Full version: oxalis triangularis
Eva i Skåne
Jag har min oxalis i kruka, låter den vissna ner på vintern och har krukan frostfritt eller nåt år i rumstemperatur. Sen kommer den så snällt ingen när jag börjar vattna på våren.
Nu har jag hört om en som satt sin i rabatten och räknar med att den ska komma upp lika bra även där till våren. zon 1 handlar det om.
Nån som har erfarenhet?
Alexander-VG-zon3
Jag har haft på friland, men den har inte klarat sig mer än någon vinter. Med täckning går det säkert utan problem och då en rejäl täckning med tjock lövlager.
Monica M zon 4
Skulle tro att den lätt kan ruttna bort av allt regn, även i zon 1, så se till att det är väldränerat! Fast jag är inte säker på att den klarar en vinter ute, även i zon 1, men du kan ju alltid testa.
Alexander-VG-zon3
Jag har haft, har faktiskt testat flera gånger, och några knölar har blivit kvar av misstag. Hade i vanlig jord. En vinter då det gick ner till -15c så klarade den sig inte, fast då utan skydd. Någon annan vinter har dom kommit tillbaka. Men visst överlag har dom inte klarat sig. men då har jag heller inte täckt så noga och har trädgården i en kallare zon än södra skåne. Mina när jag testat dom ute har alltid varit i ett frostslänt område. Så dom har inte precis haft bäst förutsättningar. väldräneradjord är alltid bra när det gäller känsliga knölar.Sedan finns det andra oxalis som är mycket härdiga om man nu vill ha en som säkert klarar sig.

Har planterat ut min stora ''moderplanta'' här,, är trött på dom. Har tre olika arter/sorter den rödbladiga mörka, grön, grön med rödrand. Tror inte dom kommer överleva (har inte själv testat på friland men vet en annan som gjort av ''misstag'' här och på den kom överlevde bara någon knöl merparten dog.

Täcker jag dom dock så kommer dom göra det, ett rejält lövlager och så bubbelplast+ ev snö kommer hålla marken nästintill tjälefri och då är det inga problem för dom. Fast dessa vill jag inte täcka en del av mig hoppas att dom dör giggle.gif

Har man en planta att dela, så är det ju bara dela och ha kkvar en i kruka och sätta en ute, vill man göra optimalt upphöjt i väldräneradjord sätt den ca 10cm ner i jorden i skyddat söderläge. Sedan till vintern täck rejäl med löv (runt 60cm/60cm/60cm).

Eva i Skåne
Mina får stå kvar i kruka! Jag vet av erfarenhet hur lätt det är att "glömma" eller chansa på hösten.

Har du grönbladig med rosa blommor Flaxss? Min svärmor hade en, men den dog med henne sad.gif. Skulle gärna vilja ha, men ser bara grönbladig med vita blommor eller den med tvåfärgade blad som har rosaröda blommor till försäljning.
Alexander-VG-zon3
Min röda får både helt gröna blad och blad med en väldigt tunn blodröd strimma på bladet som blad med en bred blodröd band nertill. Vet inte om det är olika ? har alltid varit så

Den mörka får min rosa/vita blommor,, men även där i har jag bara gröna blad. Tror jag har råkat blanda dom. Fast här blommar bara vita så antar att jag däri har en grön med vita blommor.

Mestadela är dom tvåfärgade men även ett blad helt grönt
http://www.pixbox.se/pic_show_id31243613.html

här är röda blad, gröna blad (lätt strimma) och ett tväfärgat blad med vita blommor.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32450346.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id28244744.html

Vilken himla röra det var på mina oxalisar giggle.gif skickar gärna om dom lever unsure.gif slängde ut dom ganska tidigt i rabatten i våras då jag tröttnat på dom. Ska ut och kolla.

Tråkigt att höra, och tråkigt när såna växter försvinner trostar.gif mina kommer från mormor som i sin tur fått det från sin släkt,, men har ändå tappat intresse för dom.
Alexander-VG-zon3
Jodå dom växer och har sig i rabatten där ute, kan ta kort på dom senare (nu står det en massa folk ute).

Verkligen tåliga växter, slängde ut dom i mitten av mars ! och grävde ner dom.
Alexander-VG-zon3
Tog bilder nu, folket försvann....

Hittar ingen som är bara gröna blad nu, men kanske finns om jag kollar noga.

Finns en knöl då med denna som bara har en liten svag strimma, TROR den är rödblommande.
[attachment=70640:P6121865.JPG]
[attachment=70641:P6121866.JPG]

Men det är kanske inte rätt du söker (tänker på den med liten röd strimma) kan annars försöka lirka upp dom gröna jag hittar och skicka.

Kollade lite med namnen

Den med smal röda strimma är den rena arten av Oxalis tetraphylla
Och den med mer rött nedtill är en namnsort med Oxalis tetraphylla 'Iron Cross'

Sedan den vitblommande med gröna har jag inte listat ut än om det är en triangularis eller någon annan vitblommande sort, och den rödbladiga finns där två sorter av rödbladig triangularis.
Eva i Skåne
Tack Flaxss för allt jobb du haft. Jag tror dock inte du har den jag letar efter, men tack iaf. smiley_small_hug.gif
kikki
Jeg hadde en gang denne Iron cross,men jeg mistet den..men jeg hadde hatt lyst å visst hva betyr Triangularis og Tetraphylla? unsure.gif Har alltid likt oxalis,men her finnes den jo ikke,men liker likevel å lese og vite litt da jeg synst de alle er bare så nydelige rose.gif
Grunnen til jeg mistet mine,var at jeg lot den overvintre i hagen..skulle hatt den i krukke slik den stod,og latt den overvinte inne på litt kjølig sted,uten vann gjennom vinteren.
Eva i Skåne
Jag tror bara det är olika typer av oxalis Kikki.
Triangularis är mörkbladig och har väldigt trekantiga blad, därav namnet gissar jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon