Full version: Hjälp! Inget växer!
toves
De två senaste åren har min köksträdgård i två ihopsnickrade lådor blivit succe, det har växt så att det knakat men i år växer ingenting. Mangold och rödbetor har inte kommit upp alls, morötterna är taniga. Sättlökarna kom upp men nu faller de också ifrån, bladen gulnar och löken ser rutten ut. jag misstänker att det är problem med jorden, men vad? Jag la på två skottkärror kompost, trädgårdskompost blandad med hushållskompost som har legat och mognat ett år (under förra året växte det squash i den komposten). Jag har inte satt till någon annan gödning och inget annat strukturmaterial. Jorden från början var "trädgårdsjord", förra året startade jag på samma sätt, dvs två skottkärror kompost och sen full fart. Är det för mycket näring? För lite? Strukturproblem? Komposten har rätt grov struktur, undrar om det torkar ut för lätt? Tacksam för alla tips!
EKLO
Hej,

låter spontant som om det skulle handla om torka snarare ä'n näringskrångel. Hos mig i södra Bohuslän, har det varit väldigt torrt periodvis, och dessutom kallare än normalt. Mina morötter har det inte blivit något med, jag skyller på torkan. Rödbetor och mangold behöver värme i jorden, annars riskerar de att ruttna/komma av sig.

Kan det vara hos dig som hos mig? Men än är det inte för sent att så nytt!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det vuxit en hungrig gröda som squash i kompostjorden förra året så behöver man nog tillsätta näring då är det nog mera som jordförbättring bara. Men annars kan det ju vara torka + kylan vi fått nu som gör att det vä'xer dåligt
Aqvakul
Tror också att det mest är väderberoende... Många har haft problem i vår...
toves
OK, tack för svar! Jag bor i norra Halland så har väl haft liknande förhållanden som EKLO. Det får bli omstart med lite extra näring!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon