Full version: Redan potatisproblem!
EKLO
Hej,

Jag odlar i södra Bohuslän, och upptäckte i går att några av mina potatisar fått brun-svarta fläckar på bladen. Redan bladmögel? Det är i mitt minsta potatisland där jag satt 15 sena potäter (Blue Belle, tänkt att ätas allra sist på senhösten), och angreppen verkar finnas på alla plantorna.

I ett annat hörn av trädgården har jag två större potatisland, några Blue Belle även där. Men inga prickar på bladen.

Potatisbladmögel har jag förstås varit med om förut, men aldrig förrän i slutet av juli som tidigast. Jämför man landet som är angripet med dem som inte är det kan man se att de friska landen haft mer sol, och sannolikt bättre jord och kanske näringsrikare jord, torrt har det varit i ett par veckor, och dessförinnan ovanligt kyligt i perioder. Potäterna sattes (förgrodda) i månadsskiftet april/maj (som vanligt här i trakten).

Vad göra? Att (som man brukar vid bladmögel) slå av blasten nu är ju samma sak som att ge upp hela den skörden, för det är klart att det inte hunnit bli just nånting under blasten än.

Tacksam för kloka råd och erfarenheter...
Garden bliss
Är du säker på att det är bladmögel? Jag såg precis ett avsnitt (det senaste) av Året i trädgården på SVTplay och där pratade programledaren om att det finns "ofarliga" svampangrepp som kan förväxlas med bladmögel. Se gärna det! Har för mig att han sade att plantorna vid bladmögel blir "mosiga".
Bassam
Hej

1 Det är bruna fläckar på bladet bror på att växter saknar vatten på en viss tiden, om fläckar är torka.

2 Om fläckar är mjuka och lukta illa. det betyder att de har mögel å du kan
borta skadar delar plus du kan spreja dem på vatten som blandad med
bikarbonat.

3 Men svarta fläckar kommer ofta om växter lägger under kallt på en viss tid.
H.Bassam
masa
Det kan röra sig om Torrfläcksjuka, Alternaria solani, som har varit ett ganska stort problem på kontinenten under en längre tid och som blivit mycket mer allmän hos oss de senaste åren. På engelska heter denna svampsjukdom Early blight i motsats till Late blight som är Potatisbladmögel, Phytophthora infestans.

Vi odlar i norra Bohuslän och hade en hel del Alternaria-mögel förra året. Vissa sorter for mycket illa.

Torrfläcksjukan är inte lika allvarlig sjukdom som Potatisbladmöglet, den kommer tidigare men framskrider långsammare och det är sällan som hela bladverket förstörs.
EKLO
Tack för synpunkter och råd. Om det nu inte är bladmögel, ska jag då göra ngt eller bara hålla tummen för att det inte går ner i rötter o knölar tro?
masa
Om det är frågan om Alternaria solani, är det inte mycket man kan göra om man inte sysslar med kemisk bekämpning. Man kan hoppas på ett inte alltför regnigt väder. Rötan kan gå ner i knölarna, men dessa förstörs inte på samma sätt som vid brunröte-angrepp. Det blir en brun, torr, väl avgränsad röta som oftast inte går så djupt in i potatisen.

Vänta och se är det bästa man kan göra. Angreppen reducerar skörden, men oftast klarar sig knölarna utan större skador.
Bassam
Hej

Du kan ta bort en och du lukta rötter, svampen har dåligt lukt, om du känner att det är svampen sjukdom, då kan du tillägg kalk till jorden plus du kan undvika att vatten stanna längre i jorden, du vet hur du kan göra förbättring till jorden, du ska Minska densiteten av växter.

Obs
För att svampen tycker om sur jorden plus de tycker om fuktiga jorden.

H:Bassam
Bassam
Hej

Vi har inte Torrfläcksjuka i Sverige, på grund av dem behöver minst 24 grader,

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 13-06-2012, 02:32) *
Hej

Vi har inte Torrfläcksjuka i Sverige, på grund av dem behöver minst 24 grader,

H.Bassam

http://www.jordbruksverket.se/download/18....tskydd_128J.pdf

http://www.jordbruksverket.se/download/18....ra_20110713.pdf
EKLO
tack för råd och länkar, intressant läsning.
Mina fläckar är "bara" på de nedersta bladen, allra närmast jorden - högre upp är bladverket helt friskt. Jag håller tummen.
kolonilotten_dersen
Jag odlar oxå Blue Belle i Göteborg och har precis samma problem!

Jag har kikat runt och det verkar vara torrbladssjuka, så vi får väll se om man får några Blue Belle. Även mina Maria har några små fläckar, men de verkar klara sig bättre. Rocket och Asterix är helt opåverkade..
EKLO
Hej igen,

Det verkar inte ha blivit så farligt med mitt Blue-Belle-land - bladen närmast marken hade dessa problem, men när det började regna och jag la på mer kompost verkar allt nytt som växt till vara helt friskt. Nu blommar de i en finfin "blåbär-o-mjölk"-färg.
kolonilotten_dersen
Mina såg inte jätteglada ut igår, men jag kanske ska ge dem en liten näringskick oxå..

Mina blommar oxå nu:) tyckte det va lite konstigt att de blommade så tidigt, men det kanske det inte är så, iom att dina oxå bliommar.
EKLO
Jo, jag håller med om att det är ovanligt tidig blomning, inte riktigt normalt, känns det som. Och växter blommar ju flitigare när de inte mår riktigt bra? Jag har inte vågat titta "under" än, väntar till en tid efter blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon