moksa108
[attachment=70547:tr_d.jpg]

Jag fick idag två såna här i present av en vän på besök. Det skall vara en buske/träd.
Vännen hade dessvärre glömt bort namnet, och jag kan ingenting om såna här växter!
Vet någon vad det här är, och hur jag tar hand om det?
Känns som en rätt knasig present, eftersom jag inte har trädgård (men balkong!),
men jag tackade och tog emot. "Åh, en sån som jag alltid har önskat mig..."
Cilla
Jag kan inte säga vad det är för buske, men om du inte sätter ut den i närområdet någonstans utan i kruka på balkongen behöver du gå upp betydligt i krukstorlek. Ska den övervintras på balkongen kan du sätta den i en rejäl kruka, minst 5 gånger jordvolymen av det den har nu, och sedan så eller sätta plantor kring busken av sorter du tycker om. Smultron kanske? Övervintrar också.

Alternativet är att du skänker den till närområdet, gräver och sätter ned och vattnar så mycket du orkar vid planteringen.
moksa108
Jag får göra så att jag skänker den till närområdet. Jag har inte ork att plantera om i 5 x jordvolymen!
moksa108
Kan det vara pärlrönn? Jag tänker att man kan beskära dem till bonsaier?
Whiskuchi
Bladens färg är densamma som vår svartaroniahäck hade för några veckor sedan. I övrigt vet jag inte (himla knepig present förresten)
Ormrot
Någon sorts häggmispel?
Anders zon 1
Svårt att se när bladen inte kommit längre. Aronia är nog ett bra tips. Möjligen skulle det kunna vara en Photinia men den är vintergrön (om inte bladen frusit bort) så jag tippar nog på Aronia i alla fall. Tror inte det är häggmispel. Häggmisplar har inte så blanka blad.
Alexander-VG-zon3
Förslagen på aronia känns rätt och dom brukar se ut så när man köper dom med och dom skickar rikligt med rotskott, men det är en trevlig buske, plantera dom två i snygga krukor (behöver inte vara så jätte stora) och njut av blommorna och dom ätliga bären och sen den vackra höstfärgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon