Lyckabo
Köpte mingurka, jag har flyttat dom ut och in i snart en månad, dom står fortfarande i sina orginalkrukor, dessa 2 har jag i en större balja som jag satt fast kompostgaller på. Nu är det fullt av rötter i baljan, dags att plantera om alltså?! Nu läste jag man ska låta gurkan stå kvar i sina krukor och bara sätta dom i större krukor, stämmer det? Hur stora krukor behöver dom?

Det gick inge bra med min gurkplanta förra året, jag vet nu att jag gjorde fler fel, bla fick den torka ut ibland och så vattnade jag direkt i krukan den då stod i. Då hade jag inget växthus så den fick stå på en inglasad altan, där har vi bara morgon och sen kvällssol.

Nu har jag växthus smile.gif Där ska mina gurkplantor nu stå, tänkte sätta krukorna under en bänk och låta den klättra upp bakom, verkar det vettigt? Vilket är bäst tro, morgon/ förmiddagssol eller eftermiddag/kvällssol? Varmt så det räcker blir det åt vilket håll jag än sätter dem.

Tacksam för råd, skulle så gärna vilja få lite gurkor i år, några är på gång men bara en växer, dom andra gulnar och torkar? Kanske inte gurka är min "grej".
Eva 33c
Om gurkorna är planterade i "gurkkrukor", dvs nästan helt utan botten så att rötterna kan växa ut obehindrat, så kan man sätta dem i en större kruka utan att ta ur dem först. Då brukar man låta en del av den lilla krukan sticka upp lite över jordkanten och sen vattnar man alltid utanför den. Är det en vanlig kruka med bara några runda hål i botten måste du ta av den först. Men även då kan du sätta den så att den övre biten av jordklumpen kommer väldigt ytligt och sedan vattna utanför den.

Måste du välja morgon eller kvällssol rekomenderar jag morgonvarianten.
Att en del av dina gurkämnen gulnar och torkar beror (förmodligen) på att plantorna är för små än för att orka bära fram flera frukter. När de fått större kruka och rotsystemet vuxit till kommer du att få fler frukter.
Hur stor krukadu ska ha kan jag inte svara på av egen erfarenhet, jag odlar i markbädd, men en gissning är väl minst 10 liter per planta, gärna mer. Men nån annan kanske kan ge bättre råd här.
Lyckabo
Tusen tack smile.gif

Jag vet inte om dom sitter i speciella gurkkrukor, men dom ser ut som väv nertill, ska kolla om det går att sätta ner dom som dom är. Jag har en hel del 15 liters krukor, sätter dom i varsin sådan och sen är det bara att hoppas på bra skörd tummenupp.gif
Lyckabo
Nu har jag en till fråga innocent.gif När vet man när det är dags att skörda en gurka?

Min på bilden är drygt 1 dm lång nu. *stolt*
Eva 33c
Du skrev i ditt första inlägg att det var en minigurka, så den där kan säkert vara fullväxt. Man brukar säga att när spetsen har blivit rund är gurkan klar. Nu gör det ju inget om man skördar för tidigt heller, bättre det än för sent. Och just den första frukten brukar jag ta ganska tidigt så att plantan kan börja satsa på fler nya : )
Lyckabo
Åh va roligt, då springer jag ut direkt och provar min minigurka, tack för svar igen smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon