Full version: Sötflockel?
Siv i Bollnäs
Hej trädgårdsvänner!
Min man har diabetes och får inte äta socker egentligen. Jag har därför köpt en fröpåse med Sötflockel, och sått den men jag vet inte så mycket om hur man gör sedan, trots att jag tittat på lika ställen på nätet...
Plantorna är omskolade och är ganska små fortfarande, och jag undrar om man ska plantera om dom i stooora krukor i stil med tomater, när dom växt till sig. Dom är ju egentligen fleråriga men verkar knappast klara av att stå ute i zon 5 under vintern. Om man ska försöka övervintra dom i dessa stora krukor inomhus?
Och hur använder man plantan? Kan man ta blad och torka dessa samt använda de smulade bladen direkt i t ex kaffekoppen eller när man lagar nån efterrätt e d. Dom verkar ju väldigt mycket sötare än vanligt socker (30 gånger, anges på ett ställe).
Ämnet (steviosid) är tillåtet i USA sedan 1995, men här i Sverige är det förstås fortfarande under utredning.
Finns det någon av er som har prövat denna växt och har lite erfarenhet av hur den funkar här?
ingrid fuxwall
Min planta såddes 2008 och mår fortfarande bra. Den få nog stå inne året om, minns inte om den kanske åker ut mitt i sommaren.

Äter bladen som godis och när sambon hade dioabetes så använde jag de torkade bladen i bakverk - smakade jättebra men om det var helt ok vet jag inte.

I år har jag sett att välsorterade trädgårdshandlare sålt plantor, första gången jag sett det.
Siv i Bollnäs
Hej Ingrid!
Hur stor kruka står din planta i?
Jag hade tänkt ha mina plantor i växthuset på sommaren, eftersom det blir ljusare där. Men på vintern måste dom ju förstås åka in nånstans. Var har du dom - i ett ljust fönster eller med någon lampa ovanför?
Åsa, mälardalen zon 2
Min planta är runt 4år och den är krukväxt året runt står i en 1liters kruka i köksfönstret, ser lite risig ut ibland på vintern men grönskar fint när våren kommer har inga lampor eller nått till den under vintern
Siv i Bollnäs
Tack, Åsa, då tror jag ungefär hur jag ska göra med mina plantor! Dom får absolut bli inneväxter eftersom det verkar funka!
Bra att man slipper hålla på med extrabelysning också. Och att det räcker med den krukstorleken som du har!
katah
Först grattis ,att du har fått sötflockeln = stevian att gro!

Den är väldigt kinking att dra från frö.
Men lätt att utöka från sticklingar, så om nu vill ha flera är det bara klippa 20 nya sticklingar nästa vår smile.gif

Jag har odlat stevia under många och ibland sådda fröer ibland övervintrare.
Jag planterar dom alltid ute i trädgården på sommaren och samlar sedan in på hösten till växthuset eller
till vardagsrummet. Vardagrummet fungerar nog bäst.

Den växer rätt sakta på våren, så ha tålamod.
Om du skördar toppen kommer den att grena sig och du kan samla alla blad från en planta och den producerar nya på löpande band.
Man måste nog vänta med skörden till augusti med dom nya plantorna och ev. bara toppa dom innan.

De övervintrande plantor kan man börja skörda redan tidigt på våren, april-maj.

Jag plockar bara bladen på en fat och placerar den ovanför kylen ett par dagar.
Sedan är dom snustorra. Jag mortlar dom och häller genom en fin sil till en burk.

Vi använder stevian till all bakning tex till egen glass.

Man får prova sig fram. Vissa rätter räcker stevian gott och väl, man kan börja doseringen med
1/4 eller 1/2 tsk till en kaka eller till 1 liter egen glass.
Vi som kan använda även lite socker gör så här:
om det står på receptet att man ska ha 2 dl socker, tar jag kanse 1msk socker och 1/2 tsk stevia.

Den egenodlade gröna stevian är inte så stark som den som säljs som industriframmstält och är vitt, så man får dosera lite mer än vad som står tex. LCHF-kokböckerna.
Men som sagt man får prova sig fram.
malarmaster
stevia är godkänt för livsmedel även i sverige,finns att köpa som pulver i flera matkedjor samt börjar dyka upp i olika produkter,senast Felix tomatketchup.
i japan har stevia ersatt socker i många år och täcker ungefär 40% av alla produkter som säljs.
förhoppningsvis blir det en liknande utveckling här,socker är ett gift med många negativa följder.
ulf
EKLO
Så intressant detta var att läsa - tack för era tips och erfarenheter.

En följdfråga: Att övervintra (eller hela tiden) ha den inomhus - hur är det då med värmen på vintern? Vill den ha svalade än en vanlig lägenhet? Kan jag ha den i stödvärmen (5 grader) i sommarhuset, eller blir det för kallt tror ni?
Alexander-VG-zon3
Inga problem med att odla den ute under sommaren om man så vill, funkar jätte bra hos mig i östläge i kruka, ute efter att frostrisken är förbi (avhärda först) och sedan in innan frosten kommer. Växer bra under en sommar och får kraftiga fina blad, regelbundet med näring.

Funkar bra att övervintra i rumstemp, gärna extraljus men inget tvunget.
ingrid fuxwall
CITAT (EKLO @ 12-06-2012, 22:26) *
Så intressant detta var att läsa - tack för era tips och erfarenheter.

En följdfråga: Att övervintra (eller hela tiden) ha den inomhus - hur är det då med värmen på vintern? Vill den ha svalade än en vanlig lägenhet? Kan jag ha den i stödvärmen (5 grader) i sommarhuset, eller blir det för kallt tror ni?

Min står nog ute på sommaren men på vintern står den i ett söderfönster. Har inte så varmt i huset men garanterat över fem grader, minst tio grader till och oftast ännu mer
EKLO
Tack Ingrid, verkar inte riktigt vara nån toppenidé att övervintra dem i sommarstugan då, där är nog för kallt, tyvärr.
katah
Jag har haft några plantor några år i växthuset som hålls frostfritt ( lägst +2 grader...)
Någon gång har stevior klarat där, men många har dött.
Det var absolut bäst att ha plantan inomhus i vanlig rumstemperatur.
RitRat
Någon skrev att Stevia-fröna är svåra att få till att gro. Har ni tips på hur man bäst kan lyckas?

Jag har en portion här nu, inte sått än.
Men Himmel, vad lite frö det var!! 5 st pyttesmå för 30 kr, från Rara växter. Det var svårt att hitta dem i påsen ;-) Jag vill inte misslyckas med dessa dyrgripar.
katah
Steviafröer ska sås så färska som möjligt.
Så dina fröer är förmodligen rätt "gamla" just nu.
Jag försöker köpa tidigt i januari, men om jag har övervintrade plantor så kommer jag ta bara sticklingar under kommande år.

Kan du ta hand om små plantor över hela sommaren skulle jag rekommendera dig att så dom nu i såjord och göra som man gör med småttingar, övervaka dom....
Du kommer inte att få stora plantor till hösten, men om du lyckas att få någon planta kan du övervintra den till våren och då kan du ta sticklingar och få mängder av kraftfulla plantor nästa vår.

Om du inte kan ta hand om små plantor under sommaren, kan du testa att så fröerna nästa vår, men
som sagt, det är svårt att få dom gro. Något år sådde jag 30 fröer och bara 2-3 behagade att gro...
RitRat
Jag har sått dem nu, återstår att se vad som händer. Tråkigt om fröfirmorna säljer FEM stycken frö för stora pengar, och inte upplyser att de ska sås färskt. Bedrägligt, skulle jag säga. Penninghunger.

Kanske kan jag reklamera om inget kommer upp. Det är alldeles för sällan som vi reklamerar dåliga frön, tror jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Steviafrön är även ljusgroende och täcker man fröerna så brukar de inte gro. Jag köpte mina fröer av Runåbergshade massor av plantor det året de är inte snåla med sitt fröinnehåll (+de testar själva grobarheten innan de säljer till sina kunder)
Sabina87
Ska så mina stevia frön så fort barnen har somnat ikväll! vill så gärna att de ska gro!
Siv i Bollnäs
Vad roligt att min fråga gav upphov till så många trevliga inlägg!
Bra att få veta precis hur man ska göra med användning och dosering också.
Mina frön köpte jag på Mobackes här i Bollnäs, men dom var från Impecta. Påsen innehöll 40 frön, och det stod på den att fröna var ljusgroende, så jag täckte alltså inte över dom vid sådden. Det fanns många upplysningar på påsen om växten och hur man skulle göra med plantorna. Påsen från Impecta kostade inte särskilt mycket.
Jag kan tänka mig att om det inte stått på fröpåsen så sår man väl som vanligt och täcker över fröna och då kommer det förstås ingenting.
Hälsningar Sivan
Siv i Bollnäs
Jag kanske skulle tillägga att jag inte sådde mina frön särskilt tidigt, först den 16 mars kom dom i jorden, så att dom måste vara purfärska undrar jag.
När dom väl hade grott så satte dom fart, och är nu väldigt stora och kraftiga med friskt och tätt, grönt bladverk. Dom står ute på ett bord i sina 1-literskrukor som jag planterat om dom i. Problemet blir när dom ska in på höstkanten, var man ska härbärgera dom! whistling.gif
Sivan
Ålgryte
Den här tråden gjorde mig nyfiken på Stevia men tålamodet räcker inte till att vänta på trilskande fröer...
Så jag har köpt en färdig planta på torget whist.gif

När jag satte ut den blev även myrorna förtjusta så nu får den istället bo på balkongen !

Jag fick tipset att lägga ett blad att dra i varmt vatten i 30 min.

kerstinbern
CITAT (malarmaster @ 12-06-2012, 19:35) *
stevia är godkänt för livsmedel även i sverige,finns att köpa som pulver i flera matkedjor samt börjar dyka upp i olika produkter,senast Felix tomatketchup.
i japan har stevia ersatt socker i många år och täcker ungefär 40% av alla produkter som säljs.
förhoppningsvis blir det en liknande utveckling här,socker är ett gift med många negativa följder.
ulf

"För att stevia ska få säljas inom EU räcker det inte med att det är undersökt och testat av företaget. Livsmedlet ska även säkerhetsprövas av myndigheterna i något EU-land. Stevia räknas som ett nytt livsmedel inom EU och säkerhetsprövningen ska visa att stevia inte innebär några som helst hälsorisker för konsumenten."

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-o...violglykosider/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon