Peztis
Jag har en betongtrappa som börjar spricka och jag har inte någon lust att ta bort hela eländet - det får nästa ägare krångla med! smile.gif Har dessutom en putsad mur med en mindre snygg spricka i...

Misstänker att husfix som man kan köpa hos ByggMax är rätt fast i konsistensen? Kan man göra den rätt lös så att man får in den i sprickor? Om man häller den i en påse och klipper av spetsen så borde man komma åt rätt långt in, tänkte jag.
Bengalow
Peztis! Du bör hugga upp ev. sprickor så att du kan "spackla" ner lagningsmedlet. I annat fall kommer det bara att spricka i nästa vinter, med kanske ännu större lagningar som följd. Med "hugga upp" menar jag, så att den blir en V-formad profil. Oftast går sprickan djupare än man tror, så man måste ner till botten. Jfr tandlagning/rotfyllning, hehe...
Beträffande husfasaden så blir det nog att anlita någon som kan laga det professionellt, om man inte anser sig behärska det själv. Där duger det inte att "fuska" med husfix och liknande. Sedan är det bara att måla om hela huset, för vem kan leva med sprickor eller putslagningar...? Hujamej.
Peztis
Fast nu är det inte själva husfasaden som spricker utan en putsad mur...

Och om jag skulle hugga in en kil ända till början av spricka i trappen så skulle det nog inte bli mycket trapp kvar.
Rosrup
Husfix blandar du med vatten så du kan få den konsistens du vill.
Men laga sprickor med sånt får ses som temporär lösning oavsett.
Mycket möjligt du kan snygga till men det lär inte göra nån skillnad i längden för hållfastheten.
Kanske inte det du var ute iofs.
Ser trappan ut som skit så prova?
Kan det bli sämre?
Säkerligen men i alla fall smile.gif
Peztis
Så här ser trappan ut:

[attachment=71000:Trappen.jpg]

Bilden nere till höger visar de två betongpelarna som trappan också står på (förutom själva stegen) och där ser det ok ut så jag tror inte att det brakar ihop imorgon i alla fall.

Kul, va... Undrar om vi kan lyfta upp den där biten som sitter helt löst och få fast den på något sätt...?
Bengalow
Det är inte ett renoveringsobjekt - det är bara att vänta tills den rasar ner. Det bästa vore att bygga nytt, nu medans tider är goda att bygga. Om du väntar till vintern, så kanske du inte kan gå ut på trappan...och då går det inte heller att jobba med betonggjutning.
När jag tittar på bilden, så verkar det som om armeringen har kommit alldeles för ytligt, och dessutom dålig betong. En amatörmässig snåljåp som gjutit trappan helt enkelt...Riv skiten och gör ny trappa!!!Att laga denna går inte!
addo
Jag håller med om att det bara är att bygga nytt, har du inte lust att gjuta så kan du ju byta trappan mot en i trä efter att du rivit den gamla.

Om du mot förmodan skulle lyckas gömma skadorna så måste du informera ev köpare om att trappan är fallfärdig, annars kan det räknas som dolt fel när de nya ägarna upptäcker trappans verkliga skick. Då blir du ersätningsskylldig även om köpet är avklarat för flera år sen!
Peztis
addo, det är jag medveten om.
Just nu lutar det nog i alla fall mot en skönhetsfix och så klart kommer vi att informera ev ny ägare om den dåliga trappen.

Skulle vi göra en ny så hade det nog blivit i trä, där känner jag mig mest hemma och förstår principerna.

Men skulle vi göra om allt så skulle det innebära att vi måste riva hela förstukvisten som jag precis har målat om och fixat för en tusenlapp så det känns ju föga lockande...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon