Ålgryte
I min "vildmark" växer det så det knakar! Jag är nybörjare i trädgården och behöver er hjälp med att identifiera växterna. unsure.gif

Växt 1 har tagit över rabatten! -fear-.gif Vad är det? Inga knoppar syns ännu. Den fanns inte där förra året när jag fyllde på mera jord.

Växt 2 växer i kanten av "vildmarken".

Växt 3 är över 1 m hög och har knoppar!

Växt 3

dunno.gif help.gif dunno.gif

Aqvakul
Det ser ut som knölklocka (campanula rapunculoides), med knölaktiga rötter och som sprider sig intensiv och som betraktas som ett svårbekämpat ogräs. (Bild 1)
Eva i Skåne
Jag tycker bild 1 ser ut som temynta.
Gossen Ruda
Jag håller nog nr 1 som springkorn eftersom den tydligen kommit som frön via ny jord.
Eva 33c
Jag tänkte knölklocka också på bild ett. Den kan ha varit liten och oansenlig förra året men med den nya jorden fick den en extra kick. Om den får blomma så ser du i alla fall om det stämmer. Och i så fall bör du ta bort så mycket du kan av rötter och allt. Är det temynta så har den en stark myntadoft i bladen, kolla det. Springkorn har jag ingen erfarenhet av, men du ser när den blommar som sagt.
Den sista växten tycker jag ser ut som harkål, ett ettårigt ogräs som poppar upp överallt hos mig. I en gödslad rabatt kan den anta helt andra proportioner än i det vilda och se lite annorlunda ut än de bilder man får se. Blomman visar om det stämmer. Ta bort innan den går i frö så minskar antalet med tiden. Själv hinner jag inte riktigt med det...
Gossen Ruda
Springkornet kan nog även vara blekbalsamin. Besvärlig typ hemma hos mig.
Eva 33c
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2012, 08:24) *
Springkornet kan nog även vara blekbalsamin. Besvärlig typ hemma hos mig.

Kul att det finns nåt ogräs jag inte har... smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva 33c @ 10-06-2012, 08:28) *
Kul att det finns nåt ogräs jag inte har... smile.gif

Du kan få lite frön av mig...
CillaM