Full version: löjtnantshjärta
jord84
Jag funderar på om det lönar sig att klippa ner Löjtnantshjärtat efter blomning för att den ska blomma om? Jag bor i Stockholmstrakten, det kanske är för "högt" upp i landet för att det ska lyckas då? Om det går att göra det hur mycket ska man klippa ner den? Hoppas att det är någon därute som vet lite om detta!!
Klint
Jag har klippt ner och den blommar om. Hos mej har bladen varit gula så även om den inte blommar om blir den finare.Jag bor ju lite mer sydväst men tror vi har samma zon
jord84
Okej, vad bra! Men hur mycket har du klippt ner den?
Klint
ungefär till 10cm det är lite olika.
Peztis
Klint, har du klippt ned blad och allt eller endast blomställningarna?

Nu har jag ju inte denna växt men jag inbillar mig att det är samma sak med t ex akelja.
Suz
Jag bor i Stockholm och har tre stycken och har periodvis behandlat dem ganska illa då vi har flyttat dem tillfälligt för att reparera mur mm.
Även jag har (då det behövts men inte gärna) klippt ner dem ganska rejält men de kommer lika fint igen.
Min erfarenhet av de hjärtan jag har är att de är ganska tåliga.....eller så är mina otroligt härdade...
Jag kan inget om sånt här men berättar bara hur det gått för mig.
HelénE
Jag bor i STO-trakten och har ett stort löjtnanshjärta. Jag har aldrig prövat att klippa ner den helt, men jag brukar klippa av överblommande stänglar och då håller den till minst mitten av juli, förra året var det nog slutet av juli. Efter det åkte den ner helt och kom inte igen...och ja då var jag trött på den, växer lite annat senare bakom som jag vill ha fram och tja egentligen var det nog planerat att det bakom skulle fram tidigare, men mitt ex. har bara varje år blivit större och större och blommat längre och längre...nu i höst SKA jag komma ihåg att delan den.

Helén
Klint
Jag kan inte heller men jag brukar ta det som är fult,även blad,tror det är en rätt tålig växt
kerstin z5-6
Den trivs bäst i fuktig jord i halvskugga , gular inte i bladen så mkt då.Blomstänglarna kan klippas och den blommar ev om då
smuleborg
Vi har vit löjtnatshjärta i halvskugga, håller jorden fuktig. Blommar till sensommar (om den inte torkat ut, som förra året när vi var bortresta en längre tid; hett och inte en gnutta regn; de var inte kul när vi kom hem, de hämtade sig inte, men överlevde) och behåller tämligen friskt bladverk tills frosten tar den. Känner inte igen att den har kortlivad blomning och att bladen "kopiöst" gulnar (bortsett från förra året, men då var de missskötta).

Bor strax norr om Stockholm.
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2012, 17:07) *
Den trivs bäst i fuktig jord i halvskugga , gular inte i bladen så mkt då.Blomstänglarna kan klippas och den blommar ev om då

Mitt verkar inte fattat det för det står i en solig rabatt vid husväggen som är ganska torr.
Men ja, gilnar några blad så brukar jag klippa dem direkt.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon