Jag har haft, har faktiskt testat flera gånger, och några knölar har blivit kvar av misstag. Hade i vanlig jord. En vinter då det gick ner till -15c så klarade den sig inte, fast då utan skydd. Någon annan vinter har dom kommit tillbaka. Men visst överlag har dom inte klarat sig. men då har jag heller inte täckt så noga och har trädgården i en kallare zon än södra skåne. Mina när jag testat dom ute har alltid varit i ett frostslänt område. Så dom har inte precis haft bäst förutsättningar. väldräneradjord är alltid bra när det gäller känsliga knölar.Sedan finns det andra oxalis som är mycket härdiga om man nu vill ha en som säkert klarar sig.
Har planterat ut min stora ''moderplanta'' här,, är trött på dom. Har tre olika arter/sorter den rödbladiga mörka, grön, grön med rödrand. Tror inte dom kommer överleva (har inte själv testat på friland men vet en annan som gjort av ''misstag'' här och på den kom överlevde bara någon knöl merparten dog.
Täcker jag dom dock så kommer dom göra det, ett rejält lövlager och så bubbelplast+ ev snö kommer hålla marken nästintill tjälefri och då är det inga problem för dom. Fast dessa vill jag inte täcka en del av mig hoppas att dom dör
Har man en planta att dela, så är det ju bara dela och ha kkvar en i kruka och sätta en ute, vill man göra optimalt upphöjt i väldräneradjord sätt den ca 10cm ner i jorden i skyddat söderläge. Sedan till vintern täck rejäl med löv (runt 60cm/60cm/60cm).