Full version: Sjuka tomatillos?
Miss Mi
Hjälp!
Mina tomatillos har börjag få "gula prickar" och bladen börjag bli så sköra att de pulvriseras när jag tar dem mellan fingrarna. Angreppet börjar med att bladen börjar bli krusiga i mitten på bladen, sedan ljusnar de och börjar falla sönder. Vad ska jag göra? Är det en parasit eller ett virus - går det att rädda plantorna???
Åsa, mälardalen zon 2
Ser det ut såhär så är det ödem och det är rätt vanligt på physalissläktet och det är ingen sjukdom, skadegörare eller virus, det är växtceller som sprängs för att vattnet transporteras så snabbt i växten att klyvöppningarna inte hinner med att transpirera bort vatten, beror ofta på stora temperaturskillnader mellan natt och dag och liknande. När klimatet blir bättre för plantorna kommer de nya bladen se normala ut.

Miss Mi
Åhhh vad skönt! Det är precis så de ser ut. Då ska det förhoppningsvis ge med sig när sommaren faktiskt bestämmer sig för att komma... Tack!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon