Peztis
Jag har en rabatt som är bland det första men ser när man kör in på vår infart så den borde ju vara en paradrabatt!

Men den är verkligen allt annat än det...

Den är helt och totalt igenväxt av kirskål, såpnejlika, prickklocka och en annan blåklocka. Kan lägga till smultron, gullviva och bolltistel i ogräslistan också!

Det var en gång en vit-blå rabattt med någon vacker veronika, vita pioner, blå och vit scabiosa, lavendel, bergsklint, tremastarblomma och blå aklejor. En del av det har jag grävt upp och krukat eller platerat på andra ställen efter att oerhört noggrant rensat rötterna.

Idag satte jag igång med att gräva upp och slänga allt i svarta sopsäckar. Har väl hunnit igenom ca 2/3 men det tar tid och nu regnar det...

När "allt" är bortrensat har jag tänkt att gräva igenom jorden en gång till och rensa igen. lägga på tidningar och kartonger och täcka detta med gräsklipp. Sedan får det nog stå så i några år. Kanske jag sätter ned krukor med blommor på eller i gräsklippet så att det blir lite snyggare.

Hade jag haft tillgång till jord så hade jag lagt det ovanpå och planterat i det (växter har jag).

Men vad gör jag nu med det som är i de svarta sopsäckarna?

1, Sopstationen?
2, Låta stå i solen så det ruttnar och sedan slänga på komposten?
3, Som alt 2 men göra en egen kompost av det?
Peztis
Just ja, en sak till!

Jag har som sagt två pioner i rabatten och de står ännu kvar, den ena har jag bara grävt runt, den andra har jag inte kommit till ännu.

Att börja gräva upp och flytta dem nu när de har stora knoppar låter vääääldigt vanskligt i mina öron. Det borde väl vara bättre att ta det när de har blommat över? Eller måste man vänta till i höst?

Helst vill jag ju göra allt på en gång så att det är "over and done with" men...
KRT
När det handlar om kirskål så kör jag det till tippen! Jag vågar inte riskera att någon enda liten rotbit överlever och börjar växa.....

Vad gäller pionerna så hade jag som du själv tänker, väntat med dem. Helst till hösten när de vissnat ner ordentligt. Då är det mindre risk att de börjar krångla. Egentligen ska man ju ta en rejäl klump jord också, men det antar jag att du inte vill smile.gif, så andra alternativet är att spara själva knölarna, rensa bort allt annat och sätt ner i färsk jord och behandla som "nyköpta" knölar.

Jag vet hur det är att vilja ha allt gjort på en gång, men för pionernas skull är det bättre att flytta dem senare.......
CillaM
CITAT (Peztis @ 10-06-2012, 16:20) *
Jag har en rabatt som är bland det första men ser när man kör in på vår infart så den borde ju vara en paradrabatt!

Men den är verkligen allt annat än det...

Den är helt och totalt igenväxt av kirskål, såpnejlika, prickklocka och en annan blåklocka. Kan lägga till smultron, gullviva och bolltistel i ogräslistan också!

Det var en gång en vit-blå rabattt med någon vacker veronika, vita pioner, blå och vit scabiosa, lavendel, bergsklint, tremastarblomma och blå aklejor. En del av det har jag grävt upp och krukat eller platerat på andra ställen efter att oerhört noggrant rensat rötterna.

Idag satte jag igång med att gräva upp och slänga allt i svarta sopsäckar. Har väl hunnit igenom ca 2/3 men det tar tid och nu regnar det...

När "allt" är bortrensat har jag tänkt att gräva igenom jorden en gång till och rensa igen. lägga på tidningar och kartonger och täcka detta med gräsklipp. Sedan får det nog stå så i några år. Kanske jag sätter ned krukor med blommor på eller i gräsklippet så att det blir lite snyggare.

Hade jag haft tillgång till jord så hade jag lagt det ovanpå och planterat i det (växter har jag).

Men vad gör jag nu med det som är i de svarta sopsäckarna?

1, Sopstationen?
2, Låta stå i solen så det ruttnar och sedan slänga på komposten?
3, Som alt 2 men göra en egen kompost av det?

Så synd att du ser gullviva, bolltistel (årets perenn förresten har jag för mig), prickklocka och blåklocka som ogräs. Men nu vet inte jag vad du har sparat av dessa men jag är ganska så säker på att det finns folk i ditt grannskap som kan vara intresserad av dessa, men med varning för kirsens rötter då.
Peztis
Cilla, lovar dig, det finns mer av alla dessa växter på andra ställen på tomten. Och när det blir total invasion eller när bolltisteln får för sig att sätta sig ytterst i rabatten, då är det mindre skoj för de övriga växterna - eller för mig.
Gossen Ruda
Jag lägger alltid kirskål med rötter i min kompost utan problem. Visst börjar det grönska men eftersom jag hela tiden fyller på begravs allt sånt. Nästa år när jag gräver om allt finns det inget liv kvar, visst är kirskålen besvärlig men den följer normala växtregler.
Peztis
Så, nu är hela rabatten rensad sånär som kring de två pionplantorna. Runt står säckarna och högarna med ogräs... Men oj så mycket finare det blev med den mörka jorden!

Jag funderar på en sak nu... Jag har nämligen en del potatisar jag inte fått i jorden och de har fina groddar. Skulle man kunna plantera dem här och när de kommit upp över ytan täcka jorden med tidningar/kartonger och gräsklipp? Jag menar, då utnyttjar jag ju ytan samtidigt som den täcks. Sedan får jag så klart ta hand om det igen i höst och täcka på nytt.
Ok, kanske inte så snyggt med portatisblast i rabatten men å andra sidan har de ju faktiskt söta blommor!
Vad kommer potatisarna att gilla denna behandling?
HelénE
Betr. kirskålen så brukar jag lägga den öppet och soligt någon vecka (på tidning på terassen under tak om det är regnigt) och sen när den helt torkat kastar jag den i komposten. Det växer inte en enda kirskål i min kompost.

Helén
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2012, 22:26) *
Jag lägger alltid kirskål med rötter i min kompost utan problem. Visst börjar det grönska men eftersom jag hela tiden fyller på begravs allt sånt. Nästa år när jag gräver om allt finns det inget liv kvar, visst är kirskålen besvärlig men den följer normala växtregler.

Lägger allt i komposten och så har jag lärt mig av grannen att jag ska spruta ogräsmedel i komposten - det tar död på nässlor och kirskål. Nu pratar jag om trådkomposter, tror att jag fyllt minst fem stycken i år
CillaM
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-06-2012, 20:34) *
Lägger allt i komposten och så har jag lärt mig av grannen att jag ska spruta ogräsmedel i komposten - det tar död på nässlor och kirskål. Nu pratar jag om trådkomposter, tror att jag fyllt minst fem stycken i år

Men, vad mycket gifter du använder Ingrid!
Peztis
Nu har jag planterat ned potatisen! Tänkte att det spelar ju ingen roll, har ju inget att förlora för annars hade de hamnat i komposten i alla fall!

Funderade på om jag även ska peta ned lite av de små frösådderna jag inte vet var jag ska göra av just nu, de behöver mer jord och utrymme.

Det blir nog en snygg rabatt av det där! rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon