Ålgryte
I min "vildmark" växer det så det knakar! Jag är nybörjare i trädgården och behöver er hjälp med att identifiera växterna. unsure.gif

Växt 1 har tagit över rabatten! -fear-.gif Vad är det? Inga knoppar syns ännu. Den fanns inte där förra året när jag fyllde på mera jord.

Växt 2 växer i kanten av "vildmarken".

Växt 3 är över 1 m hög och har knoppar!

Växt 3

dunno.gif help.gif dunno.gif

Aqvakul
Det ser ut som knölklocka (campanula rapunculoides), med knölaktiga rötter och som sprider sig intensiv och som betraktas som ett svårbekämpat ogräs. (Bild 1)
Eva i Skåne
Jag tycker bild 1 ser ut som temynta.
Gossen Ruda
Jag håller nog nr 1 som springkorn eftersom den tydligen kommit som frön via ny jord.
Eva 33c
Jag tänkte knölklocka också på bild ett. Den kan ha varit liten och oansenlig förra året men med den nya jorden fick den en extra kick. Om den får blomma så ser du i alla fall om det stämmer. Och i så fall bör du ta bort så mycket du kan av rötter och allt. Är det temynta så har den en stark myntadoft i bladen, kolla det. Springkorn har jag ingen erfarenhet av, men du ser när den blommar som sagt.
Den sista växten tycker jag ser ut som harkål, ett ettårigt ogräs som poppar upp överallt hos mig. I en gödslad rabatt kan den anta helt andra proportioner än i det vilda och se lite annorlunda ut än de bilder man får se. Blomman visar om det stämmer. Ta bort innan den går i frö så minskar antalet med tiden. Själv hinner jag inte riktigt med det...
Gossen Ruda
Springkornet kan nog även vara blekbalsamin. Besvärlig typ hemma hos mig.
Eva 33c
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2012, 08:24) *
Springkornet kan nog även vara blekbalsamin. Besvärlig typ hemma hos mig.

Kul att det finns nåt ogräs jag inte har... smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva 33c @ 10-06-2012, 08:28) *
Kul att det finns nåt ogräs jag inte har... smile.gif

Du kan få lite frön av mig...
CillaM
Hm, jag tycker bild 1 ser ut att vara en sköldpaddsört, o dessa blommar ju bra mycket senare o har nog inte fått knoppar än, iaf inte mina. Bild 2 är väl en aster tycker jag
Eva 33c
CITAT (CillaM @ 10-06-2012, 20:53) *
Hm, jag tycker bild 1 ser ut att vara en sköldpaddsört, o dessa blommar ju bra mycket senare o har nog inte fått knoppar än, iaf inte mina. Bild 2 är väl en aster tycker jag

Ja det är likt sköldpaddsörten också, men jag har svårt att tänka mig att den skulle kunna gå från att inte synas förra året till att fylla hela rabatten i år? Mina växer i alla fall mer i en klump/tuva som blir lite mer omfattande varje år. Men knölklockan kan vara väldigt anonym tills den beslutar sig för att den är stor nog att blomma. Och balsaminen som Gossen Ruda föreslog kommer ju från frö, så det skulle också kunna stämma.
Men när växten på bilden väl blommar så kommer vi att veta om nån av oss gissat rätt. Hoppas vi får en ny bild då?
Red Top
Min gissning på Bild 2 är gullris.
Ålgryte
Gullris låter gulligt... och snyggt med gula vippor. Den får stå kvar!
Kanske den blir en aster? g.gif Bild kommer när den blommar!

CITAT (Eva 33c @ 10-06-2012, 22:56) *
Ja det är likt sköldpaddsörten också....
Men när växten på bilden väl blommar så kommer vi att veta om nån av oss gissat rätt. Hoppas vi får en ny bild då?

Tyvärr Eva, det ska inte komma några blommor -jag har rensat bort den och hoppas jag fått bort allt crazy.gif

Även harkålen är borta!

thanks.gif för hjälpen! Jag lär mig av er kunniga!
HelénE
Tycker bild 3 påminner om såpnejlika. Gullriset brukar växa mer i tät klunga, inte en och en.
Gullris är vackert, men sprider sig som attan.
Såpnejlokor är vackra med sprider sig rent för jävligt, värre än gullriset.

Om roten är lite rosa-vitaktig och jättelätt går av och nästan är omöjlig att få upp och växten är ganska skör, då är det såpnejlika.

Helén
Ålgryte
Det är rätt HelénE, växten längst ner till vänster på bild 3 är en såpnejlika ! Den finns inte där längre... Såpnejlikorna tycker jag egentligen är fina som snitt men de sprider sig enooormt ! De och Praktlysingen känner jag igen sedan tidigare och har rensat bort maaassor !

Allt oönskat kan man ju klassa som ogräs även om det är vackert. Jag tycker knölklockan är vacker men vill inte ha den i rosrabatten nono.gif Såpnejlikorna och Praktlysingen försöker jag hålla inom begränsat område. Kirskålen råder jag dock inte på. Ska prova Frasses tips om potatisodling för att minska kirsen.

HelénE
CITAT (Ålgryte @ 13-06-2012, 23:32) *
Det är rätt HelénE, växten längst ner till vänster på bild 3 är en såpnejlika ! Den finns inte där längre... Såpnejlikorna tycker jag egentligen är fina som snitt men de sprider sig enooormt ! De och Praktlysingen känner jag igen sedan tidigare och har rensat bort maaassor !

Allt oönskat kan man ju klassa som ogräs även om det är vackert. Jag tycker knölklockan är vacker men vill inte ha den i rosrabatten nono.gif Såpnejlikorna och Praktlysingen försöker jag hålla inom begränsat område. Kirskålen råder jag dock inte på. Ska prova Frasses tips om potatisodling för att minska kirsen.

Ja fst det var bild 2 insåg jag nu, men såpnejlika är ett elände. Jag har på en plats, där kan den gått vara, men den nöjer sig tyvärr inte med det och dit den sprider sig så får jag ständigt rensa och rensa, det är ett evighetsjobb.

Praktlysingen har jag också, men den är lättare att få upp rötterna på och därmed begränsa omfånget, även om det blir lite jobb varje år med det.

Kirsen är ju ett kapitel för sig...
Bild 1 och 3 är ogräs som jag inte vet namnet på, men som jag nu kommer ihåg jag glömde rensa bort när jag höll på i dag...får ta dem i helgen, de på bild 3 var nästan i blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon