Full version: RENAR
Camilla89
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att hitta blommor/perenner som inte gillas av renar! Renar är fina, men jag skulle vilja ha en fin trädgård med.

Gärna perenner som får stanna över vintern då det är till stugan jag vill ha blommorna.

Tack på förhand!
Azur
Stormhatt fick vara ifred vid vår stuga i alla fall.
Camilla89
Okey! Tack för tipset smile.gif

Är det några fler som vet nåt?
kerstin z5-6
Min erfarenhet är att de förvisso gör stora skador ,men inte att de äter perenner??
Däremot gräver de efter lav och förstör på så vis rabatter..samt trampar ner jorden.
Jag tror du kan ha de flesta örtartade perenner som vissnar ner och kommer tillbaka.
Camilla89
Jag har inte någon jättestor erfarenhet jag heller utav renar och matintag därför hoppades jag på någon som kunde berätta det för mig tongue.gif

Tack ska du ha för tipset, ska kolla upp det!

Stormhatt verkar väldigt giftiga, tänkte det kommer springa barn på gården. Hur farliga är dom egentligen?

Eva i Västerås
Stormhatt är en sån växt som visserligen är rejält giftig, men som smakar så elakt att man inte sätter i sig det.
Det jag tyckte var otrevligast när barnen var små var liljekonvaljebär. Röda, vackra är dom, och barnen var vana att plocka och äta bär i vår skog. Hur ser man skillnad på lingon och liljekonvaljebär när man är liten? Jag gick på knä och nöp av överblommade konvaljstjälkar.
Det är annars få giftiga växter som inte smakar giftigt. Giftet är ju skydd mot betning. Meningen är att avskräcka betare, inte att döda dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon