AnnaQ
Jag tänker anlägga en nyponhäck och funderar på barrotade plantor för att få ner kostnaden. Häcken blir 60 meter lång.

Jag ska få hjälp av grävmaskinist att gräva för häcken (styv lera här) och kommer att jordförbättra så att det blir bra förutsättningar. Nu undrar jag om man kan plantera under juli månad förutsatt att jag lägger ner bevattningsslang och kopplar till timer?

Eller går barrotade plantor bara att få tag på under vår och höst?

Är det någon som har erfarenhet av att köpa rosor från Billbäcks?

Tusen tack för hjälpen!
octachoron
Barrotade plantor är lättast att få tag på under våren och hösten men ibland har vissa försäljare dem under sommaren också. Jag har sett byggföretag plantera sådana mitt i sommaren och de har i regel gått bra.
Bassam
Hej

Planterar kan g§ra hela året på grund att när vi flyttar växter från krukor till
de förlorar inte rötter plus, du sa att du kan ge dem bra vatten, så du har
inte problem med vatten, bara det här problemet kommer under plantering.

H.Bassam
kerstinbern
CITAT (Bassam @ 10-06-2012, 02:25) *
Hej

Planterar kan g§ra hela året på grund att när vi flyttar växter från krukor till
de förlorar inte rötter plus, du sa att du kan ge dem bra vatten, så du har
inte problem med vatten, bara det här problemet kommer under plantering.

H.Bassam

Men nu var det ju INTE aktuellt med några krukor, utan barrotade plantor.

Barrotade plantor kan som sagt i allmänhet inte köpas under sommaren, men måste man absolut plantera vresros så är nog den en av mycket få växter som kan planteras barrotade även sommartid.

http://www.slu.se/sv/samverkan/kunskapsban...-overgodningen/
stanwell
Hör med Flora Linnea i Helsingborg. De odlar sina rosor själv och de har en stor kyl där de förvarar sina rosor. De borde ha en hel del kvar, men vet inte hur länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon