denna bild:
http://www.viddernashus.se/index.php?id=1178Iofs, så plantorna jag har i rabatten av det mindre slaget och dessa hade väl tänkt att växa upp så småningom. I vilket fall som helst så verkar det jag har hamna i kategorin ogräs. Om inte någon annan har någor förslag, naturligtvis hade jag hoppats på att det som kommer upp skulle vara något väldigt spännande...
Bengalow
08-06-2012, 17:31
Jag tror inte att det är älggräs. Dina är mer djupflikiga. Mina älggräs är mer som lönnlöv i formen, men mer utdragna spetsar. Dock kan det ju finnas olika sorter...
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2012, 17:39
Liknar revfingerört tycker jag.
Eva 33c
08-06-2012, 17:40
Många
potentillor (fingerörter) har såna där blad. Det finns både odlade former och vilda ("ogräs") arter. Kanske kan du spara en planta och se vad det blir av den? Sånt är alltid spännande
Jag odlade för några år sen Filipendula camtschatica, vitblommande och amerikanskt rosablommande älggräs, Filipendula 'Venusta Magnifica' och dessa ser likadana ut just när de poppat ur jorden. Kolla om plantan har tjocka rötter precis under ytan i jorden. En annan sak är att en av som reser sig mer uppåt på din bild, ser ut att ha "hullingar" på baksidan av stjälken men det kan vara en synvilla.
Tycker du ska ta och kruka några o ställa undan för att se vad det kan vara senare i år, kan bli kul, man vet ju aldrig.
Bengalow
08-06-2012, 18:42
Om man tittar på Google på både F.Camtschatica och F. Venusta, så har dom båda flikiga blad på ett bladsfat. På bilden är det ju fem blad på varsitt bladskaft. Jag håller nog på revfingerört...
gitarrmannen
08-06-2012, 23:05
Återkommer snart med lite fler bilder på denna lilla planta. Hade nog tänkt att spara några för att se vad som dyker upp.
Tack för alla svar!
gitarrmannen
09-06-2012, 14:53
Hej igen!
Jag har tagit ett par fotografier till på plantan. Och är det någon som vet mer så dela gärna med er av er kunskap. Min egna kunskap inom ämnet är tyvärr inte på den nivå jag själv önskar... Men jag lär mig!
hattstugan
09-06-2012, 15:40
Har nåt liknande som sprider som 17 och har flera decimeter djup rot och skickar ut revor åt alla håll! Ett elände att få väck!
gitarrmannen
09-06-2012, 17:38
CITAT (gitarrmannen @ 09-06-2012, 15:53)

Hej igen!
Jag har tagit ett par fotografier till på plantan. Och är det någon som vet mer så dela gärna med er av er kunskap. Min egna kunskap inom ämnet är tyvärr inte på den nivå jag själv önskar... Men jag lär mig!

Hmmm... Lutar nog åt att jag beger mig ut och gräver bort plantorna. Men, bara för skojs skull spar jag en...
Kolmårdstrollet
24-06-2012, 21:25
Har den börjat blomma än? Revsmörblomma hos mig ser liknande ut... Inge kul
Jultorpet
24-06-2012, 21:53
Nej, revsmörblomma är det inte, revfingerört tror jag på, i alla fall en fingerört(Potentilla) av nåt slag, helt klart.
Kolmårdstrollet
25-06-2012, 15:46
CITAT (Jultorpet @ 24-06-2012, 22:53)

Nej, revsmörblomma är det inte, revfingerört tror jag på, i alla fall en fingerört(Potentilla) av nåt slag, helt klart.
Ha,ha då är det nog revfingerört jag har oxå för den ser likadan ut! Fast det är väl lika illa som revsmörblomma väl?
Man lär sig något nytt varje dag, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.