HildeDelange
Jag planterade för ca 8 år sedan en vit syrenhäck kring huset. Totalt lite över 100m. För ca en säsong sedan började topparna att se ut som om de hade svarta fröställningar och detta året verkar all blad utväxt vara bubblig, brun och vissna ner. Toppen på nya grenar ser svarta ut. Jag har sökt lite och sett att syren kan drabbas av syrenbakterios. Finns det något annat som kan ge samma symptom?

Jag har även problem med grässkalbaggar som satt sig på bladen när de svärmat och då har jag märkt att bladen liksom skrumpnat på samma sätt. Nu har dock inga skalbaggar svärmat ännu och jag har bara sett någon enstaka ännu, men bladen vissnar.

Jag har lagt ner mycket tid möda och pengar på min häck så det känns bittert om den ska behöva mejas ner. Finns det hopp om livet eller är det kört?
Bassam
Hej
För att vi kan kan hjälpa dig bättre, du kan lägga bilden med mera förklara, men om skadan Bakterier, det är lätt att bekämpa genom:

1Du gödslar marken på gödsling som innehåller stor mängd fosfor för att fosfor stärka växter kroppen så insekter oh sjukdomar kan inte skada växter.

2 Bekämpa bra insekter för att insekter öppnar vägg till bakterier och virus.

3 klippa bort skadad delar och bränna dem.

4 Men om stora grenar skadad,du måst Skrapa och desinficera det drabbade området.
5 Du kan spreja skadad växten på bakterier-kämpar ämnen tre gånger efter blomning.

Obs

Om du behöver mera hjälp, du kan bara skriva.
H.Bassam
HildeDelange
CITAT (Bassam @ 10-06-2012, 02:52) *
1Du gödslar marken på gödsling som innehåller stor mängd fosfor för att fosfor stärka växter kroppen så insekter oh sjukdomar kan inte skada växter.

2 Bekämpa bra insekter för att insekter öppnar vägg till bakterier och virus.

3 klippa bort skadad delar och bränna dem.

4 Men om stora grenar skadad,du måst Skrapa och desinficera det drabbade området.
5 Du kan spreja skadad växten på bakterier-kämpar ämnen tre gånger efter blomning.

TACK för svar!
1. Jag älskar trädgården men är dock novis på många sätt. Bra gödsel vad ska jag använda. Jag har hönsgödsel hemma funkar det?

2. Bekämpa insekterna som förpestar trädgården är himla svårt. Nematoder är dyrt och känns meningslöst när grannarna inte bekämpar. Jag dammsög hela gräsmattorna och plantorna med grovdammsugaren förra året ;-) kom inte på något bättre, men jag måste ju ha stoppat några från att krypa ner och lägga ägg tänker jag...

3. Jag började klippa av de skadade grenarna igår. Jag tvättade av sekatören efter varje buske. Packar ner skräpet i plastsäckar och ska köra iväg. viss buskar kommer bli nästan helt kala. Kan de klara sig ändå?

4. Skrapa och decinficera? Hur gör man då?

5. Vad ska jag spraya med för bakteriebekämpare? Vad kan man inhandla?

Jag står redo med sekatören... fast idag regnar det så jag får avakta lite även om det kliar i fingrarna att få fortsätta. Jag läste någonstans att jag helst ska klippa i juli, men med tre små barn runt benen måste jag nog ta chansen till trädgårdsarbete när det uppstår ledig tid. Jag hinner bara med korta stunder i taget.

thanks.gif
HelénE
Jag skulle om jag var du ta och klippa av några blad och förpacka väl i en genomskinlig platpåse och ta med till en kunnig trädgårdshandel, för att få hjälp att bedöma vad det är för något.

Om det är syrenbakterios skulle jag nog kapa ner hela häcken jäms marken, rensa noga så inga blad eller kvistar ligger kvar och sen övervaka det som kommer upp och direkt ta bort ev. fult.

En bekant till mig gjorde så och häcken har faktiskt kommit upp riktigt fint efteråt, även om det tagit några år.

Helén
HildeDelange
Helene E jag vill helst avvakta ett par år innan jag kapar ner. Jag har nyanlagt allt i min trädgård. Det var en patkeringsplats tidigare kring huset. Jag tror att jordlagret är ganska minimalt på vissa ställen. Dock växte det som allra bäst på de platser som har minst mulljord, fram tills detta visserligen. Nu är det dessa plantor som mår sämst.
Gröna mormor
Jag hade problem med min syrenberså förra året, en av dom tolv buskarna började tappa bladen. Det kom nya, men även de trillade av efter ett tag. Jag tog med blad till Alnarpsdagen, men dom kunde inte få kläm på vad det var. Rådde mig att byta jord. I höstas myllade jag ner en hel säck plantjord runt den, och hittills i år - peppar, peppar - har den inte tappat några blad än. Så jag hade nog försökt med att mylla ner jord först och se om det hjälper.
HildeDelange
CITAT (Gröna mormor @ 11-06-2012, 09:58) *
Jag hade problem med min syrenberså förra året, en av dom tolv buskarna började tappa bladen. Det kom nya, men även de trillade av efter ett tag. Jag tog med blad till Alnarpsdagen, men dom kunde inte få kläm på vad det var. Rådde mig att byta jord. I höstas myllade jag ner en hel säck plantjord runt den, och hittills i år - peppar, peppar - har den inte tappat några blad än. Så jag hade nog försökt med att mylla ner jord först och se om det hjälper.

Jag kommer definitivt ge de plantor som står sämst ett bättre jordtäcke men att ge hela häcken är inte ekonomsikt görbart för mig. Jag har visserligen lite kompostjord som multnat klart, men jag har insett att den har en del kirskål i sig så jag vet inte om det är så lämpligt att använda. ;-) Det verkar ju onekligen ändå som om det är hopp om livet för mina syrener. Nu hoppas jag på lite trevligare trädgårdsväder också.
Eva i Skåne
Hoppas verkligen din häck klarar sig! men vad du gör så blanda inte i kompost med kirskålsrötter. Du kommer ångra dig resten av livet -cry-.gif
HildeDelange
CITAT (Eva i Skåne @ 11-06-2012, 17:54) *
Hoppas verkligen din häck klarar sig! men vad du gör så blanda inte i kompost med kirskålsrötter. Du kommer ångra dig resten av livet -cry-.gif

Ja jag vet thumbdown.gif rolleyes.gif och där växer redan en del kirskål kring syrenerna nu och jag vill inte ha mer. Planen är att vända om kompostjorden ordentligt och sedan täcka den ett par år. Då borde det bli bra tänker jag.

Bassam
Hej

Jag ska ge mitt råd:

1 Man kan byta 10cm djupt av ytan jord.
2 Man kan spreja på vatten som blandad med bikarbonat (1msk bikarbonat
+1L vatten.
3 växter kommer igen om sina rötter blir friska,
4 Gödsel som innehåller mycket fosfor och kalium (benmjöl och bloodmjöl)
du kan hitta dem i Plantagen.

H.Bassam
HildeDelange
CITAT (Bassam @ 13-06-2012, 02:53) *
Hej

Jag ska ge mitt råd:

1 Man kan byta 10cm djupt av ytan jord.
2 Man kan spreja på vatten som blandad med bikarbonat (1msk bikarbonat
+1L vatten.
3 växter kommer igen om sina rötter blir friska,
4 Gödsel som innehåller mycket fosfor och kalium (benmjöl och bloodmjöl)
du kan hitta dem i Plantagen.
H.Bassam

Tack!
bikarbonat på storsäck... vore något då flirting.gif N
Nu gäller det alltså att vänta på sol och ledig tid...
HildeDelange
En liten uppdatering. Mina syrener mår bättre nu. De jag klippt har börjat få nya friska blad/knoppar och till och med de som var helt utan blad har efter nedklippning börjat få gröna knoppar. Jag har gödslat och rensat bort växtlighet under dem, men ännu inte sprutat någon bikarbonatlösning så som jag fick tips om. Jag åkte till en plantskola och visade problemet och fick tipset av den trädgårdsmästaren att helt enkelt låta tiden gå för att de kommer må bättre när väderleken inte är lika fuktig. Jag hoppas alltså att juli blir en torr och vacker månad. coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon