Mimsan
Hej! Jag satte flera plantor av japansk malört förra sommaren. Otroligt vad dom tog sej i storlek bara på en sommar! Jättevackert grågröna i främre kanten av en av mina rabatter! Men nu ser det jätterisigt ut, visste inte hur jag skulle göra med dom i höstas. Ska jag klippa dom nu? Ända ner till marken, ta bort allt risigt eller? Hur gör man? Tacksam för svar från nån som vet!
Mimsan i Nacka biggrin.gif
kerstin z5-6
Klipp bort det torra ,risiga så kommer de igen tongue.gif
Mimsan
Tack Kerstin!!!!!!
Mimsan
ingmet
MEN!! Vänta alltid att klippa bort torkade delar till du är säker att snö och frost är borta. En gyllene regel är att följa rosbeskärningens tidpunkt, dvs när björkens musöron har visat sig, vilket i Stockholm blir i början av maj. Risken är annars stor att ev kyla tar kål på malörten...
kerstin z5-6
Överhuvudtaget ska man inte städa för tidigt och inte alls på hösten -Dock är musörontiden ett för vagt begrepp där jag bor, då den varar 24 timmar om våren är snabb smile.gif
När det inte är så stor risk för långvarig nattfrost går bra -
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon