Sembra
[attachment=70506:vitt_ludd_croppad.jpg]För minst fjärde året i rad angrips mina vackra vita krolliljor av något. Liljorna kommer upp jättefint, men när knopparna börjar skymta är det lite vitt ludd på dem. Det vita luddet växer sedan till sig, liljan stannar i växten och inga blommor utvecklas.

2010 flyttade jag och tog med mig 3 lökar som jag gjorde ren från all jord. De tycks trivas på sin nya placering, i år kommer 6 liljor. Till min stora sorg verkar de alla ha detta vita ludd =(

Dessutom har jag i en rabatt fått små (4-5 mm) "rostfläckar" på i princip alla alliumblad, där stod tidigare ett äppelträd. Förra året såg de fina ut.

Vad ska jag göra?
CillaM
Har för mig att detta varit uppe tidigare, men luddet hör liksom till liljan när den sätter knopp. Hos mig är det ett tecken att krollisarnas knoppar börjar bli stora o redo att slå ut. Jag tycker din lilja på bilden ser hälsosam ut. Krollisar ska man helst inte flytta omkring för mycket annars. O har man tur så slipper man baggarna. Det kan vara något annat som stör liljans utveckling men vad vet jag inte. Har själv då o då samma problem, i år var det för att något låg an på en av liljornas knoppar.
Bassam
Hej

Det kommer från mjöllöss /bomullslöss, jag haft samma problem men jag kunde bli bota från dem, när jag spreja mina växter på Ajax lösning som luktar citron.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inga ullös el dyl utan helt normalt de ska se ut sådär om den aldrig slår ut är det något annat som är fel.
Gossen Ruda
Jag har också råkat ut för detta fenomen. Misstänker att det är något näringsrelaterat, växten märker att det inte finns näring nog för att blomma så den struntar i det.
Sembra
Kanske oroar jag mig för tidigt, det kanske blir blommor i år! Det skulle vara roligt efter 3-4 blomlösa år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon