Full version: små sniglar
elsemarie
Vad heter de små otäckingarna som har snäcka på ryggen. De är överallt o äter på perenner och
grönsaker, massor. VAD SKA JAG GÖRA.
Peztis
Menar du vinbergssnäckan? De är hemska!

Jag hade lagt fiberduk över mitt trädgårdsland och isbergssallaten hade kommit upp så fint. Igår när jag lyfte på duken så syntes inte ett spår av den - däremot ett slemmigt spår i rak rad från början till slut och så den mätta vinbergssnäckan...

Och så säger folk att den är harmlös!
Garden bliss
Hur stora är vinbergssnäckor? Jag har en liten snäcka också i trädgården. Huset är max två cm.
CillaM
Är snäckan bara 2 cm så är det en vanlig trädgårdssnäcka och jag tror det är den du menar och inte vinbergssnäckan. Den är enorm jämfört med trädgårdssnäckorna. Skaffa en grym komposthög så har du snart igelkottar boende där. De älskar snäckorna och glufsar vällustigt i sig dessa varje kväll och natt. Jag har dock aldrig hört igelkottarna rapa, nåt som jag tycker jag vill höra smile.gif
Peztis
Fast å andra sidan så måste väl vinbergssnäckorna vara små någongång...?
Hur ser man skillnaden på en vinbergssnäcka och en trädgårdssnäcka då?

De som är randiga har jag också men de verkar inte vara så "farliga".
CillaM
Tar man en vinbergsnäcka o låter den vandra på handen så lämnar den inget äckligt segt slem efter sig. Den vandrar gärna runt på handen och armen ifall man låter den göra så. De små vanliga trädgårdssnäckorna drar ihop sig och ligger gömda i sitt skal tills de är borta ifrån en.
Red Top
Snäckor, sniglar med hus, finns det rätt många. Vinbergssnäckan, som Peztis nämner är som äldre en stor snäcka. Skalet är c:a 5 cm i omkrets. Som små liknar den olika sorters Trädgårdssnäckor. Trädgårdssnäckorna är betydligt glupskare än vinbergssnäckan och de finns hela tiden. Vinbergssnäckan gräver ner sig och går i vila så fort det blir varmt och torrt.

CITAT (Peztis @ 11-06-2012, 19:25) *
Menar du vinbergssnäckan? De är hemska!

Jag hade lagt fiberduk över mitt trädgårdsland och isbergssallaten hade kommit upp så fint. Igår när jag lyfte på duken så syntes inte ett spår av den - däremot ett slemmigt spår i rak rad från början till slut och så den mätta vinbergssnäckan...

Och så säger folk att den är harmlös!

Jag är en av dem, som hävdar att den är harmlös. På de flesta trädgårdsväxter, utom på nya sådder. Vet man med sig att det finns vinbergssnäckor, får man skydda sina frösådda grönsaker på ett bättre sätt än enbart fiberduk. Man kan t ex förankra fiberduken i marken, så snäckorna inte kommer in.
Peztis
Här skövlar i alla fall vinbergssnäckan det mesta, inte bara det som håller på att förmultna eller är nysått.
Red Top
CITAT (Peztis @ 12-06-2012, 16:09) *
Här skövlar i alla fall vinbergssnäckan det mesta, inte bara det som håller på att förmultna eller är nysått.

Du måste ha en ovanligt elak och glupsk typ av vinbergssnäcka. [attachment=70674:consoling1.gif]
elsemarie
Jag har kommit fram till att det måste vara trädgårdssnäckan som jag har, det finns pyttesmå, och de
största är ca 2 cm, de kryper in när man tar i dem. Frågan är bara hur man stoppar dem från att
äta upp grönsaker och perenner??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon