Sörgårdsnissen
10-06-2012, 19:38
Min far har en dräneringsslang nergrävd/nerstucken "ner mot roten" på alla hans träd han planterat.
Han säger att han kan vattna då mer direkt till roten på trädet, dvs så vattnet hamnar där det gör nytta.
Morfar började med det hos honom eventuellt tror jag för längesen.
Min fråga är, blir det kanske för luftigt till rotklumpen, kan ohyra ta sig ner med lite otur eller annat knas hända
Har ni sett de uppstickandes slangarna på andras träd?
Huggorm
10-06-2012, 19:53
Jag har sett det, men det är ganska ovanligt. Gör ingen skada, behåll eller ta bort som du vill
Gossen Ruda
10-06-2012, 20:28
Förekommer en hel del när man planterar träd i offentlig miljö utefter gator exempelvis där det kan vara torrt.
I mitt tycke en nödlösning där man inte kan bevattna på mest naturliga sätt, som regnet gör själv med spridare eller dropp och som innebär att de övre jordskikten får god kontakt med de undre.
Som sagt, kan bli ett måste inne i stensatta miljöer, men även där använder man sig allt mer av bevattningspåsar som fylls ca en gång i veckan (brukar innehålla 75 liter).
Eva i Västerås
11-06-2012, 11:22
Såna påsar har jag sett.
Var finns dom att köpa, och vet någon vad dom kostar?
Hälsningar från
En som har stugan på lite avstånd...
kerstinbern
11-06-2012, 12:10
Bengalow
11-06-2012, 19:41
Trädets sugrötter ligger inte inne vid stammen, mer än när de är nyplanterade. Rotsystemet breder sig likvärdigt med kronan. Det lönar sig alltså inte att vattna vid stammen på ett etablerat träd, om det inte har pålrot, och det är inte så många arter som har det, vad jag fick lära mig.
Huggorm
11-06-2012, 20:35
CITAT (Bengalow @ 11-06-2012, 20:41)

Trädets sugrötter ligger inte inne vid stammen, mer än när de är nyplanterade. Rotsystemet breder sig likvärdigt med kronan. Det lönar sig alltså inte att vattna vid stammen på ett etablerat träd, om det inte har pålrot, och det är inte så många arter som har det, vad jag fick lära mig.
Och de som har pålrot har tillgång till vatten, så lågt blir grundvattennivån i princip aldrig. Men är det torrt på platsen, och trädet alltid vattnats genom den där slangen så kommer det se till att behålla rötter där
Hej
Jag var i Dubai på somras. ni vet att Dubai har ett ökenklimat, men de har mycket fina träd och trädgård, så är jag nyfiken, så jag började se hur de vattnar, jag såg att de vattnar genom slangen som lägger över mark, och rolla runt trädstammen och den är slang cirkel nära trädstammen cirka 30cm, till nu vet jag inte hur det är fungerar på grund att jag studerat att rötter sug ligger nära trädkrona kanten, men jag skriver nu vad jag såg på min ögon.
Obs
På slangen över marken vattnar de alla växter, det vatten röra sig på en viss tiden som styra av timer
H:Bassam
Sörgårdsnissen
12-06-2012, 16:48
Tack!!
Det är otroligt vad mycket (snabba) och kunniga som rotat sig här på forumet o ställer upp

Tror jag tar bort dem då, är ju lätt att vattna jorden runtom träden. (de såg visst lite "fula" ut fick jag höra oxå

)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.