CITAT (Ålgryte @ 13-06-2012, 23:32)

Det är rätt HelénE, växten längst ner till vänster på bild 3 är en såpnejlika ! Den finns inte där längre... Såpnejlikorna tycker jag egentligen är fina som snitt men de sprider sig enooormt ! De och Praktlysingen känner jag igen sedan tidigare och har rensat bort maaassor !
Allt oönskat kan man ju klassa som ogräs även om det är vackert. Jag tycker knölklockan är vacker men vill inte ha den i rosrabatten

Såpnejlikorna och Praktlysingen försöker jag hålla inom begränsat område. Kirskålen råder jag dock inte på. Ska prova
Frasses tips om potatisodling för att minska kirsen.
Ja fst det var bild 2 insåg jag nu, men såpnejlika är ett elände. Jag har på en plats, där kan den gått vara, men den nöjer sig tyvärr inte med det och dit den sprider sig så får jag ständigt rensa och rensa, det är ett evighetsjobb.
Praktlysingen har jag också, men den är lättare att få upp rötterna på och därmed begränsa omfånget, även om det blir lite jobb varje år med det.
Kirsen är ju ett kapitel för sig...
Bild 1 och 3 är ogräs som jag inte vet namnet på, men som jag nu kommer ihåg jag glömde rensa bort när jag höll på i dag...får ta dem i helgen, de på bild 3 var nästan i blom.