Peztis
Har helt missat att så mina luktärter - är det för sent, tror ni?
Bor några mil norr om Stockholm om det spelar någon roll.

Hur lång hållbarhet har eg fröerna, förresten? Köpte dem förra året och jag tror jag har fått några i år också.
Kryddan03
CITAT (Peztis @ 09-06-2012, 19:35) *
Har helt missat att så mina luktärter - är det för sent, tror ni?
Bor några mil norr om Stockholm om det spelar någon roll.

Hur lång hållbarhet har eg fröerna, förresten? Köpte dem förra året och jag tror jag har fått några i år också.

Lindbloms säger att luktärt blommar 75 dagar efter sådd. Lindbloms frö-luktärt
Så du borde få blom till augusti/september och det kan väl vara härligt att få luktärter även då. smile.gif

Jag har sått flera år gamla luktärtfrö - både egna sparade och köpta - och fått resultat. Ratat de som sett alltför små och ihoptorkade ut, men tagit de som sett ok ut. Grobarheten kan bli lite lägre men vad jag kan minnas har den ändå legat på mellan 75 och 80% minst. Inte haft någon särskild förvaring av fröerna utan mörkt och torrt i lägenheten bara.
*Stintan*
Lägg fröna i blöt så ser du vilka som verkar ha grobarhet.
Kryddan03
CITAT (*Stintan* @ 09-06-2012, 22:28) *
Lägg fröna i blöt så ser du vilka som verkar ha grobarhet.

Bra tips! Det brukar jag också alltid göra (även med färska frön). Då ser man om de sväller lite och tar åt sig fukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon