Full version: Prydnadsvekster
kikki
Jeg har to av denne i hagen, merkelappen er borte,,og jeg tror jeg kjøpte den for 2 år sien,har vokst veldig iår,og blitt knopper på.Men kan noen hjelpe hvilken plante det er??
RitRat
De håriga knopparna antyder att det skulle kunna vara någon slags vallmo.
Men jag är inte säker. Finns det vallmon som har flera blommor på samma stängel?
Eva 33c
Jag tror att det är en meconopsis, bergvallmo av någon art.
RitRat
Åååhhh, om det är en sån där himmelsblå bergvallmo, måste jag skaffa en sån!!!! Underbar färg.
kerstin z5-6
någon typ av bergvallmo ja
kikki
Tusen takk til dere ALLE som vil hjelpe meg med navn,har en til,så nå med de første dager,vil nok knoppene åpne seg og da ER det lettere å se!!
kikki
Idag måtte jeg se og jammen er blåfargen kommet....jeg har da en til i annet bed,så da er det Bergvallmø.ligner ikke vanlige valmue blad,men kan ikke så mye om valmuer!

Jeg har også en annen plante jeg ikke aner navn på..så ut som potet (potatis) da bladverket begynte å komme,ikke godt å se,men har selv ingen aning??
kikki
Heisan,jeg fikk et tips om den med blå knopp,Bergvalmø,er det vi kaller for Valmuesøster i Norge,men siste vet jeg ikke!
Eva 33c
CITAT (kikki @ 13-06-2012, 11:39) *
...men siste vet jeg ikke!

Egentligen tycker jag det ser ut som ett ogräs, harkål (lapsana communis) tex. Men det är alltid svårt med växter på bild. Var kommer den ifrån, har du köpt den, fått den eller sått den?
kerstin z5-6
Din Bergvallmo ser ut att vara en Meconopsis shelidoni "Blue fertil group".
De är helt perenna och återkommer vart år.
De blå/lila sk Bergvallmosorterna är inte släkt med vallmo(papaver) utan ett eget släkte.Meconopsis.Din ser ut att må väldigt bra yes.gif
kikki
Hei, Eva33c..takk for svar. Da jeg så planten,lignet den på potet så jeg plantet den i potte og da begynte den å vokse,jeg har ingen anelse hvor den er kommet fra...var bare en jeg så da jeg holdt på å grave i hagen,lar den stå og ser på blomsten!!

Takk, kerstin for riktig navn,jeg har fått den av min venninne,så da hun delte den,kom det ikke blomst på,dette var for 2 år siden,men nå blomstrer hennes også,og den jeg har er jo mektig kraftig,står lunt og godt til. Mener den finnes i hvitt,men har ingen aning??
kerstin z5-6
Meconopsis betonicifolia 'Alba' är vit men den hör alltså till den gruppen(M.betonicifolia)
De är vanligast i en relativt ljust himmelsblå, men finn även i vitt.De går dåligt att dela och mittdelen dör efter blom.Får man inga sidoskott under sommaren försvinner den.M.Shelidonii är betydligt robustare.
Eva 33c
CITAT (kikki @ 14-06-2012, 14:48) *
var bare en jeg så da jeg holdt på å grave i hagen,lar den stå og ser på blomsten!!

Så brukar jag också göra när jag ser nåt jag inte vet riktigt vad det är. För det mesta har jag vårdat ogräs som tistlar björkar och sälg (men det gör man ju bara en gång, sen känner man igen dem...) men ibland nåt nytt och fint : ) Och det är ett bra sätt att lära känna växterna i sin trädgård. Jag hoppas du återkommer med bild längre fram när den blommar, oavsett om det visar sig vara nåt spännande eller bara ogräs.
kikki
Heisan,så var blomsten her!! Jeg ser også det står 2 planter ved siden av hverandre....hvilken glede!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon