Full version: Mer identifiering
Suz
Hej!
Ja jag håller ju på med en kartläggning av alla mina växter.....äntligen...och har massor av frågor förståss.
Är otrolig tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag önskar inte bara namnet utan även växtförhållandet...en del önskar jag flytta på och vill då gärna veta vad som lämpar sig bäst vad gäller jord, ljus mm. mm.

Jag börjar med lite dåliga kvällsbilder....får ta nya om det är svårt att avgöra vad det kan vara.

Först ut tror jag är Tusensköna?? Den sover nu och det är massa skräp efter gräsklippningen ikväll...rätt eller fel??
[attachment=70522:Sovande_tusensk_na.JPG]

Sen Silverarv??
Den växer lite överallt och jag skulle vilja ha den på berget....klarar den det??
[attachment=70523:Silverarv1.JPG]

Här kommer åter en liten söt växt som jag tror kan vara detsamma jag fick svar på i en annan tråd...Rosenbräcka??
[attachment=70524:DSC_0114.JPG]
[attachment=70525:DSC_0115.JPG]

Och slutligen en blommande Salvia....bör jag ta bort blomman??
Har aldrig sett dem blomma förr och den här är ju bara sååå vacker!! (i dagsljus ska tilläggas)
[attachment=70526:Salvia.JPG]
[attachment=70527:Salvia1.JPG]
Elymus
stinknäva
Suz
Glömde lägga till dessa.....de sprider sig som ogräs....vad är det??
En liten rhododendron försöker kika upp mitt i allt.

[attachment=70528:DSC_0110.JPG]

CITAT (Elymus @ 09-06-2012, 22:07) *
stinknäva

Stinknäva??
Den lilla rosa??
Är det ogräs??
CillaM
Den sista bilden är praktlysing, gul, vacker i sig men väldigt invasiv. Föreslår att du gräver upp din roddis, rensar rent från lysingrötter o planter på annat ställe. Stinknävan kan bli invasiv men om du rensar bort den innan den går i frö så är den mer eller mindre borta helt. Söt är den iaf.
Suz
CITAT (CillaM @ 09-06-2012, 22:28) *
Den sista bilden är praktlysing, gul, vacker i sig men väldigt invasiv. Föreslår att du gräver upp din roddis, rensar rent från lysingrötter o planter på annat ställe. Stinknävan kan bli invasiv men om du rensar bort den innan den går i frö så är den mer eller mindre borta helt. Söt är den iaf.

Stort tack för svar CillaM!!
Det sprider sig i min stora rabatt så frågan är om jag kan flytta på praktlysingen i stället??
Den är vacker som sagt men har tagit över det mesta...
Red Top
Silverarven kan du flytta till berget. Under förutsättninga att det finns lite jord där. smile.gif Den har små krav och förökar sig mycket.

Praktlysingen kan lätt ta över hela din trädgård. Jag skulle inte ha den i en rabatt, utan flytta den till något hörn av trädgården där den inte stör. Du får ju ändå njuta av den praktfulla gula blomningen.
CillaM
Visst kan du flytta praktlysingen istället, men om det hade varit min roddis så hade jag flyttat den först, bra att flytta lysingen till ett annat ställe och rensa rent helt från lysingen, men det kan ta några år innan rötterna faktiskt är borta. Så prio ett för min del, rädda roddisen. Jag har försökt att ha ihjäl min lysing genom att använda det gamla landet som komposthög med diverse grenar o annat. Det funkar inte. O gräva har jag ingen lust med. Men lupinerna börjar ge sig iaf.
Suz
CITAT (Red Top @ 09-06-2012, 22:50) *
Silverarven kan du flytta till berget. Under förutsättninga att det finns lite jord där. smile.gif Den har små krav och förökar sig mycket.

Praktlysingen kan lätt ta över hela din trädgård. Jag skulle inte ha den i en rabatt, utan flytta den till något hörn av trädgården där den inte stör. Du får ju ändå njuta av den praktfulla gula blomningen.

STORT tack för ditt svar!
SIlverarven får flytta till beget i morrn smile.gif

Praktlysingen får också den flytta....uppemot skogskanten!

CITAT (CillaM @ 09-06-2012, 22:56) *
Visst kan du flytta praktlysingen istället, men om det hade varit min roddis så hade jag flyttat den först, bra att flytta lysingen till ett annat ställe och rensa rent helt från lysingen, men det kan ta några år innan rötterna faktiskt är borta. Så prio ett för min del, rädda roddisen. Jag har försökt att ha ihjäl min lysing genom att använda det gamla landet som komposthög med diverse grenar o annat. Det funkar inte. O gräva har jag ingen lust med. Men lupinerna börjar ge sig iaf.

Problemet är att den tagit över en hel stor rabatt med en massa roddisar och annat så det känns lättare att flytta på "lysingen".
Ska försöka ta ett kort i morgon på rabatten som jag håller på att rensa upp så du förstår vad jag menar....eller om du har andra tips så är det jättevälkommet!!!
Tack för ditt svar CillaM...jag är så glad att ni orkar med alla frågor!!
Suz
Hej!
Här kommer bilder på min överväxta rabatt.
Under allt detta finns tre små Roddisar, tre löjtnanthjärtan, sex rosor, 1 azalea(?), ett gullregn (so0m måste göras nåt åt då det inte ser så piggt ut.
En stor krypen har jag tagit bort (den täckte nästan halva rabatten).
Pioner i massor och sen en drös malvor (tror jag det är)
Några buskar på sidan mot trappen, en av dem är en rosenspirea, den andra vet jag inte.
Utöver detta en del gullvivor och liljekonvaljer.
Och så förståss dessa lysingar i mängder.
Har säkert glömt nåt.
[attachment=70550:DSC_0106.JPG]
[attachment=70551:DSC_0107.JPG]

Edit, storleken på det hela är ca 6-7m långt och dryga 3m bred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon