evarina
Hej på er!
Är det någon som vet vad man kan odla som inte drar till sig getingar. Har en kompis med getingfobi som ändå skulle vilja ha något trevligt på sin uteplats. Är det en omöjlighet? Finns det växter som getingar skyr?
/E
TeliaNet
getingfobi?
det har jag med men inte så värst mycket.
nästan allt som blommar drar till sig bin men inte getingar eller?
välj nåt som inte blommar.
Copycat
Det går visst att ha både blommande och doftande växter i trädgården. Min son är allvarligt allergisk mot getingar, det man skall tänka på är att inte ha täta buskar och inte så värst tätt mellar blomstren heller. Jag har massor med olika blommor och det har gått bra, det enda som verkar vara lite problem med är SONENS hallonbuskar som måste bort i år. Annars är det inget intresse från getingarnas håll. Om din väninna även har fobi för bin blir det en annan sak. Då är det bara grönt och inga dofter som gäller.
Alpiner i Halmstad
Du kan ju också plantera något som drar till sig getingarna.
En getingfälla som alltid är gillrad är flugtrumpeten.
Vi har några plantor vid vår utematplats, och det är mycket sällan som dom väljer vår mat framför trumpetens sursöta doft.
Fler bilder i vårt dammalbum.

M.v.h. Bernt
Gossen Ruda
Getingar dricker nektar som dom flesta andra steklar. Kan inte påminna mig om det finns några blommor dom föredrar. Sen jagar dom mat till sina larver, andra insekter och spindlar. Då kan dom förekomma överallt, tror inte det finns något som kan skrämma bort dom. Det bästa vore nog att försöka behandla fobin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon