Full version: Jord i sumpzon?
KRT
Har fått en formgjuten damm av min svärfar som ska grävas ner och fyllas i morgon.
Formen har en sumpzon eller vad man ska kalla det i form av en avsats eller hylla längs ena sidan.

På avsatsen hade jag tänkt plantera något trevligt i stil med iris eller gräs, men vad planerar man i? Inte vanlig blomjord antar jag, eller? Det går ju inte att plantera i korgar eftersom avsatsen bara är någon dm djup, men något måste väl växterna rota sig i?
varghem
Jag använde sten och sandblandad jord i min sumpzon... vi har lerjord här på slätten så den fungerar alldeles utmärkt
plantanochknölen
Det är bäst att köpa den speciella jord till dammar som finns. Det tjänar vattenkvaliten på. Inte så dyr trots allt. Har man lera där man bor och den är av den feta sorten, så går det med, men använd inte jord med humusämnen. Det blir bara problem, då dessa flyter upp och förorenar vattnet. Lycka till med vattenpölen, så rogivande och fint!
KRT
Vi har lerhaltig morän (sandig, inte humusrik) under matjorden, man kan ju faktiskt testa med det....

Oavsett vilken typ, så är det alltså jord man ska ha i sumpzonen? Och man "fyller" hela zonen, och planterar inte i krukor/korgar (vilket iofs ändå inte går eftersom den är så låg och smal...)
varghem
Mina växter står i avklippta krukor i leran... dom brer ut sig rätt snabbt så jag ville hämma det (sumpzonenerna är inte så stora, men många i min damm) särskilt randgräset vill ju gärna smita iväg
Mony
Jag har två sumpzoner. Den ena har jag gjort med en liten kant (överst som en håla på bilden) och andra har jag gjort som en platå.

I hålan fyllde jag Lundalera, som jag hittade massor av när jag grävde. Sedan planterade jag kabbelecka och på toppen lade jag småsingelgrus.

På platån lade jag stenar och två korgar.

Det råder delade meningar om köpelera är dyr eller inte. 10 liter kostar runt 80 kr. Men det räcker inte så långt. I min håla gick det nog upp mot 30 liter...

Dock har jag köpelera i några av mina korgar. Två påsar räckte till den stora korgen och mellan korgen.

Angående Lundaleran så har den läckt lite runt i vattnet. Den ligger som ett tunt skikt på botten. Jag tycker det är fint för då syns inte duken utan botten ser mer naturlig ut. Det var lite jobbigt med pump och filtreer som geggade igen de två första veckorna. Fick öppna och tvätta filtren två gånger. Nu har det gått 5 (?) veckor sedan sist och det hela verkar fungera utmärkt!
KRT
Jag gjorde så att jag lade "lundalera" i sumpzonen och stenar överst. Om det läcker ut lite och lägger sig på botten etc gör inte det så mycket, det gör ju bara att det ser naturligare ut.

Just nu är det väldigt grumligt i vattnet, men jag antar att det lägger sig inom några dagar. Ska iväg och köpa en större pump, och några flytväxter senare idag så det ser lite mindre "nytt" ut smile.gif
Mony
Japp, det lite tid för det grumliga att lägga sig. Om jag inte minns fel så tog det nog en vecka i min damm.

Om jag skulle gjort om skulle jag väntat med att starta pumpen tills det lagt sig.
KRT
Jo, det hade nog varit smart att avvakta med pumpen.... Det ser nämligen lika grumligt ut idag, kanske bäst att låta allt lägga sig och SEDAN starta cirkulation. Iofs är väl risken att man virvlar upp alla sediment då igen, men man kan ju testa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon