CITAT (merlin68 @ 10-06-2012, 20:25)

Oj i sand? Hur håller ni fröogräset borta? Tänker själv byta ut resterande gräsmatta i min "övre trädgård" senare i sommar nämligen

Är det sättsand nederst och lite mer grovkornigt sand mellan era naturstenar? Förlåt om jag frågar så mycket, men era gångar är det vackrast jag sett

Använder sand 0 - 8 som går bra att arbeta med. De mindre kornen sjunker så småningom ner av regnet och de större blir kvar på ytan.
Du får fråga hur mycket du vill
Det mesta av alla gångar är satta med kullersten, resten av stenarna är sådant vi grävt upp när vi tagit oss fram. Trädgården är anlagd på väldigt stenig skogsmark där vi grävt oss fram, bit för bit.
Jag är stentokig så jag har gjort massor av stengångar och arrangemang av sten under åren. Kullersten är bra att jobba med och man behöver inte den precision som krävs om man sätter plattor t.ex.
Kullerstenarna hämtar vi från ett grustag som krossar sten, inte särskilt dyrt heller. Stenarna bör ha en platt sida som man vänder uppåt, äggrunda eller klotrunda stenarblir inte bra om man vill ha en hyfsat platt gång. De är tillräckligt tunga också för att stå emot tjälen, har aldrig haft tjälskador.
Eftersom detta är skogsmark med allt vad där tillhör så gräver jag bort alla rötter och ogräs, därefter fyller jag i sanden och passar in stenarna. Man kan göra mycket av gångarna, ta bort höjdskillnader om man vill eller skapa olika nivåer, trappor går också finfint att göra. Jag försöker alltid göra gångarna svängda och oregelbundna, det blir mera liv och mer spännande på det sättet tycker jag iaf. Kanter är alltid svåra , jag kan bara säga såhär - undvik att rada och använd kreativiteten. Avvikande stenbumlingar in i gången eller en samling av tre/fem stenar ja, vad som helst som bryter raka linjer.
Tycker inte fröogräset är något problem, björkarna kan ju sätta frö i gångarna men det är lätt åtgärdat. Mossan kommer alltid på skuggiga partier men den stör mig inte.
Här en bild av en gång jag gjorde i höstas där du kan se några trappor. Här är svårt att odla något utan omfattande arbete med rotstopp pga av stora björkar. Dethär blev en gravkulle för de älskade husdjuren och så gjorde jag en liten stig upp till stenkullen.
[attachment=70590:DSCN11900001_1.JPG]