Gunilla T
Här kommer lite färska bilder från trädgården, vet inte hur många det går att ladda upp i taget, får testa...

Sten- och grusparti

[attachment=70555:DSCN20560001.JPG]

[attachment=70556:DSCN20540001.JPG]

Hakonegräs - Hakonechloa macra `Aureum´

[attachment=70557:DSCN20640001.JPG]

Rh. azalea `Persil´ som snart har gjort sitt

[attachment=70558:DSCN20040001_1.JPG]

Rh. Kokardia

[attachment=70559:DSCN20090001.JPG]

[attachment=70560:DSCN20130001.JPG]

Kommer mera....

Gunilla T
[attachment=70564:DSCN20260001.JPG]
Hosta Whirlwind bl.a.

[attachment=70562:DSCN20210001.JPG]

Meconopsis betonicifolia

[attachment=70563:DSCN20230001.JPG]

[attachment=70564:DSCN20260001.JPG]

[attachment=70565:DSCN20280001.JPG]

[attachment=70566:DSCN20360001.JPG]

..och några till...

[attachment=70567:DSCN20380001.JPG]

lite mossa...

[attachment=70568:DSCN20500001.JPG]

[attachment=70569:DSCN20410001.JPG]

och några Rhododendron

[attachment=70570:DSCN19890001.JPG]
Suz
Ojojoj...vad vackert!!
Jag ska kika på bilderna igen i lugn och ro sen återkommer jag nog med lite frågor om det är oki?
Fanns en del som jag gärna vill ha namnen på.

Det där var supersnyggt!!!
Antar att du har en ganska stor tomt?
merlin68
Så underbart vackar bilder! Fina gångstigar - vad har ni mellan stenarna, är det betong eller grus?
Gunilla T
CITAT (merlin68 @ 10-06-2012, 19:16) *
Så underbart vackar bilder! Fina gångstigar - vad har ni mellan stenarna, är det betong eller grus?

Tack du! Det är bara helt vanlig sand smile.gif
merlin68
CITAT (Gunilla T @ 10-06-2012, 19:55) *
Tack du! Det är bara helt vanlig sand smile.gif

Oj i sand? Hur håller ni fröogräset borta? Tänker själv byta ut resterande gräsmatta i min "övre trädgård" senare i sommar nämligen smile.gif Är det sättsand nederst och lite mer grovkornigt sand mellan era naturstenar? Förlåt om jag frågar så mycket, men era gångar är det vackrast jag sett tummenupp.gif
gnon49
tänk så mycket värme som lagras i din trädgård. Måste vara möjligt att odla "exotiska" växter mellan dom vackra stenarrangemangen.
kerstin z5-6
underbart som alltid :)Du har en trädgård i min smak!
Gunilla T
CITAT (merlin68 @ 10-06-2012, 20:25) *
Oj i sand? Hur håller ni fröogräset borta? Tänker själv byta ut resterande gräsmatta i min "övre trädgård" senare i sommar nämligen smile.gif Är det sättsand nederst och lite mer grovkornigt sand mellan era naturstenar? Förlåt om jag frågar så mycket, men era gångar är det vackrast jag sett tummenupp.gif

Använder sand 0 - 8 som går bra att arbeta med. De mindre kornen sjunker så småningom ner av regnet och de större blir kvar på ytan.

Du får fråga hur mycket du vill yes.gif

Det mesta av alla gångar är satta med kullersten, resten av stenarna är sådant vi grävt upp när vi tagit oss fram. Trädgården är anlagd på väldigt stenig skogsmark där vi grävt oss fram, bit för bit.

Jag är stentokig så jag har gjort massor av stengångar och arrangemang av sten under åren. Kullersten är bra att jobba med och man behöver inte den precision som krävs om man sätter plattor t.ex.

Kullerstenarna hämtar vi från ett grustag som krossar sten, inte särskilt dyrt heller. Stenarna bör ha en platt sida som man vänder uppåt, äggrunda eller klotrunda stenarblir inte bra om man vill ha en hyfsat platt gång. De är tillräckligt tunga också för att stå emot tjälen, har aldrig haft tjälskador.

Eftersom detta är skogsmark med allt vad där tillhör så gräver jag bort alla rötter och ogräs, därefter fyller jag i sanden och passar in stenarna. Man kan göra mycket av gångarna, ta bort höjdskillnader om man vill eller skapa olika nivåer, trappor går också finfint att göra. Jag försöker alltid göra gångarna svängda och oregelbundna, det blir mera liv och mer spännande på det sättet tycker jag iaf. Kanter är alltid svåra , jag kan bara säga såhär - undvik att rada och använd kreativiteten. Avvikande stenbumlingar in i gången eller en samling av tre/fem stenar ja, vad som helst som bryter raka linjer.

Tycker inte fröogräset är något problem, björkarna kan ju sätta frö i gångarna men det är lätt åtgärdat. Mossan kommer alltid på skuggiga partier men den stör mig inte.

Här en bild av en gång jag gjorde i höstas där du kan se några trappor. Här är svårt att odla något utan omfattande arbete med rotstopp pga av stora björkar. Dethär blev en gravkulle för de älskade husdjuren och så gjorde jag en liten stig upp till stenkullen.

[attachment=70590:DSCN11900001_1.JPG]

Helen i Piteå Zon 5
Helt underbart! Fantastiskt vackert! Vilken fin trädgård du har Gunilla yes.gif Gillar din trädgård enormt mycket.
Önskar bara att bilderna var mycket större så man kunde studera alla små detaljer smile.gif
Mony
Jag blir stum. Det är så vackert! Helt fantastiskt! Hela trädgården lyser av all den kärlek och hårda arbete du lagt ner.

Paradiset!
Gossen Ruda
Bara ett litet påpekande om tjälen. Det lyfter utan problem stenar på över 100 kg, det är underarbetet som förhindrar lyften. Kross 0-18 eller liknande gör underverk. Högtryckstvätt är fö ett bra motmedel mot mossan. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
Alltid kul att se bilder från din trädgård tummenupp.gif väldigt vacker trädgård
Gunilla T
thanks.gif alla för positiva omdömen - blir glad för som ni alla vet så är man själv sin största kritiker....

Ruda, tack för korrigeringen, det är rätt som du skriver. Det är underlaget och inte stenarna som gör susen och att det inte rör på sig. Sandlagret varierar beroende på hur mycket jag tvingats gräva bort under, gissar att det ibland är 2 dmm, ibland upp till 5 dm sandlager.

Det kross du nämner använder jag mycket men då till surjordsbäddar.

Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 11-06-2012, 12:25) *
thanks.gif alla för positiva omdömen - blir glad för som ni alla vet så är man själv sin största kritiker....

Ruda, tack för korrigeringen, det är rätt som du skriver. Det är underlaget och inte stenarna som gör susen och att det inte rör på sig. Sandlagret varierar beroende på hur mycket jag tvingats gräva bort under, gissar att det ibland är 2 dmm, ibland upp till 5 dm sandlager.

Det kross du nämner använder jag mycket men då till surjordsbäddar.

Jag skall gräva bort sanden under mina trädgårdsgångar och ersätta med kross. Har man ganska torrt går det bra med sand men det funkar inte hos mig, det rör sig. All matjord skall iaf bort innan man lägger på sand/kross.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2012, 12:29) *
Jag skall gräva bort sanden under mina trädgårdsgångar och ersätta med kross. Har man ganska torrt går det bra med sand men det funkar inte hos mig, det rör sig. All matjord skall iaf bort innan man lägger på sand/kross.

Har faktiskt inte tänkt på det förut men det är nog så jag har gjort genomgående eftersom det finns ogräsrötter och trädrötter i all matjord. Jag har nog grävt fram till alven tror jag - det ljusa och näringsfattiga skiktet som ligger under matjorden. Där brukar rötterna ta slut...
evelina
Du har en sådan vacker trädgård.........alltid lika härligt att titta på dina bilder.
Klint
Helt underbart att få se,du som är där Gunilla NJUT!!
Gunilla T
Tack skall ni ha Evelina och Klint! ...och visst njuter jag ....och sedan börjar jag på något nytt. Det är skapandet som är tjusningen för mig, inte alltid förvaltandet smile.gif

Hit grävde jag mig fram för ganska många år sedan men andra delar av trädgården har fått växa de senare åren och denhär delen har stått orörd. Ett besvärligt område för strax till vänster står en jättegran och skickar ut sina rötter. Gjorde en gång ett pilstaket som avgränsning men kanten har aldrig varit snygg, alldeles för rak och markerad och nu har staketet multnat ner och är ingen fröjd att titta på.

Det går aldrig att planera så mycket innan man börjar gräva för man vet inte vad som finns inunder. Började med att trimma ner det halvmeterhöga ogräset som växer här.

[attachment=70631:DSCN19820001_1.JPG]

Vi fick upp en del stora stenar som kan återanvändas men dehär rår vi inte på. Tyvärr ligger en sten mitt i gropen där jag tänkt plantera min Aralia spinosa. Mycket problemlösning är det med denhär typen av mark men det är också något av tjusningen. Kanter är alltid svåra, här får det inte växa in ogräs från omgivningen och så står här en vacker, välväxt rönn som jag vill införliva i rabatten - tyvärr är den helt genomvuxen av allsköns ogräs så det blir en utmaning..

[attachment=70634:DSCN20020001.JPG]

merlin68
Beundransvärt vilket jobb i lägger/har lagt ner tummenupp.gif
Sandlagret du lägger stenarna till gångstigarna i - hur tjockt är det och lägger du markduk under sanden?
Gunilla T
Nej, ingen markduk. Jag gräver bort alla rötter och då behövs ingen duk. Djupet kan variera beroende på hur underlaget ser ut men omkring 2 dm - 5 dm gissar jag. Man ser ganska väl var rötterna slutar, viktigt att få bort allt så man slipper framtid bekymmer.
merlin68
Tack för svaren Gunilla! Jag ska räkna lite på hur mycket sten och sand jag kommer att behöva...5 dm det är ju mycket sand som går åt per km2...men det är viktigt med ett rejält underarbete har jag lärt mig sent omsider wink.gif...det får bli några km2 stenläggning i taget tror jag...
officinalis
Riktigt fint! De första bilderna tycker jag det ser lite väl ordnat ut. Men sen när det börjar svänga runt lite, med mosaikliknande stenar och mossbeklädda stenar då är det helt i min smak!
Gunilla T
Lite blomsterfägring...

Geranium pratense ´Black beauty´

[attachment=70699:DSCN20760001.JPG]

Liliastrum paradisea - paradislilja

[attachment=70700:DSCN20890001.JPG]

Aspodelus albus - afodill

[attachment=70701:DSCN20980001.JPG]

Rh. Kokardia

[attachment=70702:DSCN21020001.JPG]

Saxifraga cotydelon

[attachment=70703:DSCN21250001.JPG]

Rh. azalea `Satan´

[attachment=70704:DSCN21310001.JPG]

Gunilla T
Iris germanica - okänd namnsort

[attachment=70705:DSCN21040001.JPG]

Paeonia suffruticosa `Hinun´

[attachment=70706:DSCN19170001.JPG]

Rh. `Koichiro Wada´i knopp

[attachment=70707:DSCN19160001.JPG]

Paeonia suffruticosa `Shimadaigin´

[attachment=70708:DSCN19200001_2.JPG]

Thalictrum aquilegiifolium `Album´

[attachment=70709:DSCN19560001_1.JPG]

Pieris japonica `Nana´

[attachment=70710:DSCN19490001.JPG]

Gunilla T
Lewisia cotyledon

[attachment=70711:DSCN18200001.JPG]

Lewisia longipetala `Little plum´

[attachment=70712:DSCN19310001.JPG]

Fothergilla major - stor häxal

[attachment=70713:DSCN17540001.JPG]

Paeonia mlokosewitschii - svavelpion

[attachment=70714:DSCN17520001.JPG]

Vackert bladutspring på Rh. calophytum

[attachment=70715:DSCN17420001_1.JPG]

Gentiana acaulis

[attachment=70716:DSCN16730001.JPG]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon