sammy78
10-06-2012, 19:12
Hej !
Undrar bara när man kan sätta ut sina tomatplantor ?!
Har sju stycken plantor som jag satte ut i mitt uterum för cirka 2 veckor sedan för att avhärda dem ...
de trivs bra där och växer på bra ! (uterummet är isolerat men ej uppvärmt, så det är nog 5-7 grader varmare därinne under nätterna än det är ute)
Men jag behöver sätta ute dem för de börjar bli lite väl stora och jag behöver utrymmet till annat !!
((Bor i växtzon 1))
Tacksam för alla ev. svar !
Åsa, mälardalen zon 2
10-06-2012, 21:17
I zon 1 borde du absolut kunna sätta ut dem jag har haft en tomatplanta ute i runt 1v och den ser bra ut har även gurka och majs ute sedan 5dar tillbaka och de vill ju ha varmare klimat än tomat och de ser fina ut med + enligt smhi:s prognos verkar det inte bli så kallt härframöver utan hyfsat varmt även på nätterna.
AnniiPannii
11-06-2012, 13:46
Mina tomatplantor och chillisar har varit ute dygnet runt i en månad om inte mer, jag odlar i zon 2 så du borde verkligen kunna sätta ut dem
ingrid fuxwall
11-06-2012, 17:53
Instämmer med föregående!
Har till och med planterat om mina, dels i 40 liters krukor och så direkt i landet
Anette Nordlund
12-06-2012, 11:43
Mina tomatplantor o chilisar bor också ute permanent sedan några veckor tillbaka. Detta på en skyddad uteplats men utan skydd för nattkylan. De är mycket kraftiga och fruktämne på i princip allihop...
zon 2-3 (lite svårbestämbart med variation i Täby)
duo2010
13-06-2012, 20:10
Hej
du måste vänja dem vid uteljuset först! Även om det är mulet är ljuset så mckt starkare än i uterummet (annan våglängd el vad det heter) ställ de i skuggan en vecka först. De hinner inte blunda för solen.
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.