Full version: Lite Japan-fakta
Gossen Ruda
I de avsomnade trådarna om Japan-popen förekom det en del märkliga slagträn i debatten om hur illa det är i Japan, bl.a. beträffande våldtäkter, pedofili och kvinnors situation. Min vän Japan-kännaren har snokat upp lite fakta, lätt för honom som gammal journalist.

Beträffande våldtäkter kom det en uppgift om att Japan skulle ligga i topp. Mycket märkligt för det är Sverige som belägger en vanhedrande förstaplats i Västvärlden med runt 5000 anmälda fall på våra 9 miljoner inv. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12417039.ab Japan däremot har ca 1500 fall per år på sina 125 milj inv. http://www.stat.go.jp/data/nenkan/pdf/yhyou25.pdf Alltså har Sverige omkring 50 gånger så många. Hos oss stiger dessutom kurvan brant, i Japan sjunker den. Det vore kanske på plats att kolla uppgifterna innan man slänger ut dem? Uppklarandeprocenten för alla brott är i en klass för sig, vi glömmer den svenska statistiken där väl? Generellt sett har Japan mycket låg brottsstatistik.

Pedofili har jag inga uppgifter om men den ligger troligen även den lågt. Japaner älskar sina söta barn och jag betvivlar starkt att någon vill skada dem. Sen misstänker jag att gränsen för sexuellt umgänge är lägre där liksom i många andra länder. Den svenska 15-årsgränsen är ett skämt som mest drabbar ungdomarna själva, men det är en annan fråga.

Det enda jag kan hålla med om är kvinnans ställning i Japan och där tror jag att vi alla är av samma uppfattning. Det rör dock på sig. Jag citerar min uppgiftslämnare:

"Och det blir långsamt bättre och bättre på den här punkten. Men man kan fortfarande få se unga välutbildade kvinnor som bugande välkomnar kunderna vid de stora varuhusens ingångar och rulltrappor. Att ha en universitetsexamen för att bara stå och säga Irrashaimase! (välkommen!) samtidigt som man bugar för kunderna är förstås rent barockt." http://factsanddetails.com/japan.php?itemi...mp;subcatid=156

Då är den springande punkten hur man skall kunna skynda på utvecklingen där? Knappast genom att isolera Japan och kasta skit på dem och landet i stort med en massa felaktiga uppgifter. En väg kan vara att exempelvis bjuda in de duktiga tjejerna i AKB48 och liknande för att uppträda här och annorstädes. Väl på plats kan de med egna ögon se hur det ser ut i andra länder och föra med sig dessa tankar hem. De blir ofta intervjuvade i TV mm och kan då kanske komma med lite idéer. I så fall får man nog stuva undan sina fördomar och förutfattade meningar och först tillägna sig deras musik och seder.
*Stintan*
Kolla uppgifterna??? Det du har att komma med därvidlag är väldigt bristfälligt och går inte att dra några som helst slutsatser av. I båda länderna finns enormt stora mörkertal. Tror du att man i Japan gör lika mycket som i Sverige för att människor ska våga anmäla t.ex. våldtäkt. Det finns mycket tabu fortfarande. Det kommer aldrig att komma sanna och riktiga siffror inom dessa områden. När det gäller pedofili är nog mörkertalen om möjligt ännu större.

Som om svenskar inte skulle älska sina söta barn????? Det är inte normala människor som våldtar eller är pedofiler!!!
Nu är du nog ute på lite för djupt vatten Ruda.
Synd bara att du var tvungen att starta ännu en Japantråd.
silos
Detta är verkligen en tråd som borde ju ha en varning för frälsnings och predikning!

VARFÖR startar du Gossen Ruda så många trådar om just Japan och vad som händer där?
Var och en kan själv ta reda på sådant om man nu är intresserad.

Det pågår så mycket elände i våran värld att till slut orkar man varken läsa eller lyssna på allt!

Jag har ingenting emot att du skriver om Japan eller annat,men jag är mycket nyfiken på varför denna ENORMA Japan intresse?

Visste du förresten att det finns en skog i Japan dit människor går för att begå självmord?

Gossen Ruda
CITAT (silos @ 11-06-2012, 10:26) *
Detta är verkligen en tråd som borde ju ha en varning för frälsnings och predikning!

VARFÖR startar du Gossen Ruda så många trådar om just Japan och vad som händer där?
Var och en kan själv ta reda på sådant om man nu är intresserad.

Det pågår så mycket elände i våran värld att till slut orkar man varken läsa eller lyssna på allt!

Jag har ingenting emot att du skriver om Japan eller annat,men jag är mycket nyfiken på varför denna ENORMA Japan intresse?

Visste du förresten att det finns en skog i Japan dit människor går för att begå självmord?

Det är nog inte så att vem som helst kan ta fram fakta, då borde de som kommit med spekulationerna gjort det. Jag tyckte det var vettigt att komma med fakta. De tidigare trådarna är tyvärr nersolkade med spekulationer, falska påståenden och personangrepp så de får somna in. Jag har ett nyvaknat intresse för Japan men att kalla det enormt är att ta i.
Irene_L
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2012, 09:38) *
I de avsomnade trådarna om Japan-popen förekom det en del märkliga slagträn i debatten om hur illa det är i Japan, bl.a. beträffande våldtäkter, pedofili och kvinnors situation. Min vän Japan-kännaren har snokat upp lite fakta, lätt för honom som gammal journalist.

Beträffande våldtäkter kom det en uppgift om att Japan skulle ligga i topp. Mycket märkligt för det är Sverige som belägger en vanhedrande förstaplats i Västvärlden med runt 5000 anmälda fall på våra 9 miljoner inv. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12417039.ab Japan däremot har ca 1500 fall per år på sina 125 milj inv. http://www.stat.go.jp/data/nenkan/pdf/yhyou25.pdf Alltså har Sverige omkring 50 gånger så många. Hos oss stiger dessutom kurvan brant, i Japan sjunker den. Det vore kanske på plats att kolla uppgifterna innan man slänger ut dem? Uppklarandeprocenten för alla brott är i en klass för sig, vi glömmer den svenska statistiken där väl? Generellt sett har Japan mycket låg brottsstatistik.

Pedofili har jag inga uppgifter om men den ligger troligen även den lågt. Japaner älskar sina söta barn och jag betvivlar starkt att någon vill skada dem. Sen misstänker jag att gränsen för sexuellt umgänge är lägre där liksom i många andra länder. Den svenska 15-årsgränsen är ett skämt som mest drabbar ungdomarna själva, men det är en annan fråga.

Det enda jag kan hålla med om är kvinnans ställning i Japan och där tror jag att vi alla är av samma uppfattning. Det rör dock på sig. Jag citerar min uppgiftslämnare:

"Och det blir långsamt bättre och bättre på den här punkten. Men man kan fortfarande få se unga välutbildade kvinnor som bugande välkomnar kunderna vid de stora varuhusens ingångar och rulltrappor. Att ha en universitetsexamen för att bara stå och säga Irrashaimase! (välkommen!) samtidigt som man bugar för kunderna är förstås rent barockt." http://factsanddetails.com/japan.php?itemi...mp;subcatid=156

Då är den springande punkten hur man skall kunna skynda på utvecklingen där? Knappast genom att isolera Japan och kasta skit på dem och landet i stort med en massa felaktiga uppgifter. En väg kan vara att exempelvis bjuda in de duktiga tjejerna i AKB48 och liknande för att uppträda här och annorstädes. Väl på plats kan de med egna ögon se hur det ser ut i andra länder och föra med sig dessa tankar hem. De blir ofta intervjuvade i TV mm och kan då kanske komma med lite idéer. I så fall får man nog stuva undan sina fördomar och förutfattade meningar och först tillägna sig deras musik och seder.

Det jag rödfärgade i ditt citat tycker jag låter sååå konstigt! Ja jag reagerade på båda sakerna du skrev om! Hur menar du igentligen här?????
Alexander-VG-zon3
Hemsk syns på djur! djuraffärer där är skrämmande. Djur instängda i små burar av alla dess slag (exotiska, säkert utrotningshotade, katter, hundar, hönor, grisar, lamm). Visst det finns även i Sverige (dock ej i samma utsträckning) och även i fler länder (bland annat USA) men nu var det japan.

Detta är fakta från personer som bor där som jag känner!.

Jag är inte anti mot japan och människorna, bara vissa delar av kulturen som jag inte gillar. Dock ej inte bara med japan, finns andra länder där jag inte gillar vissa delar av kulturen.

gnon49
Japan är knappast något isolerat rike utan bevarar sin kultur av helt andra orsaker. Går inte att jämföra med västländer. Demokratin är ung efter japans våldsamma nutidshistoria. Japan o japaner är inte något unikt. Ett land med framåtanda men också med brister. Men jag beundrar Japan i dess nuvarande form och förmågan att själva reda ut sina katastrofer som då o då drabbar landet.
Gossen Ruda
CITAT (Irene_L @ 11-06-2012, 11:00) *
Det jag rödfärgade i ditt citat tycker jag låter sååå konstigt! Ja jag reagerade på båda sakerna du skrev om! Hur menar du igentligen här?????

Japaner är närmast besatta av allt sött och då menar jag inte socker. Kallas för kawaii. Det är dock en besatthet utan sexuella anspelningar vilket tycks vara svårt att fatta i väst. Därför misstänker jag också att barn inte betraktas som sexobjekt. Jag har dock inga bevis men de som hävdar pedofilin har inte heller några bevis. Menar du 15-årsgränsen? Många länder har en 12-årsgräns. Ett rättsfall nyligen drabbade en 15-åring som haft samlag med sin 13-åriga flickvän. Våldtäkt mot barn trots att båda var med på det! Det är inte rättvisa, det är rättsröta men platsar inte i denna tråden.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2012, 11:24) *
Japaner är närmast besatta av allt sött och då menar jag inte socker. Kallas för kawaii. Det är dock en besatthet utan sexuella anspelningar vilket tycks vara svårt att fatta i väst. Därför misstänker jag också att barn inte betraktas som sexobjekt. Jag har dock inga bevis men de som hävdar pedofilin har inte heller några bevis. Menar du 15-årsgränsen? Många länder har en 12-årsgräns. Ett rättsfall nyligen drabbade en 15-åring som haft samlag med sin 13-åriga flickvän. Våldtäkt mot barn trots att båda var med på det! Det är inte rättvisa, det är rättsröta men platsar inte i denna tråden.

Undrar om du hade haft samma åsikt om det var din dotter det var frågan om. blink.gif 13-åringar är barn!
Dina påståenden är så färgade av din besatthet av AKB48 så det stänker om det. Är den här tråden ytterligare ett försök att försvara ditt flickintresse eller vad är det fråga om? Svårt att se det som något annat.
malcolm
Jag vet ingenting om Japan och dess brottslighet så därför googlade jag och hittade bla. detta.

http://varjager.wordpress.com/2010/10/31/v...-lara-av-japan/
Jalle123
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2012, 11:24) *

Jag förstår var du vill komma med det här! Om vi inte ska moralisera utan försöka vara så objektiva som möjligt, så VISST finns det en chans att pedofileri är aningen mindre vanligt i Japan? Jag har en del professionell erfarenhet av familjeförhållanden och dylikt i ett flertal länder, och jag måste säga att det är ganska illa i Sverige på den frågan. Tyvärr!
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 11-06-2012, 11:57) *
Jag vet ingenting om Japan och dess brottslighet så därför googlade jag och hittade bla. detta.

http://varjager.wordpress.com/2010/10/31/v...-lara-av-japan/

Jo, så är det. Man kan möjligen klaga på den obefintliga invandringen men landet är redan överbefolkat och behöver knappast öka befolkningen.

CITAT (Jalle123 @ 11-06-2012, 12:10) *
Jag förstår var du vill komma med det här! Om vi inte ska moralisera utan försöka vara så objektiva som möjligt, så VISST finns det en chans att pedofileri är aningen mindre vanligt i Japan? Jag har en del professionell erfarenhet av familjeförhållanden och dylikt i ett flertal länder, och jag måste säga att det är ganska illa i Sverige på den frågan. Tyvärr!

Jo, en rent objektivt försök till analys.

Fö är det för mig obegripligt att en del andra debattörer aldrig kan sluta med sina personangrepp. Jag har slutat besvara sånt.
malcolm
Här kan man läsa artikeln i sin helhet.

http://www.friatider.se/robotar-istallet-for-mangfald
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2012, 12:16) *
Jo, så är det. Man kan möjligen klaga på den obefintliga invandringen men landet är redan överbefolkat och behöver knappast öka befolkningen.

Jo, en rent objektivt försök till analys.

Fö är det för mig obegripligt att en del andra debattörer aldrig kan sluta med sina personangrepp. Jag har slutat besvara sånt.

Så fort du inte har något svar på frågorna så påstår du att det är personangrepp, mycket märkligt.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2012, 09:38) *

Jag har bara lite synpunkter på våldtäktsstatistiken..

Den statistik som visas från respektive land är naturligtvis fakta och lätt att redovisa, antalet anmälda våldtäkter per capita.

Däremot tolkningen av den redovisade statistiken är inte helt enkel.

Generellt kan man säga att antalet anmälda våldtäkter ökar i paritet med att jämställdheten ökar. Förklaringen ligger däri hur kvinnor blir bemötta när de gör en anmälan. Ännu på 80-talet var det ganska vanligt att kvinnor blev kränkta och nedvärderade vid en anmälan, först hos polismyndigheten och senare i en ev. rättegång. Inte sällan lades skulden delvis på offret genom ett antal frågor om klädsel, nykterhet osv. Många kvinnor drog sig därför för att anmäla, många gånger upplevdes rättegången som en andra våldtäkt men denna gång av myndigheterna. Den enda icke - belastande våldtäkten var den som kallas överfallsvåldtäkt dvs offret och gärningsmannen hade inga beröringspunkter öht - kvinna överfallen i park av okänd gärningsman.

Mycket arbete har lagts på detta för att komma ifrån dessa förutfattade meningar och i samtliga inblandade myndigheters målsättning har det funnits just detta; öka anmälningsbenägenheten när det gäller våldtäkter och mycket pengar har lagts på utbildning.

...och det visar sig sakta att det har lönat sig. Kvinnor anmäler i högre grad vilket innebär att mörkertalet sjunker.

Andra saker som är relevanta när man tolkar statistiken är vad i de olika länderna som man juridiskt definierar som våldtäkt - det skiljer sig med stor sannolikhet mellan Japan och Sverige. Är våldtäkt inom äktenskapet definierat som ett brott i Japan? Jag vet inte...men här är det så numera. Alltför länge hävdade motståndarna att en våldtäkt inom äktenskapet är omöjlig.

Hur är det när brottsoffret är kraftigt påverkat av alkohol eller droger - här fick man skylla sig själv förut..

Det finns många sådana variabler att ta hänsyn till när man tolkar länders våldtäktsstatistik. Det brukar följa väldigt tydliga mönster, få anmälningar, låg jämställdhet.

Betr. pedofili så kan man inte dra några slutsatser alls eftersom mörkertalet är stort, vi har just börjat lära oss mer om detta i Sverige.

Förövrigt har Japan de vackraste växterna och de vackraste trädgårdarna, där drar man upp grässtrån ur de vackra mossmattorna biggrin.gif
Gossen Ruda
Visst kan man fundera över statistiken som sådan men samtidigt är det ett sundhetstecken att man öppet redovisar på detta sätt. Japan är inget u-land utan ett land med full koll och ordning och reda. Det kan glappa i antalet men man är säkert i rätt härad, långt från Sveriges dystra statistik.
gnon49
Hmm, ja i kommunistländerna var ju arbetslösheten 0 % och valdeltagandet 100%. Fan trot. Japanerna själva har väl tagit fram statistik på att dom är utrotade om ett antal sekler på grund av dåligt barnafödande. Dessa japaner. w00t.gif
Huggorm
Japan är ett fascinerande land och ett föredöme i det mesta
Azur
CITAT (Huggorm @ 11-06-2012, 20:17) *
Japan är ett fascinerande land och ett föredöme i det mesta

Som t.ex. rasism och fanatisk nationalism.

Vad gäller brott så är det svårt att jämföra statistik för brott som våldtäkt, eftersom det inte bara skiljer på vad som räknas som våldtäkt (Sverige har förmodligen världens bredaste definition på våldtäkt), utan benägenheten att rapportera och lagföra skiljer mycket. T.ex. begås det enligt statistiken nästan inga våldtäkter i Saudi Arabien.

Vad gäller Ruda & Malcolms fanatiska fixering vid dansande småtjejer fattar jag inte poängen med att fortsätta tjata om det. Det finns gott om sites på nätet som fokuserar på jpop och småtjejer, varför i herrans namn insisterar ni på att lufta er fetisch på en trädgårdssite?
gnon49
Tänk, på 60-talet skrattade många över japanska produkter. Tänk vilken revansch dom tog. Riskokarna bara går o går.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 11-06-2012, 22:02) *
Tänk, på 60-talet skrattade många över japanska produkter. Tänk vilken revansch dom tog. Riskokarna bara går o går.

Jo, skrattet har fastnat i halsen. Japanerna följer inte utvecklingen, de leder den. Och allt fungerar numera. Japanska tåg inte bara kommer och går enligt tidtabellen, de är hela och rena också. Nu kan man istället skratta åt frustrerade kvinns på forumet som inte tål att någon gillar något de inte gillar och som aldrig kan sluta med sina personangrepp. Att det skall vara så svårt att bara diskutera ämnet. no.gif
*Stintan*
Håll dig till ämnet själv då!
ryss_борис
Tror man på allvar att Sverige har flest våldtäckter i världen är man ingenting annat än spritt språngande dum i huvudet. Statistik ja, men varför blir den så? Jo, för att i Sverige är man extremt mycket mer benägen att anmäla sånt än i de allra flesta länder, samt det enklare klassas som våldtäckt här, än på vissa andra platser.

Själva siffrorna stämmer naturligtvis, det är bara det att många andra länder har mycket högre siffror, bara det att de aldrig syns. Sedan finns givetvis ett mörkertal, hur stort det är i Sverige vet jag inte, men vet att det också finns en hel del falska anklagelser. Om de sen går jämt ut eller inte yttrar jag mig inte om, även om mörkertalet förmodligen bör vara större än antalet falska fall.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2012, 22:27) *
Jo, skrattet har fastnat i halsen. Japanerna följer inte utvecklingen, de leder den. Och allt fungerar numera. Japanska tåg inte bara kommer och går enligt tidtabellen, de är hela och rena också.

Japaner har en helt annan mentalitet, de håller inte på med vandalism och liknande. Ungefär som i Sverige förr i tiden. Man är stolt över sitt land och hjälps åt att hålla ordning på det
gnon49
Fast japanerna får nog se upp med koreanerna. Sydkorea tar över allt mer av avancerade elektronikprodukter o bilar.
ryss_борис
Ja, japaner har en annan mentalitet, och pluggar mer ambitiöst, men till vilket pris? Är rena barnplågeriet i många skolor, och när det kommer till självmord så ligger japan förhållandevis högt, vilket det inte borde göra när landet är så rikt...

Ska ni skriva fakta så se då till att hålla den neutral istället för att glorifiera allt på det här sättet.
tomas99
CITAT (ryss_бори @ 12-06-2012, 23:10) *
Ja, japaner har en annan mentalitet, och pluggar mer ambitiöst, men till vilket pris? Är rena barnplågeriet i många skolor, och när det kommer till självmord så ligger japan förhållandevis högt, vilket det inte borde göra när landet är så rikt...
Ska ni skriva fakta så se då till att hålla den neutral istället för att glorifiera allt på det här sättet.

+1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon