livsluft
Jag har sedan några veckor tillbaka observerat att min stora Plymspirea fått en massa täta hål på bladen. Idag när jag tittade till den var hela kvistar uppätna och bara bladnerverna är kvar i princip. Vad kan detta Plymspirean är 3 år och har hela tiden mått prima och blomstrat något enormt. Är det en sjukdom den har fått eller är det skadedjur som angriper den? Ser ingenting med blotta ögat. Är rädd att hela busken skall "ätas upp" Vad kan jag göra? Mvh Karin
Bif 2 bilder.
Huggorm
Säkerligen någon insekt, förmodligen i larvstadiet
CillaM
Den kommer att klara sig, nya blad kommer och dessutom hinner den blomma. Skulle så inte vara fallet, vilket inte är så alls, så kan du få 7 stycken stora bamsingar av mig. Grävning får du göra själv biggrin.gif
Bassam
Hej

Dessa maskar äter på natten och gömmer sig under dagen
Så du kan spraya och vattnar växten med vatten blandat med flytande tvål.

H. Bassam
Gossen Ruda
Som sagt, någon typ av insektslarver eller kanske småsniglar. Inget att bry sig om, det kommer nya blad och plantan klarar sig. Min enkla mening är att INGET kan på sikt skada en plymspirea. Snudd på ogräs. Jo, möjligen om man gräver upp och flyttar den. Då kan den gå tillbaka något år men sen är den igång igen. biggrin.gif
Cilla
Japp, detta måste vara en hungrig larv. Många är verksamma nätter och tidiga morgnar, man kan plocka bort dem. Men nu kan larvstadiet vara över.

Vattna spirean några veckor så orkar den komma igen, och nästa år kan du gå förbi den på kvällarna och plocka om larven vill komma tillbaka.

Besprutning eller intvålning av plantan riskerar att försvaga den.
livsluft
Stort TACK till alla som svarat mig! Nu känner jag mig lättad! :-)
livsluft
Lite uppföljning av det hela:

Jag fick syn på inkräktaren någon dag efter jag skrivit inlägget här. Och det var inte bara EN enda mask utan hundratals små gröna maskar. Inom loppet av en vecka hann de tyvärr äta upp hela min Plymspireas alla blad.(Deras intensitet liknade verkligen Liljebaggarnas som jag råkade ut för, för tre år sedan) Nu är bara blomstänglarna kvar, och de kommer att slå ut när som helst. Ser lite komiskt ut :-)

Jag gick emellertid och plockade maskar i 2 dagar. Jag ruskade busken och högavis trillade ner då, och så kröp
andra upp från jorden framåt kvällen. Allt som allt har jag plockat ca 200 maskar. Jag vattnade även med tvålvatten en gång då jag blev riktigt trött på den stora invasionen. Tyvärr lär jag få fortsätta att plocka de gröna maskarna då de har angripit mina rosor också, men inte alls i lika stor utsträckning tack och lov!

Här är några bilder på den gröna, till synes lilla "söta" masken (10-20mm lång), men ack så bedräglig ;-)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon