Full version: Frösådd Epiphyllum
Trampendal
Förra våren sådde jag några Epiphyllumfrön. Alla grodde, men bara två har överlevt tills nu.
På sommaren stod de ute, under tak och sen har de stått i relativt soligt fönster.

Nu ser de ut så här:

[attachment=70497:DSCN01311.JPG]

Den lilla har knappt vuxit alls sedan förra säsongen, den "stora" har vuxit och förgrenat, men böjt sig (varför?).
Jag vet inte hur mycket/ofta jag ska vattna, vattnar underifrån, och om de ska omplanteras/ha näring.

De ser ut som om de skulle bli stadigare om jag planterade ner dem lite djupare, men kan man göra det?

Hoppas på hjälp av någon kunnig.
merlin68
För mig ser dina småplantor ut som en sorts nattens drottning? I så fall ska de inte stå ute alls.
Du kan plantera dem liiiite djupare men vattna försiktigt. Jag gödlsar mina epiphyllum och nattens drottning selenicereus grandiflorus men "normal dos" dvs en kapsyl näring i en liter vatten blomstra under våren ( inte halv dos som det rekommenderas ibland) och de växer då enormt.
Trampendal
CITAT (merlin68 @ 09-06-2012, 22:54) *
För mig ser dina småplantor ut som en sorts nattens drottning? I så fall ska de inte stå ute alls.
Du kan plantera dem liiiite djupare men vattna försiktigt. Jag gödlsar mina epiphyllum och nattens drottning selenicereus grandiflorus men "normal dos" dvs en kapsyl näring i en liter vatten blomstra under våren ( inte halv dos som det rekommenderas ibland) och de växer då enormt.

Tack för info! thanks.gif

Kan du precisera "vattna försiktigt"?
merlin68
Ja ungefär en till två "äggkoppar" vatten per vecka den första månaden. Då kan plantan rota sig i den nya jorden i lugn och ro utan att den får röta pga övervattning smile.gif
Trampendal
CITAT (merlin68 @ 10-06-2012, 17:37) *
Ja ungefär en till två "äggkoppar" vatten per vecka den första månaden. Då kan plantan rota sig i den nya jorden i lugn och ro utan att den får röta pga övervattning smile.gif

Tack!
Trampendal
Nu har det gått drygt ett år och nu har jag lyckats vattna ihjäl den, eller? sad.gif

Ingen vidare bildkvalitet, jag vet.

[attachment=77004:IMG0055A.jpg]

[attachment=77003:IMG0056A.jpg]

[attachment=77005:IMG0054A.jpg]

Halva "stammarna" är bruna och ser ruttna ut.
Går den att rädda tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon